کد مطلب: 20017
  تاریخ انتشار:  1401/01/07 - 11:15


یکی از سین‌های هفت‌سین ۷۰۰۰ سال بزرگتر شده است؟

مصرف‌کنندگان میوه‌های بزرگ را ترجیح می‌دهند؛ بنابراین انتخاب برای اندازه میوه بزرگ می‌تواند مشاهدات ما را توضیح دهد.

سیب‌های کنونی نسبت به اجداد خود بزرگتر است و ترشی کمتری دارند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از ارث، سیب یکی از محبوب‌ترین میوه‌ها در جهان است که قدمت آن حداقل به ۷۰۰۰ سال می‌رسد. مطالعه جدیدی که توسط دانشگاه دالهاوزی در کانادا انجام شد، نشان داد که سیب‌های مدرن بزرگ‌تر است و خاصیت اسیدی و تلخی آن کاهش یافته و نسبت به گذشته ماندگاری طولانی‌تری دارد.

دانشمندان اظهار کردند: این تغییرات ناشی از فرآیندهای پرورش محلی این میوه است.

دانشمندان داده‌های مجموعه تنوع زیستی سیب کانادا را تجزیه‌وتحلیل کردند که حاوی اطلاعاتی در مورد بیش از ۱۰۰۰ گونه سیب مختلف از جمله انواع مدرن مانند گالا یا هانی کریسپ همچنین سیب‌های وحشی از جنگل‌های قزاقستان و گونه‌های میراث باستانی است.

به منظور مقایسه سیب‌های امروزی با همتایان قدیمی خود محققان ۱۰ ویژگی شامل وزن، سفتی، اسیدیته، زودرسی، زمان گلدهی، زمان برداشت، مواد جامد محلول، محتوای فنلی، درصد تغییر سفتی در طول ذخیره‌سازی و درصد تغییر اسیدیته طی نگهداری را بررسی کردند.

آنان دریافتند که سیب‌های امروزی ۳.۶ برابر سنگین‌تر از اجداد خود است.

محققان توضیح دادند: مصرف‌کنندگان میوه‌های بزرگ را ترجیح می‌دهند؛ بنابراین انتخاب برای اندازه میوه بزرگ می‌تواند مشاهدات ما را توضیح دهد. 

علاوه بر این میزان اسیدی و تلخی سیب‌هایی که امروز مصرف می‌کنیم به نصف کاهش یافته است.

بررسی کامل سوابق تاریخی نشان داد پیشرفت‌ در پرورش سیب در ۲ قرن گذشته منجر به ایجاد گونه‌هایی شده که طی ذخیره‌سازی کمتر نرم می‌شود زیرا نیاز به دوره‌های طولانی نگهداری و حمل‌ونقل سیب در مسافت‌های طولانی باعث شد تا پرورش‌دهندگان به دنبال راه‌حل‌هایی برای کاهش نرم‌ شدن در طول ذخیره‌سازی و بهبود حفظ سفتی باشد.

این یافته‌ها شواهدی قوی از تغییرات سیب‌های مدرن در طول تاریخ ۷۰۰۰  ساله خود ارائه می‌دهد.

نتایج این مطالعه در مجله PLoS ONE منتشر شده است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار سایر رسانه ها