کد مطلب: 4656
  تاریخ انتشار:  1398/05/22 - 14:36


لزوم واگذاری سایت پسماندهای صنعتی و ویژه به بخش خصوصی واجد صلاحیت

کارگروه تخصصی مدیریت پسماند استان یزد با محوریت دو موضوع، تصمیم گیری در خصوص صدور فراخوان واگذاری سایت پسماندهای صنعتی _ ویژه به بخش خصوصی و تصویب نهایی طرح های جامع مدیریت پسماند شهرستان های مهریز و ابرکوه، با حضور ارگان های ذیربط در استانداری یزد برگزار شد.

کارگروه تخصصی مدیریت پسماند استان یزد با محوریت دو موضوع، تصمیم گیری در خصوص صدور فراخوان واگذاری سایت پسماندهای صنعتی _ ویژه به بخش خصوصی و تصویب نهایی طرح های جامع مدیریت پسماند شهرستان های مهریز و ابرکوه، با حضور ارگان های ذیربط در استانداری یزد برگزار شد.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، افزایش جمعیت و توسعه صنایع در استان منجر گردیده که پسماندهای حاصل از فعالیتهای صنعتی سهم بزرگی از کل آلودگی محیط زیست را تشکیل دهد، لذا وجود برنامه های جامع مدیریت صحیح و اصولی پسماندهای صنعتی- ویژه و راه اندازی سایت مدیریت و امحا این گونه پسماندها در استان توسط شرکت های واجد شرایط از اهمیت به سزایی برخوردار است.
براساس مواد ۷ و ۱۱ قانون مدیریت پسماند، حسن نظارت بر اجرای ضوابط و روش های مربوط به مدیریت اجرایی پسماندهای صنعتی و معدنی بر عهده وزارت صنایع، معادن و تجارت بوده و مدیریت اجرایی پسماندهای فوق به عهده تولید کننده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در کارگروه مذکور نیز با اشاره به لزوم اهتمام به مدیریت پسماندهای صنعتی صنایع، گفت: این پسماندها نه تنها خاک بلکه منابع آبی و هوای استان را آلوده می‌‏کنند لذا باید با جدیت به مسئله کنترل و نظارت بر دفع اصولی آنها توجه داشته باشیم.
پورملائی با بیان این که مدیریت پسماندهای صنعتی و ویژه برعهده مدیریت این صنایع محول شده است، معتقد است که باید در گام اول برای کاهش تولید پسماند و استفاده مجدد از آنها در صنایع تلاش شود.
در ادامه وی در مورد برنامه‌ریزی محیط زیست استان برای دفع پسماندهای خروجی صنایع نیز افزود: در همین راستا طی سال های قبل اداره کل حفاظت محیط زیست استان با همکاری مبادی ذیربط، سایتی را  برای دفن زباله‌‏های صنعتی واقع در جاده یزد- طبس در نظر گرفت که پس از انجام مطالعات لازم، به تایید و تصویب کارگروه تخصصی مدیریت پسماند استان رسید و اکنون آماده واگذاری به متقاضیان متخصص در این امر طی برگزاری فرخوان در آینده نزدیک می باشد. ولی موضوع مهمتر در این رابطه کسب اطلاعات از وضعیت پسماندهای صنعتی استان است تا بتوان برای این سایت برنامه ‌‎ ریزی مناسبی داشت.
پور ملائی گفت:  مطابق با قانون مدیریت پسماند مقرر شد طرح جمع آوری اطلاعات از وضعیت پسماندهای صنایع استان به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان واگذار گردد تا در اسرع وقت اطلاعات مربوطه را تهیه و برای جمع بندی به اداره کل حفاظت محیط زیست و دفتر معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری ارسال نماید تا در این خصوص تصمیم گیری نهایی صورت پذیرد.
وی با اشاره به تهیه طرح های جامع مدیریت پسماند شهری سایر شهرستان ها در استان، بیان کرد: طرح های جامع مدیریت پسماند شهرستان های ابرکوه و مهریز به تصویب رسید و مقرر شد طی مراحل قانونی برای اخذ اعتبارات لازم، به مرحله اجرا درآید.
پورملائی ساماندهی انواع پسماندها ( عادی،صنعتی و ویژه،کشاورزی،بیمارستانی و...) را نیازمند همت جمعی و تبدیل آن به یک دغدغه برای تمام مسئولان و شهروندان از طریق فرهنگ‌‏سازی و آموزش در این حوزه دانست و عنوان نمود: امید است با برنامه ریزی های همه جانبه کارگروه تخصصی مدیریت پسماند استان بتوان در آینده فراخوان فوق را توسط دستگاه ذیربط برگزار و با مشخص نمودن بخش خصوصی متخصص واجد شرایط، شاهد راه اندازی سایت مدیریت و امحا پسماند صنعتی و ویژه استان برای ساماندهی، بازیافت وکاهش این گونه پسماندها در استان مان باشیم.
انتهای پیام

برچسب ها: 
به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط انسانی