کد مطلب: 394
  تاریخ انتشار:  1392/04/23 - 12:25


با وجود افزایش مشاهدات مردمی ؛

خفاش‌های پایتخت کم شدند!

یک جانورشناس از کاهش جمعیت خفاش‌ها در پایتخت خبر داد.
علیرغم این که این روزها تهرانی‌ها در ساعات پایانی شب در نقاط مختلف خصوصا مناطق مرکزی و شمالی با افزایش مشاهده خفاش‌ها مواجه شده‌اند، یک جانورشناس از کاهش جمعیت خفاش‌ها در پایتخت خبر داد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) از ایسنا، گفت: به دلیل تغییر نوع معماری و تخریب ساختمان‌های قدیمی و باغات در شهر تهران، این خفاش‌ها خوابگاه خود را از دست داده و نمی‌توانند برای خود کلونی بسازند که همین امر در کنار نبودن مکان طبیعی مناسب در اطراف شهر تهران برای ایجاد خوابگاه، جمعیت این جانوران کاهش یافته است.

وی در خصوص دلیل افزایش مشاهده خفاش‌ها در شهر تهران به ویژه در مرکزی و شمال شهر اظهار کرد: افزایش مشاهدات به این دلیل است که بر اثر افزایش گرما جمعیت حشرات افزایش یافته است و از آنجا که این حشرات غذای خفاش‌ها هستند باعث شده این جانوران برای تغذیه بیشتر و افزایش ذخیره چربی پیش از رفتن به خواب زمستانی بیشتر در دید مردم قرار گیرند.

این جانورشناس افزود: علاوه بر آن، به دلیل آن که فصل زاد و ولد خفاش‌ها در ماه اردیبهشت است، اکنون این خفاش‌ها یک ماهه شده و علاوه بر مادرها، بچه‌ها نیز در سطح شهر مشاهده می‌شوند که همه این عوامل موجب شده است که جمعیت آنها بیش از آنچه که هست به نظر آید.

خفاش‌ها هیچ خطری برای مردم ندارند

فیض‌الهی درباره خطراتی که ممکن است این گونه جانوری برای مردم داشته باشد خاطرنشان کرد: تا کنون هیچ گزارشی از اینکه خفاش‌ها برای مردم مشکل ایجاد کرده باشند در کشور داده نشده است.

وی تاکید کرد: از 1200 گونه خفاش‌ تنها سه گونه خونخوار هستند که هر سه گونه در امریکای مرکزی و جنوبی زندگی می‌کنند که نشان می‌دهد خفاش‌هایی که در کشور ما زیست می‌کنند هیچ خطری برای انسان ندارند.

این جانورشناس اضافه کرد: مساله دیگری که ممکن است در مورد خفاش‌ها وجود داشته باشد بیماری هاری و کرنا است که اخیرا در دنیا مشاهده شده است. اما باید گفت که بیماری هاری خفاش‌ها تا کنون تنها در کشور امریکا مشاهده شده و در دیگر کشورها گزارشی در این زمینه ارائه نشده است. در خصوص انتقال بیماری کرونا نیز وزارت بهداشت که پیش از عید امسال بر روی این موضوع کار کرده و تا کنون مطلبی برای صحت این امر اعلام نکرده است.

انتهای پیام
برچسب ها: 
به اشتراک بگذارید:

نظرات (1)
 This is a neat summyra. Thanks for sharing!
شناسه: 981
Babynisa
19 آبان 1392 ساعت 15:22
0
0
ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار حیات وحش و آبزیان