کد مطلب: 28128
  تاریخ انتشار:  1402/11/29 - 12:45


تسلط اقلیم بر الگوی شکوفایی گل‌ها

گل‌ها به دلیل تغییرات آب‌وهوایی تا ۲۲ روز زودتر شکوفا می‌شوند.

گل‌ها به دلیل تغییرات آب‌وهوایی تا ۲۲ روز زودتر شکوفا می‌شوند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از ارث، تحقیقات جدید با هدف مشاهده تغییرات در الگوهای شکوفایی گل‌ها و ۵۱ گونه درختچه، بوته و درخت در ۳۵ سال گذشته انجام شده است و بینش‌هایی را در مورد چگونگی سازگاری جوامع گیاهی با تغییرات آب‌وهوایی ارائه می‌دهد.

محققان دانشگاه سویل اسپانیا مطالعه مهمی را برای بررسی اثرات تغییرات آب‌وهوایی انجام داده‌اند. پس زمینه این مطالعه افزایش قابل‌توجه دما در منطقه مورد بررسی با میانگین افزایش یک درجه سانتی‌گراد و حداقل افزایش دما دو درجه سانتی‌گراد است.

این گرم‌ شدن منجر به تغییر قابل‌توجهی در زمان اوج گلدهی جامعه گیاهی شده است که از ۹ ماه مه تا ۱۷ آوریل به میزان ۲۲ روز به جلو می‌رود. این تغییر نشان می‌دهد که اکثر گونه‌ها اکنون زودتر شکوفا می‌شوند و روند سنتی اکوسیستم را تغییر می‌دهند.

این پدیده گسترده است و ۸۰ درصد گونه‌های مشاهده شده را با پیشبرد شروع گل‌دهی و ۶۸ درصد با بالا رفتن پایان دوره گل‌دهی تحت‌تأثیر قرار می‌دهد؛ رزماری (Salvia rosmarinus) نمونه‌ای از این تغییر است که ۹۲ روز زودتر از گذشته گل می‌دهد.

این تغییر نابرابر در زمان گل‌دهی منجر به دوره‌های گل‌دهی طولانی‌مدت برای بسیاری از گونه‌ها شده است. این افزایش گل‌دهی می‌تواند رقابت را برای جلب توجه حشرات گرده‌افشان تشدید کند زیرا ۵۵ درصد از گونه‌ها اکنون خود را در محیط گلدهی شلوغ‌تری می‌بینند.

افزایش زمان گل‌دهی به دلیل تغییرات آب‌وهوایی می‌تواند هماهنگی بین گیاهان و حشرات گرده‌افشان آنها را مختل کند. این مطالعه نشان داد که منطقه مدیترانه، در مقایسه با بسیاری از مناطق دیگر، تاثیرات تغییرات آب‌وهوایی شدیدتر را تجربه می‌کند، به‌طوری‌که افزایش دما ۲۰ درصد از میانگین جهانی پیشی می‌گیرد.

زمان‌بندی تغییر یافته ممکن است بر توانایی گیاهان برای تولید مثل موثر تأثیر بگذارد و به‌طور بالقوه منجر به باردهی یا جوانه‌زنی در زمان‌های کمتر بهینه شود. علاوه بر این، رقابت غیرمنتظره برای گرده‌افشان‌ها ممکن است ایجاد شود که بقای این گونه‌ها را پیچیده‌تر می‌کند.

این مطالعه بر نیاز فوری به تحقیقات مداوم و جامع برای درک پیامدهای گسترده‌تر این تغییرات بر تنوع زیستی و سلامت اکوسیستم تاکید می‌کند.

با ثبت پیشرفت‌های قابل‌توجه در زمان گل‌دهی و چالش‌های ایجاد شده برای فعل و انفعالات گیاه و گرده‌افشان، یافته‌ها به‌عنوان یک فراخوان برای اقدام در کاهش اثرات تغییرات آب‌وهوا و حفظ تعادل محیط‌های طبیعی ما برای نسل‌های آینده عمل می‌کنند.


انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار سایر رسانه ها