کد مطلب: 28318
  تاریخ انتشار:  1403/01/27 - 11:04


سایه تغییر الگوهای بارندگی بر گیاهان

تغییر اقلیم در حال دگرگونی ساختار اکوسیستم سیاره شده و با پیشرفت آن، تاثیر آن بر الگوهای بارندگی بارزتر شده است.

تغییر اقلیم در حال دگرگونی ساختار اکوسیستم سیاره شده و با پیشرفت آن، تاثیر آن بر الگوهای بارندگی بارزتر شده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از ارث، بارش‌های سبک و مکرر، به‌طور فزاینده‌ای به رگبارهای شدید تبدیل می‌شوند و این تغییر فقط به یک ماه محدود نمی‌شود بلکه روند جهانی در تمام طول سال است که منجر به بارندگی شدیدتر اما کمتر می‌شود.

نتایج تحقیق جامع به رهبری دانشگاه مریلند آمریکا چگونگی تأثیر تغییر الگوهای بارندگی بر زندگی گیاهان در سراسر جهان را نشان می‌دهد.

بارش متمرکز و اثرات اکولوژیکی آن

این تحقیق روند قابل‌ توجهی را نشان می‌دهد. در بیشتر مناطق، بیش از نیمی از بارندگی سالانه تنها در ۱۲ روز سال می‌بارد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که رویدادهای بارندگی در آینده حتی بیشتر متمرکز خواهند شد و به نظر می‌رسد این الگوی جدید، دوره‌های خشک طولانی‌تر که با باران‌های شدید مشخص می‌شود، موارد متفاوتی را ارائه می‌دهد.

واکنش‌های متنوع گیاهی به شرایط جدید بارندگی

واکنش گیاهان به این شرایط در حال تغییر، به‌طور چشمگیری متفاوت است. گیاهان در اکوسیستم‌های خشک معمولاً نسبت به گیاهان در محیط‌های مرطوب‌تر به فوران‌های بزرگ بارندگی واکنش نشان می‌دهند. این حساسیت می‌تواند انواع پوشش گیاهی غالب را تغییر دهد و به‌طور بالقوه تعادل اکوسیستم را برهم زند.

به‌طور معمول، بارندگی بیشتر سالانه، گیاهان را شادتر می‌کند و به اکوسیستم اجازه می‌دهد تا از پوشش گیاهی بیشتری حمایت کند اما تغییرات در نحوه بارندگی و تغییر از بارش‌های سبک مکرر به رویدادهای کمتر و سنگین‌تر، می‌تواند فتوسنتز و رشد گیاه را ۱۰ تا ۳۰ درصد تنظیم کند، حتی اگر مقدار کل آبی که دریافت می‌کنند ثابت بماند.

مطالعات جهانی در مورد واکنش گیاهان

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که گیاهان در مناطق نسبتا مرطوب، بسیار مستعد این تغییرات هستند. تغییرات عملکردی آن‌ها به دلیل تغییر الگوهای بارندگی، می‌تواند تا ۲۵ درصد تفاوت در طول سال ایجاد کند.

مطالعات جهانی نیز واکنش‌های متنوعی را منعکس می‌کند. در حالی که ۴۲ درصد موارد نشان دادند که گیاهان تحت شرایط جدید بارندگی در حال مبارزه هستند، ۳۵ درصد بهبود را نشان دادند. در همین حال، ۲۳ درصد تغییر قابل توجهی مشاهده نکردند.

این تصویر ظریف بر پیچیدگی واکنش گیاهان به تغییرپذیری بارندگی تاکید می‌کند. این تنوع عاملی حیاتی است که بر همه چیز از عملکرد محصول گرفته تا جذب کربن ساطع شده از فعالیت‌های انسانی تأثیر می‌گذارد.

کارشناسان در حال آماده‌سازی تحلیل جهانی برای بررسی چگونگی واکنش گیاهان به بارش شدید و پراکنده از طریق اندازه گیری‌های ماهواره‌ای هستند.

تغییرات آب‌وهوایی الگوها و سیستم‌های مختلف آب‌وهوایی را تغییر می‌دهد و می‌تواند بر سیستم‌های آب‌وهوایی تأثیر بگذارد و به‌طور بالقوه منجر به طوفان‌های مکرر و شدیدتر شود.


انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار سایر رسانه ها