کد مطلب: 24133
  تاریخ انتشار:  1402/03/28 - 12:44


هزینه ال نینو برای اقتصاد جهان چقدر است؟

ال نینو، الگوی آب‌وهوایی طبیعی است که هر چند سال یکبار اتفاق می‌افتد. در جریان ال نینو، اقیانوس آرام گرم می‌شود که می‌تواند منجر به تغییر الگوهای آب‌وهوا در سراسر جهان شود.

ال نینو، الگوی آب‌وهوایی طبیعی است که هر چند سال یکبار اتفاق می‌افتد. در جریان ال نینو، اقیانوس آرام گرم می‌شود که می‌تواند منجر به تغییر الگوهای آب‌وهوا در سراسر جهان شود.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از ویفروم، ال نینو می‌تواند باعث خشکسالی در استرالیا، اندونزی و بخش‌هایی از آمریکای جنوبی همچنین می‌تواند باعث سیل در جنوب‌غربی ایالات‌متحده، جنوب آفریقا و بخش‌هایی از آسیا شود. تضعیف لا نینا و افزایش مورد انتظار در فعالیت ال نینو می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر الگوهای آب‌وهوایی سراسر جهان داشته باشد.

کشورها در حال رقابت برای آماده شدن آب‌وهوای شدید اواخر امسال هستند زیرا جهان به سمت ال نینو می‌رود که پدیده آب‌وهوایی طبیعی است که به طوفان‌های استوایی در اقیانوس آرام و افزایش بارندگی و خطر سیل در بخش‌هایی از قاره آمریکا و مناطق دیگر کمک می‌کند.

اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات‌متحده (NOAA) اعلام کرد که ال نینو اکنون در جریان و ۳ سال گذشته تحت سلطه الگوی خنک‌تر لا نینا بوده است.

دانشمندان اظهار کردند: این موضوع نگران‌کننده است زیرا آخرین باری که  ال نینوی قوی در نوسان بود، طی سال ۲۰۱۶، جهان گرمترین سال خود را در تاریخ ثبت کرد. هواشناسان انتظار دارند که این ال نینو، همراه با گرم شدن بیش از حد ناشی از تغییرات آب‌وهوایی، جهان را به دمای بی‌سابقه‌ برساند.

کارشناسان همچنین نگران اقیانوس‌ها هستند. ال نینو به این معنی است که آب‌های اقیانوس آرام شرقی گرمتر از حد معمول خواهد بود اما حتی قبل از شروع ال نینو، در ماه مه، میانگین دمای جهانی سطح دریا حدود ۰.۱ درجه سانتی‌گراد بالاتر از سایر موارد ثبت شده است و این مورد می‌تواند آب‌وهوای شدید را افزایش دهد.

طبق مطالعه‌ای که ماه گذشته در مجله Science منتشر شد، ال نینو امسال می‌تواند منجر به زیان اقتصادی جهانی ۳ تریلیون دلاری شود که تولید ناخالص داخلی را کاهش می‌دهد زیرا آب‌وهوای شدید تولیدات کشاورزی را از بین می‌برد و به گسترش بیماری کمک می‌کند.

دولت‌ها در کشورهای آسیب‌پذیر به این موضوع دقت دارند برای مثال، پرو ۱.۰۶ میلیارد دلار برای مقابله با تاثیرات ال نینو و تغییرات آب‌وهوایی کنار گذاشته است، در حالی که فیلیپین در معرض خطر طوفان، یک گروه دولتی ویژه برای مدیریت پیامدهای پیش‌بینی شده تشکیل داده است.

ال‌ نینو و لانینا هر دو به طور متوسط هر دو تا هفت سال اتفاق می‌افتند و ال نینو ۹ تا ۱۲ ماه طول می‌کشد. لا نینا، زمانی که آب‌ها در اقیانوس آرام شرقی سردتر می‌شوند، می‌تواند یک تا سه سال دوام بیاورد.

البته دانشمندان مطمئن نیستند که آیا تغییرات آب‌وهوایی تعادل بین ال نینو و لا نینا را تغییر می‌دهد و یک الگو را کم و بیش تکرار می‌کند یا خیر.

دانشمندان افزودند: اگر دمای اقیانوس‌ها در سراسر جهان افزایش یابد، بعید است که چرخه تغییر کند زیرا روند اصلی این پدیده ثابت می‌ماند.

محققان اظهار کردند اگر برخی از بخش‌های اقیانوس سریع‌تر از بقیه گرم ‌شوند، این مورد می‌تواند بر نحوه نمایش ال نینو با تقویت تفاوت‌های دما تاثیر بگذارد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار سایر رسانه ها