کد مطلب: 28095
  تاریخ انتشار:  1402/11/18 - 11:40


رهاسازی موفق چهار گونه شاخص حیات وحش

مدیرکل دفتر مدیریت و حفاظت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست به مناسبت ایام الله دهه فجر اقدامات صورت گرفته در این دفتر را تشریح کرد.

مدیرکل دفتر مدیریت و حفاظت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست به مناسبت ایام الله دهه فجر اقدامات صورت گرفته در این دفتر را تشریح کرد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، غلامرضا ابدالی مدیرکل دفتر مدیریت و حفاظت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست درخصوص اقدمات شاخص این دفتر  اظهار کرد: با توجه به اینکه استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای حفظ محیط زیست همواره یکی از شعارهای اصلی سازمان حفاظت محیط زیست در دولت مردمی سیزدهم بوده است، موضوع تقویت و توسعه اقدامات حفاظتی با بهره‌گیری از ظرفیت بخش‌های غیردولتی در حفاظت از حیات‌وحش از جمله قرق اختصاصی، طرح‌های تکثیر و پرورش و ... در دستور کار ما بود که در همین راستا، انعقاد تفاهم نامه با شرکت آهوان طلایی دشت سنگسر به منظور احیاء جمعیت طعمه‌های یوز، انعقاد تفاهمنامه با شرکت فجر صفا به منظور تکثیر و پرورش و احیاء گونه در معرض خطر انقراض گوزن زرد، انعقاد تفاهمنامه با شرکت بازرگانی پژوهشی کتیبه فردا برای تکثیر و پرورش و احیاء جمعیت جبیر، تدوین و ارسال پیش نویس «مشارکت در حفاظت از تنوع زیستی و رونق کسب و کار محیط زیستی» و پیگیری تصویب آن توسط هیئت محترم وزیران و آغاز طرح ایجاد مرکز ملی تکثیر و پرورش و باز وحشی کردن گونه‌های شاخص جانوری با همکاری شرکت گل گهر سیرجان انجام شد.

وی با تاکید بر لزوم تأسیس مراکز تخصصی بازپروری حیات وحش گفت: ساماندهی وضعیت مرکز قرنطینه و کلینیک حیات‌وحش پردیسان و تامین تجهیزات آن شامل افتتاح همزمان بخش رادیولوژی و اتاق عمل در مرکز درمان و بازپروری پردیسان و همچنین تأسیس 8 مرکز درمان، قرنطینه و بازپروی حیات وحش در 8 استان کشور طی یک سال گذشته انجام شد. پایش و نظارت بر مراکز تکثیر و پرورش، باغ‌های وحش و باغ پرندگان دیگر اقدامی بود که در راستای دغدغه دوستداران حیات وحش انجام شد و باغ وحش‌های کشور دارای یک نظام ارزیابی قانونمند شدند.

مدیرکل دفتر مدیریت و حفاظت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یکی از مسائلی که خسارات زیادی به جمعیت حیات وحش کشور وارد کرده است، تقابل حیات وحش و جوامع محلی به واسطه آسیبی است که این جانواران گاهاً به باغات و اراضی کشاورزی وارد کرده‌اند. به همین دلیل کاهش و جبران خسارت حیات‌وحش برای جلب مشارکت جوامع محلی با استفاده از ظرفیت صندوق ملی محیط زیست و بیمه خسارات حیات‌وحش در دستور کار ما قرار گرفت که نهایتاً منجر به انعقاد نفاهم‌نامه جهت پرداخت خسارات از محل تفاهم نامه صندوق بیمه محصولات کشاورزی و صندوق ملی محیط زیست به کشاورزان و باغداران شد.

ابدالی از نهایی شدن لایحه حفاظت و بهره‌برداری پایدار از حیات وحش (قانون شکار و صید) در کمیسیون فرعی و اصلی دولت خبر داد و گفت: با توجه به اینکه قانون شکار و صید مربوط به حدود 50 سال پیش بود و دیگر مناسب با نیازهای کشور نبود، این لایحه در معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی تهیه شد.

وی از سرشماری پرندگان آبزی و کنار آبزی، پستانداران علفخوار و برآورد جمعیت گونه‌های خاص از جمله قرقاول، هوبره، سمندرها، کروکودیل، مارهای سمی و لاک‌پشت‌ها خبر داد و اظهار کرد: در مجموع تعداد 1،519،903 فرد از پستانداران،پرندگان، خزندگان و دوزیستان شاخص کشور در سال 1402-1401 سرشماری و برآورد شد.

مدیرکل دفتر مدیریت و حفاظت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست اقدام مهم دیگر را مربوط به اجرای برنامه تکثیر گوزن زرد و گورخر در اسارت دانست و توضیح داد: افزایش جمعیت گوزن زرد ایرانی از 288 رأس به 344 رأس ظرف سال جاری در نتیجه این اقدام اتفاق افتاد. همچنین شناسایی زیستگاه‌های جایگزین جهت احیا جمعیت گورخر آسیایی در استان‌های یزد، کرمان، فارس جهت انتقال گورخرهای مازاد بر جمعیت در منطقه بهرام گور به مناطق مستعد در استان‌های ذکر شده نیز در دستور کار است.

ابدالی بیان کرد: با توجه به اینکه رسالت سازمان حفاظت محیط زیست احیای هر گونه در زیستگاه بومی خود است و همچنین با هدف احیا جمعیت‌های از دست رفته طبیعی گونه‌های در معرض تهدید و تقویت ژنی جمعیت‌های کوچک از گونه‌های جدا افتاده در زیستگاه‌های تکه تکه شده و کاهش یکنواختی ژن و جلوگیری از ناهنجاری ژنتیکی و افزایش تنوع ژنی، برنامه رهاسازی چهار گونه‌ شاخص تکثیر شده در اسارت ازجمله گوزن زرد ایرانی، آهو، جبیر و گور ایرانی به زیستگاه‌های مستعد و طبیعی در راستای مدیریت جمعیت های جانوری وحشی با هماهنگی و همکاری ادارات کل استانی را انجام دادیم.

وی قاچاق حیات وحش را یکی از اصلی‌ترین تهدیدات حیات وحش دانست و گفت: برای مقابله با این موضوع، نشست هم اندیشی مقابله و پیشگیری از قاچاق حیات وحش با حضور تمام دستگاه‌های لشگری و کشوری دارای مسئولیت در این زمینه را برگزار کردیم که خروجی آن تشکیل کمیته کشوری مقابله با قاچاق گونه های حیات وحش بود.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار حیات وحش و آبزیان