کد مطلب: 5624
  تاریخ انتشار:  1398/10/01 - 16:54


آلودگی هوا شفاف‌اندیشی را مختل می‌کند

به استناد یافته‌های یک مطالعه جدید، قوه تفکر ممکن است سرانجام به یکی از قربانیان تغییرات اقلیمی تبدیل شود.

نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که افزایش آلاینده دی‌اکسیدکربن در هوا، عملکرد شناختی و قوه شفاف اندیشی را دچار اختلال کرده و تا سال ۲۱۰۰ میلادی قدرت تصمیم‌گیری را در افراد به نصف کاهش می‌دهد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از پایگاه اینترنتی «دیلی میل» به استناد یافته‌های یک مطالعه جدید، قوه تفکر ممکن است سرانجام به یکی از قربانیان تغییرات اقلیمی تبدیل شود. این تحقیقات نشان می‌دهد که افزایش آلاینده CO۲ در هوا به زودی ظرفیت تفکر انسان را کاهش خواهد داد.

دانشمندان برای آزمایش فرضیه خود، تاثیر افزایش سطوح دی‌اکسید کربن در هوا را در یک کلاس درس و با احتساب تعداد متوسط دانش آموزان، اندازه کلاس و میزان تهویه طبیعی مورد بررسی قرار دادند.

در این تحقیق از دو مدل آب و هوایی مختلف استفاده شد - یکی مدلی که برمبنای کاهش سطح CO۲ طراح شده بود و دیگری مدلی براساس اوضاعی که ادامه انتشار گازهای گلخانه‌ای رقم خواهد زد.

در مدلی که انتشار گازهای گلخانه‌ای کنترل شده بود، قدرت تصمیم‌گیری دانش آموزان کلاس تا ۲۵ درصد و در مدلی که انتشار کربن بدون مداخله ادامه پیدا می‌کرد، این ظرفیت تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد.

یافته‌های اخیر در راستای مطالعات قبلی است که نشان داد چگونه آلودگی هوا در محیط داخلی و تهویه ضعیف می‌تواند در عملکرد ذهنی افراد اختلال ایجاد کند.  سال گذشته پژوهشی با همین مضمون از طرف کالج لندن منتشر شد.

گزارشی از این مطالعه در اتحادیه سالانه ژئوفیزیک آمریکا ارائه و در مجله GeoHealth منتشر شده است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان