کد مطلب: 768
  تاریخ انتشار:  1392/08/29 - 12:25


نوروزی :

اجرای طرح سراسری زوج و فرد تا پایان سال اقتصاد شهر را فلج می کند

اجرای طرح سراسری طرح زوج و فرد از در منازل که دستور جلسه امروز (چهارشنبه) شورایعالی ترافیک کشور است ، اقتصاد پایتخت را فلج می کند.

نماینده شهرداری تهران در کار گروه آلودگی هوا گفت : با تداوم زوج و فرد از در منازل مخالفیم چرا این اقدام اقتصاد پایتخت را فلج می کند

وحید نوروزی در گفت و گو با سایت خبری محیط زیست ایران IENA گفت : آلودگی هوای کشور مهمترین چالش زیست محیطی کشور است که در شرایط بحرانی قرار دارد ، اجرای طرح سراسری زوج و فرد از درب منازل به مانند تزریق مسکنی برای آلودگی هواست که پس از رفع اثر مسکن ، آلودگی هوا باز هم به نقطه بحران خود باز خواهد گشت .
 وی افزود :  اینکه در کمیته اضطرار آلودگی هوا به نمایندگی از شهرداری مخالفت خودمان را با اجرای طرح سراسری زوج و فرد از در منازل و حتی افزایش رینگ طرح زوج و فرد اعلام کردیم ، به معنای این نیست که منکر تاثیر اجرای این طرح بر کاهش آلودگی هوا هستیم ، به واقع باور داریم که در مواقع اضطرار چاره ایی جز اجرای طرح هایی از این دست نیستیم ، چرا که با محدودیت تردد برای نیمی از خودروهای پایتخت حتما آلودگی هوا به یکباره کاهش خواهد یافت .
وی با اشاره به اینکه در مواقع اضطرار چاره ایی جز محدویت تردد و تعطیلی مدارس نیست تا منابع انتشار آلایندگی که همان خودروها هستند کم شود و آلودگی هوا کاهش پیدا کند ، اما طرح سراسری زوج و فرد از در منازل طرحی مقطعی است و راهکار کاهش آلودگی هوا نیست .

به جای محدودیت برای تمام خودروها ، خودروهای آلاینده را محدود کنیم

نوروزی با تاکید بر اینکه بالغ بر 70 هزار پیکان آلاینده در سطح شهر تهران تردد می کند که بالغ بر 30 دستگاه خودروی استاندارد تولید آلایندگی دارد گفت : بهتر است به جای محدودیت برای تردد تمام خودروها بر اساس نوع زوج و فرد بودن پلاک ، محدودیت را برای خودروهای آلاینده بوجود آوریم درصد بیشتری از انتشار آلایندگی کاهش میابد .
نماینده شهرداری تهران در کمیته اضطرار آلودگی هوا تصریح کرد : بالغ بر 10 هزار تاکسی پیکان در سطح شهر تردد می کنند که در گیرو دار خروج خودروهای فرسوده معلق مانده اند ، این تاکسی های فرسوده به مانند 10 خودور در سطح شهر تردد دارد که رقم قابل توجهی آلودگی وارد هوای پایتخت می کند .
نوروزی با اشاره به اینکه بالغ بر 85 درصد آلودگی هوا را خودورها و سوخت بی کیفیت در کشور تولید می کنند گفت : ار تقاء استاندارد سوخت و خودرو از سال ها پیش در برنامه جامع کاهش آلودگی هوا دیده شده ، اما هنوز خودروهای یورو 2 بی هیچ قید و شرطی تولید و وارد پایتخت می شوند ، خودرو سازان بی ملاحظه به وضعیت الودگی هوا و به بهانه های واهی سال هاست از ارتقاء استاندارد تولید خودرو سر باز می زنند .
نقش شهروندان در تولید خودور و سوخت بی کیفیت صفر است ، اما تنها قشر یکه در آلودگی هوا همکاری می کنند شهروندان هستند

وی با تاکید بر اینکه اجرای طرح سراسری زوج و فرد از در منازل تا پایان سال قطعا اقتصاد شهر را فلج خواهد کرد و قشر زیادی از شهروندان با مشکل مواجهه می شوند گفت : سهم شهروندان در تولید خودروی و سوخت بی کیفیت صفر است اما در مواقع اضطرار آلودگی هوا تنها قشری که با همکاری بسیار خوب خود ، کاهش آلودگی هوا را رقم می زنند همین شهروندان هستند .
وی در ادامه به راه اندازی سرویس ادارات اشاره کرد و گفت : منحل شدن سرویس ادارات در سال های گذشته سبب شد بسیاری از شهروندان و کارمندان از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنند این در حالیست که با احیاء مجدد سرویس ادارات حجم زیادی از تردد با وسایل نقیله شخصی کاسته خواهد شد .

نوروزی با بیان اینکه بالغ بر یک چهارم آلودگی هوا ناشی از تردد میلیون ها موتور سیکلت آلوده در سطح شهر به خصوص هسته مرکزی شهر است گفت : ممنوعیت تردد موتور سیکلت در محدوده طرح ترافیک یکی دیگر از راهکارهای اضطراری کاهش آلودگی هواست .
مشاور معاون شهردار تهران در امور محیط زیست تاکید کرد : نباید شتابزده و با اجرای طرح های مقطعی به جنگ آلودگی هوا رفت چرا که پاسخ مثبت از این طرح ها گرفته نخواهد شد .
به گفته نوروزی راهکارهای کوتاه مدت اثر بخش تر در کاهش آلودگی هوا وجود دارد که بهتر است دوستان در روزهای اضطرار آلودگی هوا به آن توجه بیشتری داشته باشند .


انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط زیست شهری