کد مطلب: 28153
  تاریخ انتشار:  1402/12/07 - 10:11


۴۰ درصد گونه‌های حشرات در جهان رو به انقراض‌ هستند

کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که تغییرات آب و هوایی می‌تواند گونه‌های مختلف حشرات را هم با خطر انقراض مواجه کند.

کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که تغییرات آب و هوایی می‌تواند گونه‌های مختلف حشرات را هم با خطر انقراض مواجه کند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)،
حشرات با وجود این که معمولا کوچک هستند، اما بر سیاره زمین حکومت می‌کنند. حشرات بیش از دو سوم از ۱.۵ میلیون گونه جانوری شناخته شده و ستون فقرات زنجیره غذایی را در کره زمین تشکیل می‌دهند.

دانشمندان تخمین می‌زنند که ۴۰ درصد از گونه‌های حشرات رو به زوال باشند و یک سوم آنها نیز در معرض مواجه شدن با خطر انقراض قرار دارند. از دست دادن زیستگاه، استفاده از آفت کش‌ها و تغییرات آب و هوایی، حشرات را با هر شکل و اندازه‌ای که باشند از جمله سوسک سرگین (سرگین غلتان)، تهدید می‌کند.

«کیمبرلی شلدون»، حشره شناس در دانشگاه تِنسی که در مورد سوسک‌های سرگین تحقیق می‌کند، معتقد است حشرات مسئول هوادهی و بازگرداندن مواد مغذی به خاک هستند که یک فرآیند حیاتی برای کشاورزی و پوشش گیاهی است. آنها همچنین انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از موادی مانند کود گاوی را کاهش می‌دهند.

او و تیم همکارانش در گلخانه‌های طراحی شده، یک سیاره در حال گرم شدن را شبیه‌سازی کردند تا ببیند سوسک‌ها چگونه واکنش نشان می‌دهند. آنها دریافته‌اند که سوسک‌های سرگین حفاری خود را در عمق خاک عمیق‌تر می‌کنند تا از فرزندان‌شان در برابر گرم شدن آب و هوا و نوسانات شدید دما محافظت کنند.

شلدون توضیح داد: خلاص شدن از مدفوع، خلاص شدن از بدن مرده از جمله کارهای تخریبی مهمی است که سرگین غلتان انجام می‌دهد.

او خاطر نشان کرد که مردم همانقدر که نگران منقرض شدن نسل خرس‌های قطبی هستند باید نگران از میان رفتن گونه‌های مختلف حشرات نیز باشند، چرا که از بین رفتن آنها به دلیل تغییرات اقلیمی می‌تواند موجب تشدید گرمایش زمین و نوسان‌های شدید دمای هوا شود.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار حیات وحش و آبزیان