تاریخ انتشار:: 1399/11/30 - 11:35
کد گالری: 15812


فوران سنگ‌های آتشین بر برف سرد: آتشفشان اِتنا بار دیگر فعال شد

قبلی
می‌گویند کوه آتشفشانی اِتنا از ۵۰۰ هزار سال پیش، هر چند سال یک بار فعال می‌شود. این کوه آتشفشان شامگاه روز سه‌شنبه ۱۶ فوریه (۲۸ بهمن) بار دیگر فعال شد. کوه اِتنا ۳۳۰۰ متر ارتفاع دارد و بزرگترین کوه آتشفشانی فعال اروپا است. افزون بر آن کوه اِتنا در شمار میراث طبیعی یونسکو قرار دارد.
فوران اتنا این بار زمانی روی می‌دهد که این کوه را برفی سنگین پوشانده است. سنگ‌های مذاب سرخ‌فام بر سطح سفید برف نشسته بر کوه اتنا، تصویرهای شگفت‌انگیزی بر جای نهاده است.
از آخرین باری که این کوه آتشفشانی فوران کرده بود، حدود دو سال می‌گذرد. در سال ۲۰۱۸ اتنا فعال شده بود. آتشفشانی که در آن هنگام با زمین لرزه نیز همراه بود.
فوران اتنا این بار زمانی روی می‌دهد که این کوه را برفی سنگین پوشانده است. سنگ‌های مذاب سرخ‌فام بر سطح سفید برف نشسته بر کوه اتنا، تصویرهای شگفت‌انگیزی بر جای نهاده است. اما فوران آتشفشان اتنا همیشه جلوه‌ای از طبیعت زیبای سیسیل نیست. این آتشفشان در گذشته بارها باعث مرگ و ویرانی شده است.
اخبار رسانه‌های محلی ایتالیا خبر از غافلگیر شدن مردم سیسیل داده‌اند. اما بر اساس اطلاعات منتشر شده، این بار فوران سنگ‌های مذاب خطری برای کسی در پی نداشته است.
اما مردم در شهر بندری کاتانیا در جزیره سیسیل شاهد باران خاکستر و سنگ‌های آتشفشانی بودند. گفته می‌شود که فرودگاه کاتانیا نیز به علت ریزش خاکستر و سنگ‌های آتشفشانی به حالت تعطیل درآمده است. مسئولان شهرداری شهر ۳۰۰ هزار نفره کاتانیا اقدام به پاک کردن باندهای فرودگاه کرده‌اند.
کسانی که شامگاه سه‌شنبه ۱۶ فوریه در مناطق شرقی سیسیل اقامت داشتند، شاهد فوران این کوه آتشفشانی بودند. ابری صورتی رنگ بر فراز قله برفی کوه اتنا. تصویری که در بسیاری از رسانه‌ها به نمایش گذاشته شد.
سنگ‌های مذاب آتشفشانی در ناحیه جنوب شرقی اتنا سرازیر شدند. در حالی که سنگ‌های آتشفشانی و خاکستر برخاسته از فعال شدن این آتشفشان در منطقه شرقی جزیره سیسیل و در شهر کاتانیا در نزدیکی اتنا فرود آمدند. ابر خاکسترهای برخاسته از این آتشفشان در ساعات شبانه فرونشست. اما فوران سنگ‌های آتشفشانی پس از آن نیز ادامه یافت.
استفانو برانکا، مدیر موسسه آتشفشان‌شناسی در کاتانیا به خبرنگاران رسانه‌های محلی گفته است که فعال شدن اتنا این بار خطری را متوجه شهروندان سیسیل نکرده است. او گفته است: «ما از این بدتر هم دیده‌ایم!» گفته می‌شود که سنگ‌های آتشفشانی در ارتفاع ۲۰۰۰ متری کوه اتنا متوقف شده‌اند. به‌رغم آن، نیروهای آتش‌نشانی سه منطقه مسکونی کوچک واقع در دره این کوه آتشفشانی را تحت نظر دارند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، آتشفشان اتنا تنها برای مردم سیسل نام آشنایی نیست. این کوه آتشفشان هر چند سال یک بار طغیان می‌کند و خبرساز می‌شود. این بار فوران سنگ‌های آتشفشانی بر کوه پوشیده از برف اِتنا، جلوه‌ای از زیبایی طبیعت را به نمایش گذارد.


به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار خانه عکس