کد مطلب: 175
  تاریخ انتشار:  1392/02/13 - 10:57


آیا یوزپلنگ تا سال ٢٠٣٠ منقرض میشود؟

کاهش و تکه تکه شدن زیستگاه و همچنین تعارض انسانها به حیات وحش lمهمترین علت نابودی نسل یوزپلنگ‌ها در جهان است.

کارشناسان هشدار دادند که یوزپلنگ، که اکنون در لیست گونه‌های در معرض خطر انقراض قرار دارد به دلیل از بین رفتن سریع زیستگاه‌های خود و عدم سازگاری با تغییرات جدید به شدت در معرض خطر نابودی است و این امکان وجود دارد که نسل این جانور تا سال ٢٠٣٠ میلادی منقرض گردد.


به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران IENA ؛ حدود ١٠ هزار سال پیش یوزپلنگ که نام سریع ترین گربه سانان دونده را یدک می‌کشد از انقراض نسل جان سالم به دربرد ولی مجددا در معرض انقراض قرار گرفته است.

لوری مارکر از صندوق حفاظت از یوزپلنگ در نامیبیا معتقد است که یوزپلنگ به دلیل افزایش رقابت با دیگر شکارچیان بزرگ ، مانند شیر و کفتار که در مناطق حفاظت شده مقاوم هستند، نتوانسته به خوبی در مناطق حفاظت شده جهان، زیست کند.

وی افزود: اکثر مناطق حفاظت شده قادر به نگهداری جمعیت مناسب یوزپلنگ نیستند و بعضا جمعیت‌های کوچکی از این گربه‌سان در این مناطق زندگی می‌کنند.

به گفته سازمان غیر دولتی Panthera ، ٧٧ درصد یوزپلنگ‌ها از زیستگاهای اصلی خود در آفریقا ناپدید شده‌اند.

سازمان بین‌المللی حفاظت از حیات وحش معتقد است که اگر اقدام ویژه‌ای صورت نگیرد، نسل یوزپلنگ تا سال ٢٠٣٠ از بین خواهد رفت.

به گفته مارکر، از صندوق حفاظت از یوزپلنگ، توسعه انسانی تهدید اصلی علیه گربه سانان است

وی می‌گوید: " محدودیت اصلی برای بقای گونه‌ها در طبیعت، کاهش و تکه تکه شدن زیستگاه و همچنین تعارض انسانها به حیات وحش است".

جمعیت یوزپلنگ - که در آفریقا، خاورمیانه و چند کشور آسیایی پراکنده است - در اوایل قرن بیستم، حدود ١٠٠ هزار قلاده بود ولی در حال حاظر تنها ١٠ هزار قلاده از این جانوران باقی مانده‌اند.

در جنوب افریقا، اکثر یوزپلنگها در خارج از ذخیره گاههای حفاظت شده زندگی می‌کنند؛ جایی که بعضی اوقات برای شکار مجبور می‌شوند به مزارع دام‌ها بروند و در نتیجه توسط مزرعه‌داران خشمگین به گلوله بسته شده و یا مسوم می‌شوند.

در عین حال به غیر از افریقا گروه کوچکی از این گربه‌سانان در ایران زیست می‌کنند که به نام یوزپلنگ ایرانی از آنها نام برده می‌شود و به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارند.

یکی از اقدامات مؤثر در حفاظت از یوزپلنگ، جایگزین کردن سگ چوپان اناتولی در مزارع است. این سگ با نژاد ترکیه ای به دلیل توانایی محافظت از دام، کمک به دامداران از طریق حفاظت از گله از شکارچیان بسیار مشهور است که همین ویژگی‌ها موجب می‌شود یوزپلنگ‌ها دیگر به اطراف دام‌ها نیامده و در نتیجه مورد هدف دامداران قرار نگیرند.

انتهای پیام

منبع:  globalpost
برچسب ها: 
به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار حیات وحش و آبزیان