کد مطلب: 28162
  تاریخ انتشار:  1402/12/09 - 10:31


رشد شکار غیرقانونی کرگدن‌ها در آفریقای جنوبی

تلاش آفریقای جنوبی برای مبارزه با شکار غیرقانونی کرگدن در سال گذشته ناکام بوده است.

تلاش آفریقای جنوبی برای مبارزه با شکار غیرقانونی کرگدن در سال گذشته ناکام بوده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، «باربارا کریسی»، وزیر محیط زیست این کشور گفت سال پیش (۲۰۲۳)، ۴۹۹ کرگدن شکار شد که ۵۱ راس بیش از سال ۲۰۲۲ بوده است.

این کشور زیستگاه حدود ۲۰۰۰ کرگدن سیاه است که «به شدت در معرض خطر» تلقی می‌شود و حدود ۱۳ هزار کرگدن سفید که «در آستانه تهدید» طبقه‌بندی می‌شود.

از سال ۲۰۱۴ به این طرف شکار غیرقانونی به طور چشمگیری کاهش یافته است، اما این مشکل در سال‌های اخیر بار دیگر عود کرده است.

شاخ کرگدن در کشورهای آسیایی مثل چین و ویتنام به شدت بازار دارد، چون از آن برای ساخت داروهای سنتی استفاده می‌شود.

زیستگاه بیشتر حیواناتی که سال پیش کشته شدند پارک «لالووی ایمفولوزی» در استان «کوازولو-ناتال» بوده است.

پارک ملی کروگر که قبلا از کانون‌های حاد شکار غیرقانونی بود در سال ۲۰۲۳ شاهد کاهش یک سومی شکار این حیوانات بوده است.

کریسی به خبرنگاران گفت موفقیت در مقابله با شکار غیرقانونی در کروگر، بزرگترین پارک حیات وحش در آفریقای جنوبی، باعث شده است گروه‌های تبهکار به سایر نقاط بروند.

«موسی منتامبو»، سخنگوی شرکتی که پارک لالووی ایمفولوزی را اداره می‌کند نیز به بی‌بی‌سی گفت: این افزایش خیلی نگران کننده است.

او اضافه کرد گروه‌های شکارچی اغلب برای یافتن کرگدن در کروگر به مشکل برخورد می‌کنند برای همین به پارک لالووی ایمفولوزی می‌آیند چون این حیوان را اینجا راحت‌تر پیدا می‌کنند.

دولت این کشور سال پیش دو میلیون و ۱۰۰ هزار دلار برای بهبود حصارکشی در پارک لالووی ایمفولوزی اختصاص داد.

منتامبو گفت چندین گام دیگر برای مبارزه با شکار غیرقانونی برداشته شده از جمله استخدام بیش از ۱۰ مامور گشتی و همچنین خریداری بالگردهای تجسسی.

وی افزود: ما امسال (۲۰۲۴) تا اینجا شاهد کاهش شکار غیرقانونی بوده‌ایم و امیدواریم که در ماه‌های آینده کمتر هم بشود. تا فوریه سال پیش ۳۰ کرگدن شکار شده بودند. امسال این رقم ۲۲ کرگدن است.

کریسی گفت که وزارت تحت نظر او یک برنامه وسیع برای بریدن شاخ کرگدن‌ها را اجرا می‌کند تا شکار این حیوانات را برای تبهکاران کم‌ارزش کند.

رویکرد دیگر این سازمان مبارزه با فساد است تا مقام‌های پارک با سازمان‌های تبهکار تبانی نکنند.

«جِیمی جوزف»، مدیر گروه زیست محیطی «نجات حیات وحش» (Saving the Wild) از منتقدان قدیمی تدابیر مبارزه با شکار غیرقانونی دولت بوده است.

او پیش‌بینی کرد شکار این حیوانات همچنان روند صعودی داشته باشد، مگر آنکه جمع‌آوری اطلاعات امنیتی درباره گروه‌های تبهکار تقویت شود.

او گفت: فقط یک چیز است که پارک را نجات خواهد داد: در صورتی که آنها شروع به جمع‌آوری اطلاعات امنیتی کنند، به این گروه‎‌ها شبیخون بزنند و افرادی را بازداشت کنند. در غیر این صورت هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار حیات وحش و آبزیان