کد مطلب: 19930
  تاریخ انتشار:  1400/12/17 - 11:11


سطح یخ دریای قطب جنوب به پایین‌ترین میزان رسید

قطب جنوب امسال از زمان شروع اندازه‌گیری‌ها رکورد هشداردهنده‌ای را برای کمترین میزان یخ دریا در چهار دهه گذشته ثبت کرده است.

قطب جنوب امسال از زمان شروع اندازه‌گیری‌ها رکورد هشداردهنده‌ای را برای کمترین میزان یخ دریا در چهار دهه گذشته ثبت کرده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، سطح یخ دریای قطب جنوب به پایین‌ترین حد خود رسیده و قطب جنوب بر اساس داده‌های اولیه مرکز داده‌های برف و یخ ملی(NSIDC) رکورد جدیدی را در سال جاری برای پایین‌ترین میزان یخ دریا در چهار دهه گذشته از زمان شروع اندازه‌گیری‌ها به ثبت رسانده است زیرا سطح یخ دریا در مارس ۲۰۱۷ حداقل ۸۱۰ هزار مایل مربع تعیین شده بود و اخیرا این سطح یخ به ۷۶۵ هزار مایل مربع در ۲۳ فوریه ۲۰۲۲ کاهش یافته است.

دانشمندان تخمین می‌زنند یخ‌های دریای قطب جنوب در حال حاضر سه برابر سریع‌تر از دهه ۱۹۹۰ کاهش می‌یابند که به افزایش سطح آب دریاها کمک می‌کند.

تد اسکامبوس، یخ‌شناس در دانشگاه کلرادو بولدر و دانشمند ارشد در NSIDC، اظهار کرد: آنچه در قطب جنوب می‌گذرد، یک رویداد شدید است.

وی افزود: ارتباطی بین آنچه در قطب جنوب می‌گذرد و روند گرمایش عمومی در سایر نقاط جهان وجود دارد اما با آنچه در یخچال‌های طبیعی کوهستانی و آنچه در قطب شمال می‌بینیم، متفاوت است.

مقدار از بین رفتن یخ دریا در قطب شمال به سرعت در حال افزایش است و به‌ طور گسترده‌ای از بالاترین رکورد به پایین‌ترین سطح در نوسان است. داده‌های ماهواره‌ای سال ۱۹۷۸ نشان می‌دهد قطب جنوب همچنان در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ در حال تولید بی‌سابقه وسعت یخ دریا بوده است. با این حال پس از کاهش در سال ۲۰۱۶ به‌ طور مداوم پایین‌تر از حد متوسط باقی‌ مانده است.

اسکامبوس گفت: این روندها اندکی تغییر کرده‌ زیرا قطب جنوب در چهار دهه گذشته به دلیل تغییرات دمای اقیانوس‌ها و باد تحت فشار قرار گرفته است.

دانشمندان افزودند: روند رو به افزایش گرمایش در مناطق قطبی پیامدهای تغییرات آب‌وهوایی را در سطح جهان تشدید خواهد کرد.

برای جلوگیری از تغییرات آب‌وهوایی قطب جنوب و بسیاری از نقاط دیگر روی کره زمین باید انتشار گازهای گلخانه‌ای که ریشه گرمایش جهانی است، به سرعت مهار شود.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان