به جای فشار به خودروسازان برای تولید خودروهای کممصرف، بنزین را سهمیهبندی کردهاند!
به جای فشار به خودروسازان برای تولید خودروهای کممصرف، بنزین را سهمیهبندی کردهاند! مافیای خودرو ارتقای استاندارد آلایندگی خودروها را هم به تعویق انداخت.
سمیه رفیعی - رییس فراکسیون محیط زیست مجلس در گفت و گو با سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، افزود: متاسفانه سیاستهای غلط سالهای گذشته موجب شده به جای فشار به خودروسازان برایتولید خودروهای کممصرف، بنزین را سهمیهبندی کرده و به مردم فشار آوردهاند!
رفیعی با اشاره به وجود مافیای خودرو در کشور افرود: همین مافیا هر سال ارتقای استانداردهای زیست محیطی خودروها را درروزهای آخر پنهانی به دولت برده و مهلت چند باره میگیرند.
وی با اشاره به این که وسایل نقلیه یکی از مهمترین عوامل آلودگی هواست که هر سال جمع زیادی از شهروندان را به کام مرگ میکشاندتاکید کرد: بر اساس مصوبات و قوانین سنوات گذشته مقرر شده بود که از ابتدای سال 94 استاندارد آلایندگی خودروهای بنزینی تولیدداخل به یورو5 ارتقا یابد. این در حالیست که از آن سال تا به حال به بهانههای همیشگی مانند کیفیت سوخت و تحریم و ... ارتقایاستاندارد آلایندگی هر سال به تعویق افتاده و پس از 5 سال از ابتدای سال 1399 استاندارد آلایندگی یورو5 خودروهای بنزینی اجراشد.
رییس فراکسیون محیط زیست مجلس افزود: خودروهای دیزلی تولید داخل نیز که از سال 1396 با استاندارد یورو4 به همراه فیلتر ذراتو یا یورو5 با EEV تولید میشوند هیچ ارتقایی نیافتهاند در حالی که خودروهای دیزلی بخصوص اتوبوسها به دلیل حجم ترددهای برون ودرونشهری در افزایش ذرات معلق هوای نقش بسزایی ایفا میکنند.
وی با بیان این که موتورسیکلتها هم سهم قابل توجهی در آلودگی هوای کشور دارند افزود: موتورسیکلتهای تولید داخل نیز قرار بود ازابتدای سال 1400 به استاندارد آلایندگی یورو5 ارتقاء یابند که به دلیل درخواست مجدد تولیدکنندگان این موضوع باز هم ۳ سال دیگر بهتعویق افتاد! این در حالیست که چندین بار این گونه مهلتها در ادوار مختلف به موتورسیکلتسازان داده شده است.
رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با انتقاد از سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان دستگاه نظارتی برای موافقت با تعویق اجرایاستانداردهای آلایندگی وسایل نقلیه در کشور و همراهی با وزارت صنایع به عنوان دستگاه تولیدکننده در این بخش تصریح کرد: براساس تبصره ماده 4 قانون هوای پاک حدود مجاز آلایندگی انواع وسایل نقلیه تولید داخلی و وارداتی باید تا پایان برنامه پنجساله ششم(پایان سال 1400) به استاندارد روز دنیا ارتقا مییافت که بدین ترتیب تمامی خودروها اعم از سبک و سنگین باید به استاندارد یورو6 وموتورسیکلتها به یورو5 میرسیدند.
به گفته وی مصوبه اخیر دولت در تعویق اجرای استانداردهای زیستمحیطی وسایل نقلیه در تضاد آشکار با متن صریح قانون هوای پاکاست.
رفیعی از ورود فراکسیون محیط زیست مجلس و معاونت نظارت مجلس به این موضوع خبر داد و گفت: مجلس از اختیارات قانونی خودبرای ابطال این مصوبه و اجرای قانون هوای پاک استفاده خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد: مجلس اجازه نمیدهد سلامت و جان مردم فدای بیملاحظهگی دستگاههای نظارتی و فشار و سود مافیایخودروسازی در کشور شود.
انتهای پیام