کد مطلب: 28166
  تاریخ انتشار:  1402/12/09 - 15:55


دنیای مدرن برای کودکان چالش‌برانگیز شد

هوایی که تنفس می‌کنیم، آب‌وهوایی که در کودکان ما در آن بازی می‌کنند، جهانی که می‌شناسیم و همه چیز به سرعت در حال تغییر است و متأسفانه کودکان اولین افرادی هستند که این تغییر را احساس می‌کنند.

هوایی که تنفس می‌کنیم، آب‌وهوایی که در کودکان ما در آن بازی می‌کنند، جهانی که می‌شناسیم و همه چیز به سرعت در حال تغییر است و متأسفانه کودکان اولین افرادی هستند که این تغییر را احساس می‌کنند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از ارث، محققان دانشگاه استرالیای غربی برای درک اینکه چگونه تغییرات آب‌وهوایی بر سلامت کودکان تأثیر می‌گذارند، تحقیق ابتکاری را آغاز کردند.

این گروه پایگاه‌های اطلاعاتی علمی را برای ارتباط بین هر نوع تغییر آب‌وهوا و هر نوع نگرانی سلامتی در کودکان زیر ۱۸ سال را بررسی کرد. این مطالعه افزایش نگران‌کننده ۶۰ درصدی خطر زایمان زودرس را نشان می‌دهد که با افزایش دما همراه است. زایمان زودرس که قبل از ۳۷ هفتگی اتفاق می‌افتد، نه تنها یکی از علل اصلی مرگ‌ومیر نوزادان است، بلکه پیامدهای مادام‌العمر سلامت و رشد کودکان را نیز به همراه دارد.

این مورد فقط تراژدی شخصی نیست و تراژدی اجتماعی است. تولدهای نارس منجر به هزینه‌های بالاتر مراقبت‌های بهداشتی، اقامت طولانی‌تر در بیمارستان و مجموعه‌ای از چالش‌ها برای خانواده‌ها و جوامع می‌شود.

کودکان نسبت به بزرگسالان در برابر آلودگی هوای ناشی از تغییرات آب‌وهوایی آسیب‌پذیرتر هستند. بدن در حال رشد آنها، به ویژه ریه‌ها، تحت تأثیر اثرات مضر آلودگی هوا قرار دارند. این مطالعه خطرات نامرئی موجود در دود اتومبیل، دود کارخانه و حتی گردوغبار را روشن می‌کند و تأثیر مخرب آنها را بر زندگی جوانان نشان می‌دهد.

اکسیدهای نیتروژن که توسط وسایل نقلیه و کارخانه‌ها منتشر می‌شوند، در صدر فهرست مقصران قرار دارند. این گازهای نامرئی راه‌های هوایی ظریف ریه را ملتهب  و آسم را بدتر می‌کنند که برای کودکان به این معنی خواهد بود که با کاهش رشد و مشکلات تنفسی در طول عمر است.

این مطالعه همچنین تهدید خاموش ریزگردها را افشا می‌کند که در همه جا حاضر هستند و باعث عفونت می‌شوند همچنین آسم را تشدید می‌کنند. دود ناشی از سوزاندن مواد، یکی دیگر از دشمنان رایج و باعث برونشیت می‌شود و مانعی برای ریه‌های جوان می‌شود.

آلودگی هوا، در همه اشکال آن، تهدیدی خاموش برای کودکان محسوب می‌شود و فقط در مورد سرفه و خس‌خس نیست همچنین در مورد نفس‌های ربوده شده، کاهش رشد و یک عمر چالش‌های سلامتی است و ما دیگر نمی‌توانیم این دشمن نامرئی را نادیده بگیریم.

بر اساس این مطالعه، دمای شدید، چه گرم و چه سرد، تهدید قابل‌توجهی برای سلامت کودکان است. پذیرش کودکان در بیمارستان‌ها و اتاق‌های اورژانس در این دوره‌ها که به دلیل تغییرات آب‌وهوایی تحریک شده بود، افزایش یافت. به‌طور غم‌انگیز، دمای شدید هوا نیز جان کودکان را می‌گیرد.

علاوه بر این، کودکان خانواده‌های کم‌درآمد به دلیل نوسانات دما با خطر بیشتری برای بیماری مواجه هستند که آنها را در معرض آسیب‌پذیری بیشتری در برابر تأثیرات تغییرات آب‌وهوایی بر سلامت قرار می‌دهد.

 کودکان، به ویژه آنهایی که در کشورهای فقیر هستند، بار عمده تغییرات آب‌وهوایی را به دوش می‌کشند. این مطالعه یک شکاف تحقیقاتی نگران‌کننده را در مناطق فقیرتر نشان می‌دهد که تأثیر واقعی بر سلامت کودکان ممکن است به‌طور قابل‌توجهی بدتر از آنچه در حال حاضر می‌دانیم، باشد.

تغییرات آب‌وهوایی به‌عنوان تقویت‌کننده نابرابری سلامت عمل می‌کند و رفاه زندگی جوانان را به خطر می‌اندازد. محققان خواستار اقدام جهانی فوری برای کاهش تغییرات آب‌وهوا و اولویت‌دادن به حمایت از کودکان آسیب‌پذیر هستند.

دکتر لوئیس ویدا، سرپرست این تحقیق اظهار کرد که تحقیق ما برخی از مناطق مهمی را که کودکان در برابر تغییرات آب‌وهوایی آسیب‌پذیرتر هستند را شناسایی می‌کند. توسعه سیاست‌های بهداشت عمومی برای مقابله با این بیماری‌های مرتبط با آب‌وهوا، در کنار تلاش‌ها برای کاهش تغییرات آب‌وهوایی انسانی، باید مورد توجه قرار گیرد تا ما از کودکان فعلی و آینده محافظت کنیم.

این مطالعه بر نیاز فوری به درک تأثیرات گسترده تغییرات آب‌وهوایی بر سلامت کودکان تأکید می‌کند. به دنبال اندازه‌گیری میزان این تأثیر، مشخص کردن مناطق آسیب‌پذیر در برابر بیماری‌های مرتبط با آب‌وهوا و ایجاد چارچوبی برای شناسایی خطرات خاص برای جمعیت‌های مختلف است.

با توجه به اینکه آب‌وهوا بر بیماری‌های دوران کودکی تأثیر می‌گذارد، هزینه‌های اجتماعی و مالی با پیشرفت تغییرات اقلیمی همچنان افزایش می‌یابد و فشار فزاینده‌ای را بر خانواده‌ها و خدمات بهداشتی وارد می‌کند.

کمیته ملی حقوق بشر اعلام کرد که افراد مسن و کودکان نسبت به آلودگی و ذرات آلاینده به توجه و حمایت بیشتری نیاز دارند زیرا سیستم‌ ایمنی آنان قوی نیست و بسیار حساس هستند. اگر مادر در زمان بارداری در معرض گرد و غبار و آلودگی قرار گیرد، خطر ابتلا به درماتیت در نوزاد افزایش می‌یابد.

ما تحت تأثیر قابل‌توجهی از محیط اطراف خود زندگی می‌کنیم و کودکان در برابر خطرات آب‌وهوایی مانند گردوغبار ریز (PM۱۰) آسیب‌پذیرتر هستند، با این حال، تحقیقات کمی وجود دارد که اثرات چندوجهی ریزگردها را بر سلامت جسمی و روانی کودکان تأیید کند.


انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار سایر رسانه ها