کد مطلب: 767
  تاریخ انتشار:  1392/08/29 - 11:23


رشیدی :

آلودگی از اگزوز خودرو منتشر می شود نه از پلاک خودرو !

با اجرای طرح های مقطعی از اجرای راهکارهای اصلی کاهش آلودگی هوا عقب نمانید

اجرای طرح های مقطعی و کوتاه مدت مانند طرح سراسری زوج و فرد از در منازل ، مسئولان را از اجرای راهکارهای اصلی در کاهش آلودگی هوا دور می کند .

در حالیکه پیشنهاد اجرای طرح سراسری زوج و فرد از در منازل امروز در جلسه شورای عالی ترافیک مطرح می شود ، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا ی تهران گفت :اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل مقطعی پاسخگوی کاهش آلودگی هواست و در دراز مدت پاسخگوی چالش آلودگی هوا در پایتخت نیست .
یوسف رشیدی در گفت و گو با سایت خبری محیط زیست ایران IENA گفت : وقتی به یکباره میزان تردد با وسایل نقیله را 50 درصد کاهش می دهیم قطعا شاهد کاهش آلودگی هوا در بازده زمانی کوتاه خواهیم بود ، از اینرو اجرای طرح سراسری زوج و فرد از درب منازل مقطعی و کوتاه مدت آلودگی هوای پایتخت را درمان خواهد کرد اما اینکه به عنوان یک راهکار به آن نگاه شود غلط بوده چرا که حکایت سال 84 بار دیگر در تهران اتفاق خواهد افتاد .
وی با اشاره به اجرای طرح زوج و فرد در سال 84 گفت : در ابتدای اجرای این طرح در رینگ دوم شاهد کاهش آلودگی هوا بودیم اما بعد از مدتی با توجه به افزایش تعداد خودروها این محدده نیز اثر بخشی خود را از دست داد .
رشیدی با تاکید بر اینکه آلودگی از اگزوز خودروها خارج می شود نه از پلاک خودروها گفت : باید انتشار آلودگی را از منبع تولید کنترل کرد که این امر تنها با استاندارد سازی سوخت و خودرو محقق می شود.
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه برابر مصوبه هیات دولت خودرو سازان موکلف بودند از ابتدای سال 92 خودروها را با استاندارد یورو 4 تولید کنند گفت : متاسفانه سال هاست که خودرو سازان با بهانه های مختلف از ارتقاء استاندارد طفره رفته اند ، در عین حال احتراق سوخت به مراتب بی کیفیت نیز آلودگی هوا در شهر تهران را افزایش داده است .
وی گفت : با اجرای طرح زوج و فرد از در منازل پلاک خودروها محدود به تردد شده اند این در حالیست که هستند خودورهای فرسوده ایی که 10 برابر خودوری نو تولید آلودگی دارند و با توجه به زوج و فرد بودن پلاک اجازه تردد در شهر را دارند و بعضا خودورهای خارجی با استاندارد بالا اجازه تردد ندارند .
رشیدی با تاکید بر اینکه اجرای طرح زوج و فرد تنها مقطعی پاسخگوی آلودگی هوا است گفت : خروج خودورهای فرسوده ، ارتقاء استاندارد سوخت و خودور ، تاکید بر معاینه فنی مستمر از جمله راهکارهای کاهش آلودگی هواست که طی سه برنامه جامع کاهش آلودگی هوا بر آنها تاکید شده است .
وی با بیان اینکه اجرای طرح های مقطعی و کوتاه مدت تنها باعث می شود از اجرای راهکارهای اصلی در کاهش آلودگی هوا دور شویم تصریح کرد : کاهش آلودگی هوا در پایتخت و کلانشهرهای کشور نیازمند راه کارهای مدیریتی است و طرح هایی از این دست پاسخگوی آلودگی هوا نخواهد بود .
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه نگهداری استاندارد خودروها یکی دیگر از موارد در کاهش آلودگی هواست گفت : بر فرض اینکه خودرو با استاندارد یورو 2 هم در کشور تولید شود ، وزارت کشور موکلف در خدمات پس از فروش ، صحت و سلامت واکنش گر شیمیایی را تضمین کنند که این اتفاق تاکنون نیز صورت نگرفته است .
رشیدی گفت : توسعه حمل و نقل عمومی یکی از اصلی ترین راهکارها در کاهش آلودگی هواست اما این موضوع نیز نیازمند توسعه زیر ساختی است چرا که اکنون در ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از تاکسی و اتوبوس و مینی بوس هم شاهد ناوگانی فرسوده هستیم ، در حال حاضر 17 هزار تاکسی فرسوده در شهر تهران تردد دارند که بیش از 10 برابر یک خودروی شخصی در سطح شهر تردد می کند و قطعا درصد آلودگی بیشتری را نیز وارد هوا میکنند .
به گفته وی صد در صد مینی بوس های پایتخت فرسوده بوده و بالغ بر 2هزار دستگاه اتوبوس فرسوده در ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران در حال فعالیت است ، اینها به مراتب آلودگی بیشتری از خودروهای شخصی وارد هوا می کنند اما چاره ایی جز استفاده از این ناوگان نیست چرا که با توجه به عدم همکاری دولت در سال های گذشته برای خروج و جایگزینی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی اگر این تعدا خودور و اتوبوس فرسوده را از چرخه حمل و نقل شهری خارج کنیم ، تردد شهروندان در شهر تهران با مشکل مواجهه خواهد شد .
رشیدی تاکید کرد : آقایان به جای پافشاری بر اجرای طرح های مقطعی و کوتاه مدت بر اجرای راهکارهای اساسی پافشاری کنند تا آلودگی هوا در سطح کلان پایتخت و کلانشهرها یک بار برای همیشه کاهش یابد .

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط زیست شهری