کد مطلب: 22164
  تاریخ انتشار:  1401/08/08 - 10:53


آیا مسیر را اشتباه رفته‌ایم؟

بر پایه گزارش جدید سازمان جهانی هواشناسی (WMO)، سطح جوی سه گاز گلخانه‌ای اصلی همگی در سال ۲۰۲۱ به بالاترین حد خود رسید که بیشترین افزایش سالانه غلظت متان از زمان شروع اندازه‌گیری‌های سیستماتیک از چهار دهه پیش را ثبت کرد.

بر پایه گزارش جدید سازمان جهانی هواشناسی (WMO)، سطح جوی سه گاز گلخانه‌ای اصلی (دی‌اکسید کربن، متان و اکسید نیتروژن) همگی در سال ۲۰۲۱ به بالاترین حد خود رسید که بیشترین افزایش سالانه غلظت متان از زمان شروع اندازه‌گیری‌های سیستماتیک از چهار دهه پیش را ثبت کرد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)
به نقل از ارث، در حالی که دلایل این افزایش سرسام‌آور انتشار متان هنوز مشخص نیست، دانشمندان بر این باورند که ترکیبی از فرآیندهای بیولوژیکی و ناشی از انسان می‌تواند منجر به این وضعیت نگران‌کننده شود.

پتری تالاس، دبیر کل سازمان جهانی هواشناسی گفت: گزارش گازهای گلخانه‌ای این سازمان بار دیگر بر چالش عظیم و ضرورت حیاتی اقدام فوری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و جلوگیری از افزایش بیشتر دمای جهانی در آینده تاکید کرده است.

وی تاکید کرد که افزایش مداوم غلظت گازهای اصلی گرما، از جمله شتاب بی‌سابقه در سطوح متان، نشان می‌دهد که ما در مسیر اشتباهی حرکت می‌کنیم.

پروفسور تالاس اظهار کرد: راهبردهای مقرون به صرفه‌ای برای مقابله با انتشار گاز متان، به ویژه از بخش سوخت‌های فسیلی وجود دارد و ما باید آنها را بدون تاخیر اجرا کنیم. با این حال، متان عمر نسبتاً کوتاهی کمتر از ۱۰ سال دارد بنابراین تأثیر آن بر آب‌وهوا قابل برگشت است.

وی خاطرنشان کرد که ما باید انتشار دی‌اکسیدکربن را به‌عنوان مهم‌ترین و فوری‌ترین اولویت که محرک اصلی تغییرات آب‌وهوا و آب‌وهوای شدید است، کاهش دهیم.

ما باید سیستم‌های صنعتی، انرژی و حمل‌ونقل و کل شیوه زندگی خود را متحول کنیم. تغییرات مورد نیاز از نظر اقتصادی مقرون به صرفه و از نظر فنی امکان‌پذیر اما زمان رو به اتمام است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار سایر رسانه ها