کد مطلب: 563
  تاریخ انتشار:  1392/07/10 - 19:17


انتقاد شدید ابتکار از فرمالیته شدن ارزیابی‌های زیست‌محیطی در کشور

این نباشد که امضای سازمان محیط زیست پای طرح‌هایی باشد که پس از مدتی ببینیم خسارت زیست‌محیطی به همراه داشته است!
download معصومه ابتکار

رییس سازمان حفاظت محیط زیست از وضعیت ارزیابی‌های زیست‌محیطی در کشور انتقاد کرد و گفت: در سال‌های گذشته ارزیابی زیست‌محیطی فرمالیته شده است!
به گزارش خبرنگار سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)،‌ دکتر معصومه ابتکار - معاون رئیس جمهوری در مراسم تودیع معاون پیشین و معارفه معاون جدید محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به جلسه امروز دولت گفت: در این جلسه مصوبه فروش پارک پردیسان لغو شد و بر این اساس اکوپارک پردیسان به عنوان مرکز خدماتی، پژوهشی و علمی و تفرجی برای تهرانی‌ها باقی می‌ماند.
وی از کمک شهرداری برای اجرای طرح جامع پارک پردیسان خبر داد و افزود: در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران موضوع کمک شهرداری برای اجرای طرح جامع پردیسان مطرح شد که امیدواریم با تصویب این طرح بتوانیم طرح جامع این پارک را که از سال‌ها پیش مصوب شده بود اجرایی کنیم.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر ضرورت بحث مدیریت و شایسته سالاری در سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یکی از بخش‌های مهم این سازمان که حجم عمده‌ای از برنامه‌های زیست محیطی دولت تدبیر امید را به خود اختصاص داده است، معاونت محیط زیست انسانی است که قطعا این معاونت کار بسیار سنگینی خواهد داشت.
وی با اشاره به صحبتش با وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: پیشنهاد دادم تا یک بستر مبادله مستقیم اطلاعات بین بخش‌های مختلف و در لایه‌های مورد نیاز بین سازمان محیط زیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت شکل گیرد و آقای وزیر دستور دادند کارگروه مشترکی هر چه سریعتر در این خصوص تشکیل شود و در خصوص راهکارهای تبادل اطلاعات مستقیم بین واحدهای صنعتی شهرک‌های صنعتی و سازمان محیط زیست صورت گیرد.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه نگاه ما مدیریت بخش توسعه است گفت: نگاه سازمان محیط زیست نباید توقف توسعه باشد بلکه باید نگاه مدیریتی به این بخش بتوانیم به توسعه پایدار دست یابیم.
وی فقر را بزرگترین عامل تخریب محیط زیست دانست و افزود متاسفانه کارایی ارزیابی زیست محیطی علی رغم قانون مترقی در این بخش در سال‌های گذشته در سازمان محیط زیست بسیار کم بوده است و باید پرسید که چرا ارزیابی زیست محیطی طی سال‌های گذشته فرمالیته انجام می‌شد؟
رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست این است که اگر سدی قرار است ساخته شود از ابتدا به آن ورود داشته باشد و این نباشد که امضای سازمان محیط زیست پای طرح‌هایی باشد که پس از مدتی ببینیم تالابی را خشک کرده یا مشکلات زیست محیطی ایجاد کرده ولی در مطالعات آن، این اثرات دیده نشده و یا با اغماض با آنها برخورد شده است.
وی وضعیت محیط زیست کشور را بسیار شکننده و ناپایدار عنوان کرد و گفت: روز گذشته جلسه‌ای با ریاست جلس شورای اسلامی داشتم که در این جلسه بر افزایش حقوق کارکنان محیط زیست تاکید کردند واز مجلس خواستند که در حل و فصل بسیاری از مشکلات زیست محیطی فعلی کشور کمک حال سازمان محیط زیست باشد.
دکتر سعید متصدی، معاون جدید محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این مراسم گفت: تعداد کلانشهرهای آلوده کشور به 9 شهر افزایش یافته است.
وی یکی از مهمترین فعالیت‌های این معاونت را برنامه‌ریزی مشخص و التزام به اجرای این برنامه‌ها عنوان کرد و گفت: در سال‌های آخر دولت هشتم به برنامه چهارم رسیدیم که این برنامه به طور قطع مترقی‌ترین و کامل‌ترین برنامه در بخش محیط زیست بود و پس از آن سند چشم‌انداز به مقوله محیط زیست به طور ویژه توجه داشت.

سعید متصدی
وی ادامه داد: اگر امروز مشکلات زیست محیطی مانند آلودگی هوا، ریزگردها و ... را در کشور داریم قطعا با یک برنامه مشخص قابل حل است و هیچ مشکل تکنولوژیکی در این بخش نداریم.
معاون جدید محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه حدود 10 سال قبل طرح جامع آلودگی هوا برای 8 کلانشهر کشور تدوین شد گفت: خوشبختانه در سال‌های اولیه اجرای این طرح به اهدافی رسیدیم که شاید 10 سال برای اجرای آنها زمان نیاز بود.
وی افزود: حذف سرب، استاندارسازی خودروها، استارت خروج خودروهای فرسوده و ... از جمله این برنامه‌ها بود این در حالیست که هم اکنون می‌بینیم آلودگی هوا از 8 کلانشهر به 9 کلانشهر حداقل افزایش یافته و قطعا باید در حوزه محیط زیست انسانی تحولات جدی صورت گیرد.
معاون جدید محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست قانونمندسازی، اجرای قوانین و ارتقای آنها تخصص‌گرایی و بازچینش نیروهای متخصص در جایگاه‌های خود و دانش محوری، توجه به زیرساخت‌ها خصوصا زیرساخت‌های الکترونیکی، تعامل هوشمندانه با صنعت و توسعه و توانمندسازی ساختارها، تجهیزات و نیروی انسانی را در بخش محیط زیست انسانی ضروری دانست و گفت: در کنار این امور، توانمندسازی و آموزش‌های تخصصی، ارتباط خوب و شفاف درون و برون سازمانی مشارکت مردمی و فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی شفاف به مردم از دیگر ضرورت‌های بخش محیط زیست انسانی در سازمان حفاظت محیط زیست است.
وی تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست تولیدکننده آلودگی نبوده و ما قطعا حافظ منافع مردم هستیم و باید ا طلاعات دقیق و صحیح به مردم بدهیم.
علی محمد شاعری، معاون پیشین محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در سخنانی به بخشی از مشکلات این سازمان اشاره کرد و گفت: متاسفانه شاخص تنش‌ آبی در کشور به 70 درصد افزایش یافته، آلودگی هوا و ریزگردها 24 استان کشور را فرا گرفته است و پدیده بیابان زایی موجب شده که حداقل 500 هزار هکتار تخریب سرزمینی و 100هزار هکتار تخریب جنگل را داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون از 120 میلیون لیتر مصرف روزانه سوخت در کشور حدود 40 میلیون لیتر به استاندارد یورو 4 ارتقا یافته است افزود: در عین حال 50 درصد خودروهای تولیدی در کشور نیز این استاندارد را رعایت می‌کنند و قطعا حذف 60 هزار تن آزبست از صنعت در شرایط تحریم، کار بسیار سختی بوده است.
انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط انسانی