کد مطلب: 2894
  تاریخ انتشار:  1396/12/21 - 15:51


در نشست مشترک با اعضای فراکسیون محیط زیست مجلس

رییس سازمان محیط زیست خبر داد: فرسایش سالانه ۲میلیارد تن خاک در کشور

کلانتری از اجرای قانون حمایت از تولیدکنندگان خودرو مصوب سال 69 به عنوان دیگر عامل تخریب محیط زیست یاد کرد
download عیسی کلانتری - رییس سازمان حفاظت محیط زیست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از ایجاد توسعه پایدار و حذف امضاهای طلایی در جهت شفاف‌سازی در سطح عمومی به عنوان اولویت‌های دستورکار این سازمان خبر داد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، به نقل از خبرگزاری خانه ملت، اعضای فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس صبح امروز (دوشنبه، 21 اسفندماه) با کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به منظور بررسی معضلات کنونی کشور اعم از ریزگردها، تخریب جنگل ها، مسئله آب، وضعیت محیط بانان و مشکلاتی که تولیدکنندگان داخلی در پی موانع ایجاد شده از سوی این سازمان با آن مواجه شده اند، تشکیل جلسه دادند.

عیسی کلانتری در این نشست با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست بیشتر از کشاورزی با صنعت و معدن ارتباط دارد بر ضرورت داشتن استراتژی در جهت رفع مشکلات زیست محیطی تاکید کرد و گفت: استراتژی کنونی سازمان حفاظت محیط زیست توجه به توسعه پایدار و حذف امضاهای طلایی در جهتشفاف‌سازی در سطح عمومی است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مورد انتقاداتی پیرامون اطاله مطالعات زیست محیطی در مورد تعیین تکلیف وضعیت تولیدکنندگان صنعتی یادآورشد: در قانون برنامه ششم توسعه 2ماه زمان برای این روند تعیین شده است ضمن اینکه تمام طرح های مسکوت مانده مربوط به مدیریت قبل این سازمان که حدود 300 طرح بوده در مدت 5 ماه پاسخ داده شد.

وی با انتقاد از بی توجهی مسئولان در گذشته به توسعه پایدار از آن تحت عنوان عاملی در جهت شکل گیری مشکلات کنونی محیط زیست کشور یاد کرد و افزود: تخریب محیط زیست از جایی شروع شد که در سال 55 حدود 46 هزار هکتار زمین زیر کشت گندم سمپاشی شد و در سال 62 نیز این روش برای حدود 2400 هکتار استفاده شد و امروز تخریب محیط زیست نتیجه اعمال سیاست های غلط در دهه های 60، 70و 80 است که قابلیت احیا هم ندارد.

کلانتری از اجرای قانون حمایت از تولیدکنندگان خودرو مصوب سال 69 به عنوان دیگر عامل تخریب محیط زیست یاد کرد و تصریح کرد: 27 سال از تداوم اجرای این قانون می گذرد که نتیحه آن نیز آلودگی هوای کنونی بوده است.

وی در مورد وضعیت دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: پیش از این در مورد وضعیت دریاچه ارومیه بارها هشدار داده شده بود که در پی عدم توجه مسئولان به توسعه پایدار در نهایت خشک شد، بنابراین اگر توسعه پایدار را رعایت کنیم، مشکلات زیست محیطی کشور برطرف می شود.

کلانتری در ادامه از فرسایش سالانه 2 میلیارد تن خاک در کشور خبر داد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه استان خوزستان دارای بهترین کیفیت آب است در مورد دلیل تداوم وجود ریزگردها تاکید کرد: در این مورد هم دولت و هم مجلس مقصر بوده اند چراکه نه تنها برای رفع ان اتسراتژی مشخصی نداشته اند، بلکه مردم را نیز آموزش نداده اند، همچنین نسبت به توسعه پایدار بی توجه بوده اند.

تابش: مسئولان نباید به طور نمادین درخت های آسیب رسان به طبیعت بکارند
این گزارش می افزاید،محمدرضا تابش در این نشست با بیان اینکه افکار عمومی به شدت نسبت به موضوع محیط زیست حساس شده است، گفت: هم اکنون دولت باید از این پتانسیل استفاده کرده و مسئولان را نسبت به انجام تعهدات خود در حوزه مسائل اجتماعی مکلف کنند ضمن اینکه باید توجه به این حساسیت به گونه ای قانونمند شود که در پی آن صنایع خودروسازی و فولاد در راستای انجام مسئولیت های اجتماعی خود نسبت به محیط زیست متعهد باشند و در صورت بی توجهی به این مهم تنبیه شوند.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با تاکید بر اینکه سازمان محیط زیست نیازمند به بازسازی و نوسازی در ساختار و انجام تکالیف خود است، تصریح کرد: هم اکنون سازمان محیط زیست نیاز به این دارد که با بازنگری برنامه های خود روح تازه ای در این سازمان بدمد چرا که جامعه نیازمند اقدامات نوینی در این حوزه است که باید در جهت اجرای دستورات مقام معظم رهبری در سیاست های سازمان محیط زیست لحاظ شود.

وی در انتقاد به بی توجهی مسئولان نسبت به استفاده از گونه هایی از گیاهانی که به آب های زیرزمینی آسیب می رسانند در روز درختکاری ادامه داد: وقتی رئیس جمهور یا هر مقام عالی کشور در روز درختکاری اقدام به کاشت درخت مثمره بادام که نیاز به بیشترین میزان آب را دارد به صورت نمادین می کارند باید این مورد از سوی جامعه با انتقاد مواجه شود.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی در حمایت از محیط بانان تاکید کرد: هم اکنون محیط بانان که وظیفه سنگینی در جهت حفاظت محیط زیست برعهده دارند با کمترین تجهیزات و دریافتی مواجه هستند و در واقع می توان گفت آن ها هیچ پناه قانونی ندارند و این درحالی است که قرار بر این بود که قانونی در جهت حمایت از آن ها تدوین شود.

وی در بیان پیشنهادی به سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: جلسات اعضای فراکسیون محیط زیست با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست باید به صورت ادواری تداوم یابد و در هر جلسه نیز آخرین تحولات زیست محیطی دنیا و کشور در قالب تنها یک برگ ارائه شده و مورد بررسی قرار بگیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم طی درخواستی از رئیس سازمان محیط زیست افزود: از سازمان محیط زیست درخواست می کنیم تا برای هر کدام از اعضای فراکسیون محیط زیست کارتی در جهت مجوز برای ورود به مناطق حفاظت شده و جذاب زیست محیطی صادر شود تا آن ها آزادانه بتوانند در هر زمان از این فضاها بازدید کنند. 

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در پایان به فریده اولادقباد جهت پیگیری وضعیت آموزش و پرورش و به بنیادی و ابراهیمی به منظور بررسی تفاهم نامه پاریس و حسنخانی برای پیگیری روند بررسی در دیوان محاسبات در حوزه محیط زیست ماموریت داد.

ذوالقدر: مسئولان محیط زیست در ایام نوروز با توزیع کیسه زباله فرهنگ سازی کنند
سیده فاطمه ذوالقدر با انتقاد از وضعیت اداره جنگل ها در شمال کشور ادامه داد: تخریب جنگل ها در این منطقه تا روستاهای شمالی نیز تداوم یافته است و دهیاری ها و شورای شهر نیز از صدور مجوز برای ساخت و سازهای بی رویه تحت عنوان راهکاری در جهت تامین درآمد راهسازی یاد می کنند.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس تاکید کرد: در پی بروز این اقدامات طبیعت از بین رفته و سکوت و آرامش حاکم بر روستاهای شمالی جای خود را به صدای ناشی از ساخت و سازها داده و این موضوع به معضلی بزرگ تبدیل شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت انباشت زباله در پایتخت، تصریح کرد: هم اکنون در تهران نیز محل مناسبی برای دفن زباله ها وجود ندارد کما اینکه این زباله ها در اطراف شهر سوزانده شده که خود عاملی در جهت تشدید آلودگی هوا محسوب می شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه برای رفع مشکلات زیست محیطی نیاز به ایجاد قانون جدید نداریم، یادآور شد: هم اکنون مسئله مهم در رفع مشکلات زیست محیطی بی توجهی به فرهنگ سازی است و این در حالی است که موفقیت کشورهای توسعه یافته ناشی از توجه به این مهم بوده است.

وی در ارائه راهکاری به منظور فرهنگ سازی در سطح جامعه خاطرنشان کرد: ایام نوروز بهترین زمان برای تحقق این مهم است به این صورت که مسئولان محیط زیست می توانند با توزیع کیسه زباله در بین گردشگران در جهت توجه به حفظ طبیعت فرهنگ سازی کنند.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس در پایان به کمبود آب به عنوان بحران جدی کشور اشاره کرد که بی توجهی نسبت به آن اعتراضات گسترده ای در کشور به همراه داشته است.

اولادقباد: سرانه تولید زباله در ایران بالاتر از استاندارد جهانی است
فریده اولادقباد در ادامه از آلودگی هوا و وجود ریزگردها در کشور به عنوان مهم ترین دغدغه کشور یاد کرد و افزود: هم اکنون در بودجه 97 میزان 150 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به رفع مشکل ریزگردها در استان خوزستان تخصیص داده شده که این مهم در پی همکاری مجلس و دولت تحقق پیدا کرد.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به ضرورت توجه به سهم ایران از مفاد توافق نامه پاریس تصریح کرد: در ماده 9 و 10 این توافق نامه به این مهم اشاره شده که از صندوق سبز اقلیم که تامین اعتبارات آن باید از سوی کشورهای توسعه یافته صورت بگیرد به هر کدام از کشورهایی که دارای مشکلات زیست محیطی بوده کمک شود تا بتوانند با استفاده از فناوری و تکنولوژی روز در راستای انرژی پاک، تاب آوری و سازگاری مناطق در شرایط تغییرات اقلیمی اقدام کنند، همچنین به این موضوع تاکید شده که این کشورها می توانند تا سقف 100 میلیارد دلار از این صندوق بهره مند شوند.

این نماینده مردم در مجلس دهم در مورد وضعیت فرسایش خاک در ایران یادآور شد: هم اکنون در ایران 4 میلیارد تن فرسایش خاک به صورت سالانه ایجاد می شود که این مهم باید به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: ایران در بین کشورهای دنیا در حوزه مدیریت آب رتبه 132 را  دارد که این امر دغدغه مهمی را در حوزه فرونشست زمین ایجاد کرده بدون اینکه در مناطق مولوی و صنعت شریف می توان آن را به وضوح مشاهده کرد ضمن اینکه عمق این معضل در دشت ورامین نسبت به سایر مناطق پایتخت بیشتر است و این امر نیز به علت صدور مجوزهای بی رویه برای برداشت آب صورت گرفته است.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس در مورد وضعیت مدیریت پسماند در کشور خاطرنشان کرد: سرانه تولید زباله در دنیا به ازای هر فرد حدود 400 گرم است و این در حالی است که در ایران بین 700 تا 950 گرم به ازای هر نفر متغیر است. از سوی دیگر سایر کشورها به زباله ها به عنوان طلای کثیف نگاه کرده و با انجام اقداماتی آن را به عنوان انرژی جدید به طبیعت بازمی گردانند و این درحالی است که در ایران تنها شاهد انباشی از زباله ها هستیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی طی پیشنهادی به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: شما باید به عنوان عضو شورای عالی آموزش و پرورش به منظور مراقبت از محیط زیست و پیگیری روند مراکز آموزشی به منظور فرهنگ سازی در این حوزه وارد عمل شوید.

اولادقباد در پایان از روند رسانه ملی در حوزه اطلاع رسانی برای حفاظت از محیط زیست در سطح جامعه انتقاد کرد.

کاظمی: بررسی پرونده های قضایی، زیست محیطی اولویت آخر قرار می گیرد
محمد کاظمی با اشاره به نحوه رسیدگی به پرونده های قضایی در حوزه زیست محیطی افزود: افرادی که در حوزه محیط زیست قانون گرا نبوده و این فضا را مورد تعرض قرار می دهند باید به محاکم قضایی معرفی شوند اما مشکل اینجاست که این محاکم رسیدگی به پرونده های زیست محیطی را در اولویت آخر خود قرار می دهند.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس در پیشنهادی به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: شما باید ارتباط تنگاتنگی با دستگاه قضایی داشته باشید و از آن ها درخواست کنید تا در هر استان یکی از قضات را به طور اختصاصی مسئول رسیدگی به پرونده های مشکلات زیست محیطی قرار دهند.

وی یادآور شد: بعد از انقلاب قوانین متعددی در حوزه محیط زیست مصوب شد که این امر روند رسیدگی به پرونده های قضایی محیط زیست را با مشکل مواجه ساخته است بنابراین در شرایط کنونی سازمان حفاظت محیط زیست باید قوانین و مجازات های تعیین شده در حوزه محیط زیست را در قالب یک بسته برای قضات ارسال کند.

عضو کمیسیون قضایی حقوقی مجلس تصریح کرد: بی اطلاعی قضات نسبت به مسائل زیست محیطی مشکلات عدیده ای را در این حوزه رقم زده است که رفع آن ها در گرو آموزش قضات خواهد بود.

امیرحسنخانی: سازمان محیط زیست به نیروهای جوان و کارآمد نیاز دارد
محمدرضا امیرحسنخانی در ادامه با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه اقتصادی باید با بهره مندی از سمن ها به خودکفایی برسد، گفت: جذب نیروی جوان از دیگر مواردی است که سازمان محیط زیست باید در اولویت دستورکار خود قرار دهد چرا که تحقق این مهم خون تازه ای به کالبد این سازمان تزریق می کند.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس خاطرنشان کرد: به نظر می رسد که سازمان حفاظت محیط زیست در جذب نیروی جوان دارای اختیار نیست به همین دلیل مجلس آمادگی این را دارد که برای رفع موانع موجود در این مسیر با این سازمان همکاری کند.

وی در پایان از روند فعالیت رسانه ملی در حوزه اطلاع رسانی نسبت به حفظ محیط زیست انتقاد کرد.

انارکی محمدی: خشکسالی ایران از شهر انار آغاز شد
احمد انارکی محمدی در ادامه با یادآوری اینکه حوزه انتخابیه اش به دلیل کم آبی و تغییرات اقلیمی با مشکلات عدیده ای مواجه شده است، گفت: خشکسالی کشور از شهر انار آغاز شد که شکل گیری این معضل نیز به دلیل عدم وجود نظر کارشناسی شده قابل قبول، نبود هماهنگی بین دستگاه های مربوطه و عدم حرکت بر مدار قانون ایجاد شد.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس ادامه داد: بی تردید بزرگترین جنگل مصنوعی ایران در استان رفسنجان وجود دارد که در پی بی توجهی مسئولان در معرض خشک شدن قرار گرفته و درختان آن به محصولی مناسب برای تولید ذغال تبدیل شده اند.

این نماینده مردم در مجلس دهم در پایان از مسئولان خواست که در جهت تامین تجهیزات لازم برای شیرین کردن آب اقدام کنند.

ابراهیمی: ایران نباید در اجرای تعهدات توافق نامه پاریس عجله کند
علی ابراهیمی در ادامه با تاکید بر اینکه مشکلات زیست محیطی ناشی از سوء مدیریت در کشور ناامید کننده و غیرقابل جبران است خطاب به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شما در جهت حفظ محیط زیست رسالتی تاریخی برعهده دارید بنابراین باید به این امر توجه کنید که سوء مدیریت ها در حوزه معادن چهره محیط زیست را به طرز وحشتناکی تخریب ساخته و برداشت های غیراصولی آب به چهره شهر آسیب می رساند بنابراین کارشناسان باید در جهت ممانعت از پیشروی این معضل راهکاری ارائه دهند.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به از بین رفتن سواحل ایران یادآور شد: هم اکنون نه در شمال و نه در جنوب ساحلی برای ایران باقی نمانده است و این در حالی است که سواحل یکی از فاکتورهای اساسی محیط زیست هستند بنابراین چه اشکالی دارد که شما به منظور ممانعت از نابودی آن سواحل به هر دلیلی که هست اظهارنظر کنید و از این طریق به مجلس در راستای ایجاد قوانین مناسب برای حفاظت محیط زیست ایده بدهید؟ اگر شما اقدام نکنید قطعا فرصت از دست می رود.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی در پایان در مورد تعهداتی که برای ایران در توافق نامه پاریس ایجاد شده، یادآور شد: در این مورد ممکن است با وجود سودی که پیوستن به آن برای کشور به همراه دارد چنانچه عجله کنیم کلاه سرمان برود.

همتی: ایران از بیشترین میزان گازهای گلخانه ای برخوردار است/ضرورت ایجاد پلیس طبیعت در کشور
احمد همتی در ادامه با تاکید بر اینکه فراکسیون محیط زیست باید در تعامل با سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان های مردم نهاد فعال تر عمل کند، گفت: بی تردید تحقق این مهم روند بهبود وضعیت محیط زیست را تسریع می بخشد از سوی دیگر تعادل بین صنعت و محیط زیست نیز باید به دور از افراط و تفریط صورت بگیرد که این امر در مورد منابع آب نیز مصداق دارد.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس افزود: اجرای قوانین مصوب در ارتباط با محیط زیست نیز در گرو همکاری بین بخشی است.

نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی در مورد قیمت حامل های انرژی تصریح کرد: واقعی کردن قیمت ها در این حوزه امری اجتناب ناپذیر است که متاسفانه در بودجه 97 به رقم پیشنهادات دولت و به دلیل فضاسازی های صورت گرفته بدان توجه نشد.

وی با بیان اینکه توجه به تعهدات بین المللی یکی از راه های تاثیرگذار در جهت حفظ منابع طبیعی است، از ایران به عنوان یکی از کشورهایی که بیشترین میزان گازهای گلخانه ای را داشته یاد کرد.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس با تاکید بر اینکه ایجاد پلیس طبیعت یک ضرورت است، عنوان کرد: در برخی مراکز گردشگری انباشتی از زباله ها به فاجعه تبدیل شده است که این معضل می تواند مانعی در جهت جذب گردشگران خارجی باشد بنابراین این معضل تهدیدی برای کشور محسوب شده که باید با استفاده از تکنولوژی های روز برای رفع آن ها چاره اندیشی کرد.

همتی در پایان با یادآوری اینکه آب شیرین کن ها برای کشور از اهمیت به سزایی برخوردار هستند، تصریح کرد: هم اکنون نه تنها باید برای حفظ محیط زیست از این روش استفاده کنیم بلکه کشورهایی نیز که در این مورد مراعات نمی کنند نیز باید با ایجاد تفاهم نامه هایی به رعایت اصول لازم در این مورد وادار کنیم.

بنیادی: محیط زیست به عنوان مانع بزرگ اشتغال معرفی می شود
بهروز بنیادی در ادامه ضمن گلایه از بی توجهی مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست به همکاری با نمایندگان مجلس خطاب به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شما در ابتدای ریاست خود با انگیزه وارد شدید کما اینکه تعدادی مصاحبه داغ نیز داشتید اما ناگهان به محاق رفتید و این در حالی است که از تمام مسائل و معضلات موجود در این حوزه اطلاع دارید.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس یادآور شد: هم اکنون مشکلات محیط زیست به عنوان مانع بزرگ اشتغال معرفی می شود چرا که بسیاری از شهرک های صنعتی و کارخانه ها که در ادوار گذشته ایجاد شدند، بعد از گذشت 30 سال فعالیت با برخورد شدید سازمان حفاظت محیط زیست مواجه شدند به طوری که سرمایه گذاران در پی این روند در انجام فعالیت های خود تحت فشار قرار گرفته اند که قطعا این امر عاملی در جهت تشدید رکود و مشکلات اقتصادی محسوب می شود.

نماینده مردم کاشمر، بردسکن و خلیل آباد در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هم اکنون باید به مراکز خود در استان ها تفویض اختیار کنید که افراد ناچار نباشند برای پیگیری پرونده های خود به سازمان مرکزی در تهران مراجعه کنند چرا که این امر در پی ممانعت از فعالیت سرمایه گذارانی که به بهانه انجام مطالعات زیست محیطی کار خود را متوقف کرده اند موجب اتلاف وقتشان برای پیگیری این موضوع از طریق مسئولان محیط زیست در تهران می شود.

کوچکی نژاد: ایران جزء 5 کشور برتر جهان در حفظ منابع طبیعی است
جبار کوچکی نژاد در ادامه طی پیشنهادی به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بعد از این باید برای جلسات آتی که با هم خواهیم داشت دستورکار معینی تنها به منظور بررسی یک موضوع واحد مشخص شود تا بتوانیم نظرات کارشناسی کارآمدی ارائه داده و براساس آن قانونگذاری کنیم چرا که پراکنده گویی نمی تواند برای سازمان حفاظت محیط زیست تعهدآور باشد.

عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست مجلس با یادآوری اینکه ایران از جمله 5 کشور برتر در حفظ منابع طبیعی است، خاطرنشان کرد: شمال ایران از طبیعتی زیباتر از طبیعت اروپا برخوردار است اما 600 هزار هکتار جنگل واقع در این منطقه مورد تهاجم پایتخت نشینان قرار گرفته است کما اینکه تعدادی از افراد با نفوذ در پی بی توجهی به قانون اقدام به تخریب جنگل ها و ساخت ویلا می کنند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی دیگر از معضلاتی که رشت با آن مواجه است تبدیل زیباترین نقطه این شهر به محلی برای انباشت زباله بوده است که رفع آن نیازمند اقدامی انقلابی است و توجه به این بخش از این لحاظ دارای اهمیت است که این اقدام باعث آلودگی آب های زیرزمینی و ابتلای مردم این منطقه به انواع بیماری ها شده است.

پوربافرانی: چرا دو طرح تولید کاغذ از کربنات کلسیم مسکوت باقی ماند؟
عباسعلی پوربافرانی در ادامه با بیان اینکه اقدامات در حوزه محیط زیست باید در قالب حفاظت و نه ممانعت باشد، گفت: هم اکنون تعدادی از مراکز صنعتی به بهانه ارزیابی چند ماهه سازمان حفاظت محیط زیست با مشکل جدی مواجه شده اند که ریشه در عدم وجود وحدت رویه دارد.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس یادآور شد: پیشنهاد دو طرح تولید کاغذ از کربنات کلسیم در حالی مسکوت باقی ماند که نتیجه آن می توانست هم به حفظ جنگل ها و هم اشتغال منتهی شود اما در عدم حمایت از آن و پیچ و خم های بروکراسی اداری گرفتار شد.

وی در پایان از بی توجهی مسئولان نسبت به وجود گرد و غبار در استان اصفهان و رهاسازی حیات وحش عباس آباد و تعریف آن تنها در حد حضور چند محیط بان در این منطقه انتقاد کرد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط انسانی