کد مطلب: 28090
  تاریخ انتشار:  1402/11/17 - 16:04


هشدار پیامدهای خشکسالی برای کودکان در افغانستان

افغانستان از سه سال پیش درگیر خشکسالی است و در این مدت شمار نیازمندان به کمک‌های بشردوستانه در حال افزایش است.

سازمان بین‌المللی صندوق نجات کودکان (Save the Children) و چهار سازمان امدادرسان فعال در افغانستان، روز گذشته (دوشنبه) در اطلاعیه‌ای اعلام کردند تداوم خشکسالی و بارش اندک برف در زمستان امسال در افغانستان، موجب نگرانی‌های عمیقی نسبت به پیامدهای ناگوار این شرایط برای آینده مردم افغانستان و به ویژه کودکان شده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)
، در این اطلاعیه آمده است: افغانستان در زمستان امسال بارش برف اندکی داشته و این نگرانی ایجاد شده که ممکن است کمبود آب پس از سه سال خشکسالی مداوم ادامه یابد و منجر به عمیق‌تر شدن بحران‌های بشردوستانه و توسعه در این کشور شود.

افغانستان از سه سال پیش درگیر خشکسالی است و در این مدت شمار نیازمندان به کمک‌های بشردوستانه در حال افزایش است.

با این حال، برای نخستین‌بار روز یکشنبه در تعدادی از شهرهای افغانستان برف بارید و امیدواری نسبت به افزایش بارش برف و باران در میان مردم شکل گرفت. اقتصاد بیشتر خانواده‌های افغانستان به کشاورزی وابسته است و کاهش برف و باران در سه سال گذشته باعث از بین رفتن منابع درآمد خانواده‌ها شده است.

در اطلاعیه سازمان‌های امدادرسان بین‌المللی در این مورد آمده است: از اول اکتبر ۲۰۲۳ تا ۱۵ ژانویه ۲۰۲۴، افغانستان به‌طور میانگین ۴۵ تا ۶۰ درصد حجم بارش سال‌های گذشته را تجربه کرده است. کارشناسان همچنین پیش بینی می‌کنند که شرایط دمای بالاتر از حد متوسط بین فوریه و آوریل ۲۰۲۴ بسیار محتمل است.

این سازمان هشدار داد کودکان و خانواده‌های آسیب‌پذیری که به کشاورزی معیشتی متکی‌ هستند، با کاهش باران و برف به‌طور قابل‌توجهی متضرر خواهند شد.

در اطلاعیه‌ای در مورد گستردگی خشکسالی و پیامد آن آمده است: حدود ۲۵ استان از ۳۴ استان از شرایط خشکسالی شدید یا فاجعه‌بار رنج می‌برند که بیش از نیمی از جمعیت ۴۰ میلیونی را تحت تاثیر قرار داده است.

سازمان بین‌المللی نجات کودکان هشدار داد حدود هفت میلیون و ۸۰۰ هزار کودک در افغانستان غذای کافی ندارند و در صورتی که خشکسالی تشدید شود و منابع غذایی کافی نباشد، این کودکان در معرض خطر قرار خواهند گرفت.

در این اطلاعیه همچنین آمده است کمبود باران شرایط مناسبی را برای شیوع بیماری‌های مسری از طریق آب مانند وبا ایجاد می‌کند و خانواده‌های زیادی در معرض آسیب قرار می‌گیرند.

به علاوه در این اطلاعیه با ابراز نگرانی از وضعیت مادران آمده است: چهار میلیون زن باردار یا شیرده و کودک زیر پنج سال در حال حاضر از سوء‌تغذیه حاد رنج می‌برند.

صندوق نجات کودکان و چهار سازمان بین‌المللی دیگر که این اطلاعیه را منتشر کرده‌اند از جامعه بین‌المللی خواستند با تامین مالی کامل طرح واکنش بشردوستانه در افغانستان، از سوق دادن کودکان و خانواده‌های بیشتر به سمت فاجعه، جلوگیری کند.

این گزارش همچنین حاکیست در سال ۲۰۲۳، تنها ۴۵ درصد از کل نیازهای پاسخ بشردوستانه توسط کمک کنندگان تامین شد و بدون تزریق فوری بودجه در زمستان، میلیون‌ها افغان همچنان در رنج خواهند بود.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط انسانی