کد مطلب: 28304
  تاریخ انتشار:  1403/01/21 - 12:29


ساکنان طبقه همکف اقیانوس مشخص شدند

کف اقیانوس تا ۱۱ میلیون تن زباله پلاستیکی را در خود جای داده است.

کف اقیانوس تا ۱۱ میلیون تن زباله پلاستیکی را در خود جای داده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از ارث، بر اساس یافته‌های جدید پژوهش آژانس ملی علوم استرالیا که با همکاری دانشگاه تورنتو در کانادا انجام شد، کف اقیانوس تا ۱۱ میلیون تن زباله پلاستیکی را در خود جای داده است.

این رقم با نرخ هشداردهنده‌ای همراه است؛ هر دقیقه یک کامیون زباله پلاستیکی به اقیانوس ریخته می‌شود و پیش‌بینی‌ها حاکی از ۲ برابر شدن احتمالی استفاده از پلاستیک تا سال ۲۰۴۰ است، درک پویایی سفر پلاستیک در محیط‌های دریایی برای حفظ حیات دریایی و زیستگاه‌ها ضروری است.

یکی از پژوهشگران این پژوهش اظهار کرد: ما می‌دانیم که سالانه میلیون‌ها تن زباله پلاستیکی وارد اقیانوس‌های ما می‌شود اما چیزی که نمی‌دانستیم این است که چه مقدار از این آلودگی به کف اقیانوس ختم می‌شود.

ما کشف کردیم که کف اقیانوس به محل استراحت یا مخزن بیشتر آلودگی‌های پلاستیکی تبدیل شده است و تخمین زده می‌شود بین سه تا ۱۱ میلیون تن پلاستیک در کف اقیانوس فرو برود. در حالی که پیش از این تخمینی از میکروپلاستیک‌ها در کف دریا انجام شده است، این تحقیق به موارد بزرگتر، از تورها تا کیسه‌های پلاستیکی و هر چیز دیگری می‌پردازد.

مقدار زیادی پلاستیک کف اقیانوس

نتایج تحقیق آلیس ژو از دانشگاه تورنتو نشان می‌دهد که میزان پلاستیکی که در کف اقیانوس یافت می‌شود می‌تواند تا ۱۰۰ برابر از پلاستیک سطحی فراتر رود.

سطح اقیانوس محل استراحت موقت پلاستیک است، بنابراین انتظار می‌رود که اگر بتوانیم جلوی ورود پلاستیک به اقیانوس‌ها را بگیریم، مقدار آن کاهش می‌یابد. با این حال، نتایج تحقیقات نشان داد که پلاستیک همچنان به اعماق اقیانوس، محل استراحت دائمی یا غرق آلودگی پلاستیکی دریایی ختم می‌شود.

نقشه‌برداری پلاستیک در کف اقیانوس

برای تعیین کمیت و نقشه‌برداری توزیع پلاستیک کف اقیانوس، گروه پژوهشی دو مدل را توسعه دادند. یافته‌ها نشان می‌دهد که تخمین زده می‌شود سه تا ۱۱ میلیون تن پلاستیک در اعماق اقیانوس‌ها ریخته می‌شود.

همانطور که پلاستیک‌ها به قطعات کوچکتر تجزیه می‌شوند، میکروپلاستیک‌ها و نانوپلاستیک‌ها را ایجاد می‌کنند که مشکل‌ساز هستند. این ذرات ریز می‌توانند توسط طیف وسیعی از موجودات دریایی، از پلانکتون گرفته تا ماهی‌های بزرگتر، اغلب با پیامدهای کشنده بلعیده شوند. آنها همچنین می‌توانند باکتری‌های مضر را حمل کنند و باعث ایجاد بیماری در مرجان‌ها و سایر موجودات دریایی شوند.

تاثیر اقتصادی

علاوه بر آسیب‌های زیست‌محیطی، آلودگی پلاستیک بر فعالیت‌های اقتصادی مانند گردشگری، ماهیگیری و کشتیرانی تأثیر می‌گذارد. سواحل مملو از زباله‌های پلاستیکی می‌تواند گردشگران را منصرف کند، در حالی که صنایع ماهیگیری با کشته شدن یا آلوده شدن جانوران دریایی توسط پلاستیک آسیب می‌بینند. مسیرهای حمل‌ونقل نیز می‌توانند با تجمع بزرگ زباله‌های پلاستیکی شناور با مشکل مواجه شوند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار سایر رسانه ها