کد مطلب: 28306
  تاریخ انتشار:  1403/01/21 - 19:22


جهان ۱۰ ماه متوالی گرمای ‌بی‌سابقه را تجربه کرده است

داده‌های جدید نشان می‌دهد جهان اکنون برای ۱۰ ماه متوالی گرمای ‌بی‌سابقه را تجربه کرده است.

داده‌های جدید نشان می‌دهد جهان اکنون برای ۱۰ ماه متوالی گرمای ‌بی‌سابقه را تجربه کرده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، این داده‌ها نگرانی‌هایی در پی داشته از جمله اینکه ممکن است تغییرات اقلیمی سریعتر از آنچه پیش‌بینی ‌شده بود در حال رخ دادن در سیاره زمین باشد.

«گاوین اشمیت» یکی از دانشمندان موسسه کوپرنیک در این باره گفت: اگر دمای هوا تا پایان سال کاهش نیابد، جهان می‌تواند به موقعیتی ناشناخته وارد شود.

گاوین اشمیت، مدیر مؤسسه مطالعات فضایی گودارد ناسا، افزود: تا پایان تابستان اگر هنوز رکوردشکنی دما در اقیانوس اطلس شمالی یا جاهای دیگر ادامه یابد، عملا به موقعیتی ناشناخته پا گذاشته‌ایم.
موسسه کوپرنیک: رکورد گرم‌ترین ماه مارس شکست

موسسه کوپرنیک (سرویس نظارت بر اقلیم اتحادیه اروپا) گزارش داده است که از زمان ثبت داده‌های هواشناسی، ماه گذشته میلادی، گرم‌ترین ماه مارس تاکنون بوده است.

موسسه اقلیمی کوپرنیک گزارش داده است در ماه مارس ۲۰۲۴، دمای هوا نزدیک به ۱.۶۸ درجه سانتی‌گراد گرمتر از عصر «پیشا صنعتی» در زمین بود. در این دوران انسان هنوز به سوزاندن مقادیر زیادی از سوخت‌های فسیلی روی نیاورده بود.

در حال حاضر محدود کردن افزایش دمای زمین به ۱/۵ درجه سانتی‌گراد در قیاس با پیش از انقلاب صنعتی به نماد تلاش‌های بین‌المللی برای مقابله با تغییرات اقلیمی بدل شده است.

براساس یک گزارش مهم سازمان ملل در سال ۲۰۱۸ میلادی، در صورت ۲ درجه افزایش دما، به جای ۱/۵ درجه، خطر تغییرات اقلیمی مانند گرمای شدید، بالا آمدن سطح آب دریاها و از بین رفتن حیات وحش بسیار بیشتر می‌شود.

اما داده‌های سرویس تغییرات اقلیمی کوپرنیک درباره سال گذشته نشان می‌دهد دما با سرعت نگران‌کننده‌ای در حال افزایش است و دما بین فوریه ۲۰۲۳ تا ژانویه ۲۰۲۴، ۱/۵۲ درجه سانتی‌گراد افزایش یافته است.

محققان اتحادیه اروپا این روند را ناشی از پمپاژ و سوزاندن سوخت‌های فسیلی می‌دانند که گازهای گرمایشی مانند دی‌اکسید کربن آزاد می‌کند. در این باره و در مورد منشا انسانی این موضوع تقریبا اجماع وجود دارد.

در ماه‌های اخیر، یک پدیده طبیعی به نام «ال‌نینو» نیز دمای هوا را افزایش داده است، اگرچه معمولا این پدیده فقط حدود دو دهم سانتی‌گراد موجب افزایش دما می‌شود.

دمای هوا باید به طور موقت پس از کاهش ال نینو در ماه های آینده کاهش یابد اما برخی از دانشمندان نگران هستند که ممکن است این اتفاق نیفتد.

تا این لحظه در چشم‌انداز طولانی مدت، افزایش دما هنوز تقریبا با پیش‌بینی‌ها انطباق دارد. بیشتر محققان هم هنوز معتقد نیستند که آب و هوا وارد مرحله جدیدی شده است.

اما دانشمندان همچنان در تلاشند تا توضیح دهند که چرا هوا در پایان سال ۲۰۲۳ بسیار گرم بود.

در عین حال، افزایش دما در ماه مارس نیز تا حدی پیش‌بینی شده بود.

ال نینو که از ژوئن گذشته آغاز شد در دسامبر به اوج خود رسید. این پدیده بر گرمای ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی که عامل اصلی شناخته می‌شود اضافه کرده است.

اما دمای هوا در سپتامبر گذشته با اختلاف زیادی رکوردهای قبلی را شکست. در آن زمان ال نینو هنوز در حال گسترش بود بنابراین نمی‌توان تمام گرمای اضافی را با این پدیده توضیح داد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان