کد مطلب: 28014
  تاریخ انتشار:  1402/10/30 - 15:43


سازمان ملل: بیش از ۳۵۰ هزار نفر در مناطق سیل‌زده کنگو نیاز فوری به کمک دارند

دمای زمین از زمان شروع عصر صنعتی تاکنون ۱.۱ درجه گرمتر شده و اگر کشورها به شدت از تصاعد گازهای گلخانه‌ای کم نکنند، روند گرمایش ادامه خواهد یافت.

سازمان ملل روز گذشته (جمعه) اعلام کرد بیش از ۳۵۰ هزار نفر در جمهوری کنگو به دلیل بارندگی‌های شدید و سیل‌آسا در هفته‌های اخیر به کمک‌های بشردوستانه فوری نیاز دارند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، «ینس لرکه»، سخنگوی دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (OCHA) در نشستی در ژنو با تاکید بر اینکه فاجعه سیلِ اخیر در این کشور در مقیاسی وسیع و غیرمنتظره رخ داده و طی شش دهه گذشته بی‌سابقه بوده، گفت ۹ منطقه از ۱۲ منطقه همچنان برای حدود سه هفته زیر آب هستند و در مجموع ۱.۸ میلیون نفر تحت تأثیر این رویداد طبیعی و ویرانگر قرار گرفته‌اند.

لرکه گفت: بیش از ۳۵۰ هزار نفر نیاز فوری به کمک های بشردوستانه دارند اما دسترسی به آنها به دلیل سیل یک چالش است و به بسیاری از روستاها فقط با قایق می توان دسترسی پیدا کرد.

وی تاکید کرد افراد در مناطق محلی به دلیل سیل، بدون سرپناه یا دسترسی به خدمات اولیه بهداشتی هستند و افزود در مناطقی که بیشترین آسیب را دیده اند، دسترسی محدودی به آب آشامیدنی سالم یا امکانات بهداشتی وجود دارد.

او همچنین گفت حدود ۲۷ هزار کودک به خاطر سیل و پیامدهای آن از تحصیل بازمانده‌اند.

وی با هشدار اینکه سیل می‌تواند پیامدهای بلندمدتی نیز داشته باشد، گفت: برآوردهای اولیه ما حاکی از آن است که ۲۳۰۰ هکتار از زمین‌های زیرکشت زیر آب رفته است و این نگرانی را ایجاد می‌کند که مواد غذایی از بین رفته است و دام ها تلف شده اند.

لرکه خاطر نشان کرد برای واکنش فوری، آژانس‌های سازمان ملل و دولت جمهوری کنگو مجموعاً ۲۶ میلیون دلار بودجه جمع‌آوری کردند و سرپناه، امنیت غذایی، تغذیه، سلامت و آب، بهداشت و درمان را در اولویت قرار دادند.

وی در عین حال اظهار کرد همچنان بودجه بیشتری برای کمک به سیل زدگان مورد نیاز است.

دمای زمین از زمان شروع عصر صنعتی تاکنون ۱.۱ درجه گرمتر شده و اگر کشورها به شدت از تصاعد گازهای گلخانه‌ای کم نکنند، روند گرمایش ادامه خواهد یافت.

با گرمتر شدن هوا، رطوبت بیشتری در اتمسفر ذخیره می‌شود که بارندگی شدیدتر در مدت زمان کوتاه‌تر گاه در ناحیه‌ای محدود را به دنبال دارد.

هشت سال گذشته داغ ترین سال های ثبت شده در تاریخ کره زمین بوده است. همچنین طبق گفته کارشناسان سازمان جهانی هواشناسی و اداره هواشناسی انگلیس، یکی از پنج سال آینده نیز تقریباً به طور قطع گرم‌ترین سالی بوده که تاکنون ثبت شده است و در همین حال دوره بین سال های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ میلادی گرم‌ترین دوره ثبت‌شده خواهد بود.

تغییرات اقلیمی نقش مهمی را در گرمایش زمین ایفا می‌کند. در همین حال عامل مهم دیگر بازگشت پیش بینی شده پدیده آب و هوایی ال نینو است. سازمان جهانی هواشناسی می‌گوید این ترکیب قرار است دمای جهانی را به رکورد جدیدی در پنج سال آینده برساند در حالی که کارشناسان آب و هوایی اظهار کرده‌اند که این اتفاق می‌تواند در سال جاری میلادی (۲۰۲۴) رخ دهد.

در همین حال، بر اساس گزارش جدید مجمع جهانی اقتصاد (WEF) که روز سه‌شنبه منتشر شد، تغییرات اقلیمی تا سال ۲۰۵۰ منجر به ۱۴.۵ میلیون مرگ و ۱۲.۵ تریلیون دلار خسارت اقتصادی در سراسر جهان خواهد شد.

در بیانیه مطبوعاتی مجمع جهانی اقتصاد آمده است: این گزارش بر اساس سناریوهای مطرح شده توسط هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی در مورد محتمل ترین مسیر برای افزایش میانگین دمای سیاره، ۲.۵ تا ۲.۹ درجه سانتیگراد نسبت به سطوح پیش از صنعتی شدن، تهیه شده است.

این گزارش شش پیامد عمده تغییرات آب و هوایی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است که عبارتند از سیل، خشکسالی، امواج گرما، طوفان های استوایی، آتش سوزی های جنگلی و بالا آمدن سطح آب دریاها.

طبق این مطالعه، تخمین زده می شود که سیل به تنهایی باعث مرگ ۸.۵ میلیون نفر تا سال ۲۰۵۰ شود. همچنین پیش بینی می شود خشکسالی به عنوان دومین عامل مرگ و میر ناشی از تغییرات اقلیمی جان ۳.۲ میلیون نفر را بگیرد.

از سوی دیگر، انتظار می‌رود که امواج گرما تا سال ۲۰۵۰ بیشترین ضرر اقتصادی را به همراه داشته باشد که حدود ۷.۱ تریلیون دلار تخمین زده می‌شود.

این گزارش همچنین هشدار می‌دهد بحران آب و هوا، نابرابری جهانی در حوزه بهداشت را تشدید خواهد کرد و آسیب پذیرترین جوامع بدون شک بیشترین آسیب را متحمل خواهند شد. مناطقی مانند آفریقا و جنوب آسیا به دلیل منابع محدود مانند زیرساخت ها و تجهیزات پزشکی ضروری به ویژه در برابر تأثیرات تغییرات آب و هوایی آسیب پذیر خواهند بود.

مجمع جهانی اقتصاد در این گزارش از ذینفعان جهانی خواست تا اقدامات قاطع و استراتژیک برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و کاهش اثرات منفی تغییرات آب و هوایی بر سلامتی را انجام دهند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط انسانی