کد مطلب:768
تاریخ انتشار:29 آبان 1392 ساعت 12:25
چاپ چاپ

نوروزی :

اجرای طرح سراسری زوج و فرد تا پایان سال اقتصاد شهر را فلج می کند

اجرای طرح سراسری طرح زوج و فرد از در منازل که دستور جلسه امروز (چهارشنبه) شورایعالی ترافیک کشور است ، اقتصاد پایتخت را فلج می کند.

نماینده شهرداری تهران در کار گروه آلودگی هوا گفت : با تداوم زوج و فرد از در منازل مخالفیم چرا این اقدام اقتصاد پایتخت را فلج می کند

وحید نوروزی در گفت و گو با سایت خبری محیط زیست ایران IENA گفت : آلودگی هوای کشور مهمترین چالش زیست محیطی کشور است که در شرایط بحرانی قرار دارد ، اجرای طرح سراسری زوج و فرد از درب منازل به مانند تزریق مسکنی برای آلودگی هواست که پس از رفع اثر مسکن ، آلودگی هوا باز هم به نقطه بحران خود باز خواهد گشت .
 وی افزود :  اینکه در کمیته اضطرار آلودگی هوا به نمایندگی از شهرداری مخالفت خودمان را با اجرای طرح سراسری زوج و فرد از در منازل و حتی افزایش رینگ طرح زوج و فرد اعلام کردیم ، به معنای این نیست که منکر تاثیر اجرای این طرح بر کاهش آلودگی هوا هستیم ، به واقع باور داریم که در مواقع اضطرار چاره ایی جز اجرای طرح هایی از این دست نیستیم ، چرا که با محدودیت تردد برای نیمی از خودروهای پایتخت حتما آلودگی هوا به یکباره کاهش خواهد یافت .
وی با اشاره به اینکه در مواقع اضطرار چاره ایی جز محدویت تردد و تعطیلی مدارس نیست تا منابع انتشار آلایندگی که همان خودروها هستند کم شود و آلودگی هوا کاهش پیدا کند ، اما طرح سراسری زوج و فرد از در منازل طرحی مقطعی است و راهکار کاهش آلودگی هوا نیست .
نوروزی با تاکید بر اینکه بالغ بر 70 هزار پیکان آلاینده در سطح شهر تهران تردد می کند که بالغ بر 30 دستگاه خودروی استاندارد تولید آلایندگی دارد گفت : بهتر است به جای محدودیت برای تردد تمام خودروها بر اساس نوع زوج و فرد بودن پلاک ، محدودیت را برای خودروهای آلاینده بوجود آوریم درصد بیشتری از انتشار آلایندگی کاهش میابد .
نماینده شهرداری تهران در کمیته اضطرار آلودگی هوا تصریح کرد : بالغ بر 10 هزار تاکسی پیکان در سطح شهر تردد می کنند که در گیرو دار خروج خودروهای فرسوده معلق مانده اند ، این تاکسی های فرسوده به مانند 10 خودور در سطح شهر تردد دارد که رقم قابل توجهی آلودگی وارد هوای پایتخت می کند .
نوروزی با اشاره به اینکه بالغ بر 85 درصد آلودگی هوا را خودورها و سوخت بی کیفیت در کشور تولید می کنند گفت : ار تقاء استاندارد سوخت و خودرو از سال ها پیش در برنامه جامع کاهش آلودگی هوا دیده شده ، اما هنوز خودروهای یورو 2 بی هیچ قید و شرطی تولید و وارد پایتخت می شوند ، خودرو سازان بی ملاحظه به وضعیت الودگی هوا و به بهانه های واهی سال هاست از ارتقاء استاندارد تولید خودرو سر باز می زنند .
وی با تاکید بر اینکه اجرای طرح سراسری زوج و فرد از در منازل تا پایان سال قطعا اقتصاد شهر را فلج خواهد کرد و قشر زیادی از شهروندان با مشکل مواجهه می شوند گفت : سهم شهروندان در تولید خودروی و سوخت بی کیفیت صفر است اما در مواقع اضطرار آلودگی هوا تنها قشری که با همکاری بسیار خوب خود ، کاهش آلودگی هوا را رقم می زنند همین شهروندان هستند .
وی در ادامه به راه اندازی سرویس ادارات اشاره کرد و گفت : منحل شدن سرویس ادارات در سال های گذشته سبب شد بسیاری از شهروندان و کارمندان از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنند این در حالیست که با احیاء مجدد سرویس ادارات حجم زیادی از تردد با وسایل نقیله شخصی کاسته خواهد شد .

نوروزی با بیان اینکه بالغ بر یک چهارم آلودگی هوا ناشی از تردد میلیون ها موتور سیکلت آلوده در سطح شهر به خصوص هسته مرکزی شهر است گفت : ممنوعیت تردد موتور سیکلت در محدوده طرح ترافیک یکی دیگر از راهکارهای اضطراری کاهش آلودگی هواست .
مشاور معاون شهردار تهران در امور محیط زیست تاکید کرد : نباید شتابزده و با اجرای طرح های مقطعی به جنگ آلودگی هوا رفت چرا که پاسخ مثبت از این طرح ها گرفته نخواهد شد .
به گفته نوروزی راهکارهای کوتاه مدت اثر بخش تر در کاهش آلودگی هوا وجود دارد که بهتر است دوستان در روزهای اضطرار آلودگی هوا به آن توجه بیشتری داشته باشند .


انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/768