کد مطلب: 26614
  تاریخ انتشار:  1402/07/12 - 10:03


خشکسالی به جان گونه‌های رود آمازون افتاده است

کشف لاشه‌های بیش از ۱۰۰ دلفین در سواحل رودخانه آمازون در بحبوحه خشکسالی و افزایش دمای بی‌سابقه آبِ دریاچه «تِفه» که از ۳۹ درجه سانتی‌گراد فراتر رفته، کارشناسان حیات وحش را نگران کرده است.

کشف لاشه‌های بیش از ۱۰۰ دلفین در سواحل رودخانه آمازون در بحبوحه خشکسالی و افزایش دمای بی‌سابقه آبِ دریاچه «تِفه» که از ۳۹ درجه سانتی‌گراد فراتر رفته، کارشناسان حیات وحش را نگران کرده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)
، موسسه «مامیراوا» وابسته به وزارت علوم، فناوری و نوآوری برزیل با انتشار اطلاعیه‌ای در این رابطه می‌گوید: در یک رویداد اکولوژیکی بسیار تاسف‌بار، لاشه‌های بیش از ۱۰۰ قطعه دلفین در سواحل رود آمازون در برزیل، منطقه‌ای که دریاچه تفه در آن واقع است، پیدا شده و نگرانی‌های جدی را در مورد سلامت و انعطاف‌پذیری آبزیان متنوع این منطقه برانگیخته است.

این نهاد با تاکید بر غیرمعمول بودن مرگ این جمعیت از دلفین‌ها در این منطقه ظرف یک هفته گذشته، اعلام کرد: کارشناسان این حادثه را مربوط به خشکسالی و بالا رفتن بی‌سابقه دمای آب در دریاچه تفه در آمازونِ برزیل دانسته‌اند.

این خبر احتمالا به نگرانی دانشمندان اقلیم در مورد پیامد فعالیت‌های انسانی و خشکسالی شدید بر منطقه می‌افزاید.

کارشناسان همچنین هشدار داده‌اند خشکسالی شدیدی که می‌تواند منجر به مرگ تعداد بیشتری از دلفین‌ها شود در چند هفته آینده پیش‌بینی می‌شود.

مامیراوا با اشاره به اینکه علت این مرگ جمعی هنوز نامشخص است و به تحقیقات کامل و اقدامات موثر حفاظتی نیاز دارد تاکید کرد که دمای آب در برخی از نقاط دریاچه تفه از ۳۹ درجه سانتی‌گراد فراتر رفته است.

سی‌ان‌ان در گزارشی در این باره آورده است: رودخانه آمازون، بزرگترین آبراه جهان، در حال حاضر در فصل خشک است و حیات چندین نمونه از گونه‌های جانوری بومی این رودخانه نیز به دلیل افزایش دمای بی‌سابقه آب‌ به خطر افتاده است.

شماری از محققان و فعالان حیات وحش در تلاش هستند تا دلفین‌های بازمانده را با انتقال از تالاب‌ها و برکه‌ها در حومه به بدنه اصلی رودخانه که آب آن به مراتب سردتر است، نجات دهند اما به دلیل دور بودن منطقه، این عملیات کار آسانی نیست.

«آندره کوئلیو»، محقق موسسه مامیراوا در این زمینه گفت: دلفین‌های این منطقه را می‌توان به رودخانه‌های دیگر منتقل کرد اما این راهکار هم چندان امن و بی خطر نیست و پیش از رها کردن حیوانات در طبیعت، شناسایی سموم یا ویروس‌ها در آب امری حیاتی است.

جنگل‌های آمازون که با خشکسالی ناشی از رویدادهای جوی ال نینو دست و پنجه نرم می‌کنند، با کمبود قابل توجهی از بارندگی مواجه شده و ۵۰۰ هزار نفر ممکن است تحت تاثیر منفی خشکسالی در جنگل‌های آمازون برزیل قرار بگیرند.

«لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا»، رئیس جمهوری برزیل نیز که در هر فرصتی خشکسالی، تغییرات آب و هوا و مشکلات زیست محیطی در آمازون را گوشزد می‌کند، گفته بود که ۲۰ میلیون دلار به این منطقه کمک خواهد شد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار حیات وحش و آبزیان