کد مطلب: 28303
  تاریخ انتشار:  1403/01/21 - 11:26


هجوم گردوغبار «بسیار غلیظ» به اروپا و صدور هشدار سلامتی

هجوم گرد و غبار بسیار غلیظ از صحرای آفریقا به اروپا باعث اعلام هشدار سلامت در بخش‌هایی از این قاره سبز شد.

هجوم گرد و غبار بسیار غلیظ از صحرای آفریقا به اروپا باعث اعلام هشدار سلامت در بخش‌هایی از این قاره سبز شد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، نوار تیره‌رنگ ناشی از گرد و غبار که در بیشتر مناطق اسپانیا مشاهده شده به سمت جنوب شرقی فرانسه، آلمان و جنوب شرقی انگلیس حرکت کرده است.

ورود توده‌ هوای حامل گرد و غبار از سمتِ صحرای آفریقا به آسمان برخی از مناطق اروپا، لایه غلیظی از دود را روی خودروها و پنجره‌های خانه‌ها در این مناطق به جای گذاشت.

با افزایش میزان ذرات معلق ریز که کمتر از ۱۰ میکرومتر قطر دارند، آستانه آلودگی هوا در برخی از مناطق اتحادیه اروپا شکسته شد.

ذرات معلق به ویژه ذرات کوچکتر که کمتر از ۱۰ میکرومتر قطر دارند از مرگبارترین انواع آلودگی هوا محسوب می‌شوند که می‌توانند به راحتی وارد ریه‌ها شوند.

ساکنان مناطقی در جنوب و شرق اسپانیا در حالی هوای آلوده تنفس کرده‌اند که برخی از دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا غلظت ذرات معلق بسیار ریز در هوا را چهار برابر بیشتر از حد مجاز ثبت کردند.

سرویس تغییرات آب و هوایی کوپرنیک اتحادیه اروپا این لایه گرد و غبار را «بسیار غلیظ» توصیف کرد.

اگرچه جبهه هوای حامل ریزگردها در آسمان دریای مدیترانه در جنوب اروپا باقی ماندند اما در ماه مارس لایه‌ای از دود روی خودروها در کشورهای شمال اروپا مشاهده شده است.

«مارک پارینگتون»، پژوهشگر مؤسسه کوپرنیک موج هوای گرم در اروپای غربی را با این گرد و غبارها مرتبط می‌داند.

اگرچه هجوم گرد و غبار از صحرای آفریقا به اروپا پدیده‌ای نادر نیست اما این امر در سال‌های گذشته شدت گرفته است که به احتمال زیاد با تغییرات جوی مرتبط است.

بر اساس پیش‌بینی مؤسسه کوپرنیک، این گرد و غبارها از امروز (سه‌شنبه) به سوئد، فنلاند، بالتیک و شمال غربی روسیه خواهند رسید.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان