کد مطلب: 26626
  تاریخ انتشار:  1402/07/15 - 16:02


صدها میلیون نفر در جهان در معرض تبدیل شدن به مهاجران آب و هوایی

رئیس سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) روز گذشته (جمعه) هشدار داد: اگر جهان اقدامی انجام ندهد، صدها میلیون نفر در معرض خطر تبدیل شدن به مهاجران آب و هوایی قرار دارند.

رئیس سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) روز گذشته (جمعه) هشدار داد: اگر جهان اقدامی انجام ندهد، صدها میلیون نفر در معرض خطر تبدیل شدن به مهاجران آب و هوایی قرار دارند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، «امی پوپ»، رئیس سازمان بین المللی مهاجرت در این باره گفت: UNFCCC (کنوانسیون سازمان ملل درباره چارچوب تغییر اقلیم) گفته است که ۳۰۰ میلیون نفر در جوامعی زندگی می کنند که به شدت از نظر اقلیمی آسیب پذیر هستند. این بدان معناست که اگر اقدامی در این زمنیه صورت نگیرد، صدها میلیون نفر در معرض خطر آوارگی قرار دارند.

او همچنین گفت: تعداد واقعی کسانی که مهاجر آب و هوایی خواهند شد قابل اطلاع نیست و افزود که این رقم به اقدامات افراد، دولت‌ها، شرکت‌ها و سایر بخش‌ها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و ایجاد راه‌حل‌های پایدارتر، بستگی دارد.

وی گفت که بررسی تاثیر تغییرات آب و هوایی بر مهاجرت و جابه‌جایی انسان‌ها، جزو سه اولویت اصلی او به عنوان رئیس جدید سازمان بین‌المللی مهاجرت است.

او اظهار کرد: دلیلی که ما اکنون این اعداد را برجسته می‌کنیم، آن است که تأثیر آن بر جوامع می‌تواند فوق‌العاده قابل توجه باشد.

وی خاطرنشان کرد که سازمان بین‌المللی مهاجرت می خواهد آگاهی مردم دنیا را در مورد تأثیر تغییرات آب و هوایی بر جابه‌جایی و مهاجرت انسان افزایش دهد. با این حال مهم‌تر از همه ایجاد تعامل، منابع و حمایت از راه حل های نوآورانه است.

وی در پایان گفت: هدف ما این است که سیاستگذاران، دولت‌ها و ... شروع به تفکر و عمل فعالانه برای حل این معضل کنند.

به گفته سازمان بین‌المللی مهاجرت، تخمین زده می‌شود که تأثیرات مستقیم تغییرات آب و هوایی که با تأثیرات ثانویه مانند کاهش بهره‌وری کشاورزی تشدید می‌شود، تا سال ۲۰۵۰ میلادی باعث مهاجرت داخلی ۲۱۶ میلیون نفر در جهان شود.

این سازمان همچنین هشدار داد که تا سال ۲۰۳۰ میلادی نیز ۵۰ درصد از جمعیت جهان در مناطق ساحلی در معرض سیل، طوفان و سونامی زندگی خواهند کرد.

امی پوپ در ماه مه به عنوان مدیرکل سازمان بین‌المللی مهاجرت انتخاب شد و در اول اکتبر نیز مسئولیت این سازمان را برعهده گرفت. وی به مدت پنج سال این سازمان را رهبری خواهد کرد.

پوپ در سال ۲۰۲۱ میلادی به عنوان مشاور ارشد «جو بایدن»، رئیس جمهوری ایالات متحده در امور مهاجرت مسئولیت داشته است.

دانشمندان مدت‌هاست هشدار داده‌اند که تغییرات آب و هوایی ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای که عمدتا خود ناشی از سوختن سوخت‌های فسیلی است، توالی موج‌های گرما را بیشتر، شدید و کشنده‌تر می‌کند. این دانشمندان سال‌هاست که می‌گویند دولت‌ها باید برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اقدامات جدی انجام دهند.

دمای زمین از زمان شروع عصر صنعتی تاکنون ۱.۱ درجه گرمتر شده و اگر کشورها به شدت از تصاعد گازهای گلخانه‌ای کم نکنند، روند گرمایش ادامه خواهد یافت.

انتشار گازهای گلخانه‌ای به دلیل فعالیت‌های مختلف انسانی از جمله احتراق سوخت‌های فسیلی، جنگل‌زدایی، استفاده از کودهای شیمیایی در کشاورزی و ... در حال افزایش است. در همین حال، داده‌های کارشناسان اروپایی نشان می‌دهد که میانگین سالانه جهانی غلظت دی اکسید کربن و متان در جو در حال افزایش است.

به گفته یکی از مقامات ارشد برنامه تغییرات آب و هوایی اتحادیه اروپا، تابستان امسال به احتمال زیاد گرم‌ترین تابستانی است که جهان تا به حال به خود دیده است. این وضعیت، هشداری جدی برای کره زمین است که در حدود دو ماه گذشته در بسیاری از مناطق، دماهای بالا و بی‌سابقه‌ را تجربه کرده است.

مقامات هواشناسی اتحادیه اروپا خاطر نشان می‌کنند: پس از ثبت دماهای بالا در ماه‌های ژوئن و ژوئیه به احتمال زیاد این تابستان، گرم‌ترین تابستان در تاریخ هواشناسیِ جهان خواهد بود.

«آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در این باره اظهار کرد: دوران گرمایش جهانی به پایان رسیده است. عصر جوشش جهانی فرا رسیده است.

هشت سال گذشته داغ‌ترین سال‌های ثبت شده در تاریخ کره زمین بوده است. همچنین طبق گفته کارشناسان سازمان جهانی هواشناسی و اداره هواشناسی انگلیس، یکی از پنج سال آینده نیز تقریبا به طور قطع گرم‌ترین سالی بوده که تاکنون ثبت شده است و در همین حال دوره بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ میلادی گرم‌ترین دوره ثبت‌شده خواهد بود.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط انسانی