کد مطلب: 636
  تاریخ انتشار:  1392/07/27 - 20:23


راهبردها و برنامه‌های اصلی معاونت آموزش سازمان حفاظت محیط زیست اعلام شد

تقویت سمن‌های، ترویج و عمومی‌سازی فرهنگ زیست‌محیطی و لحاظ ارزش اقتصادی آب و خاک در حساب‌های ملی از اولویت‌های محیط زیست است.
download مهناز مظاهری

معاون جدید آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست برنامه‌ها و راهبردهای اساسی این معاونت را تشریح کرد.
به گزارش خبرنگار سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، دکتر مهناز مظاهری در مراسم معارفه خود به عنوان معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه برنامه محیط زیست دولت یازدهم دارای سه راهبرد اصلی زیست محیطی است گفت: در این سه راهبرد اساسی بیشتر اولویت وجود دارد که هشت تا از این اولویت‌های راهبردی به طور کامل یا عمده در راستای حوزه معاونت آموزش و پژوهش است.
وی در مورد اولویت‌های راهبردی محیط زیست حوزه معاونت آموزش و پرورش سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد:‌ تقویت و حمایت سمن‌های زیست‌محیطی، ترویج و عمومی‌سازی فرهنگ زیست‌محیطی، لحاظ کردن ارزش اقتصادی آب و خاک، اتخاذ رویکرد هزینه و فایده زیست‌محیطی در سیاست‌های خارجی و اعمال رویکرد هزینه و فایده زیست‌محیطی در حساب‌های ملی از جمله اولویت‌های راهبردی معاونت آموزش و پژوهش این سازمان است.
مظاهری در ادامه در مورد رئوس برنامه معاونت آموزش و پژوهش سازمان حفاظت از محیط زیست خاطرنشان کرد: ارتقا دانش و فرهنگ زیست‌محیطی جامعه، انجام تحقیقات کاربردی، ارزشگذاری اقتصادی منابع از جمله رئوس برنامه‌های این معاونت است.
وی با اشاره به اینکه باید در هر بخشی برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده و نقشه راه در نظر گرفته شود گفت: باید در بحث آموزش همگانی نقشه راه مورد نظر تدوین شده و برنامه عملیاتی مدنظر قرار گیرد.
معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست در مورد سایر برنامه‌های خود اظهار کرد: آموزش برنامه محیط زیست در سطوح ملی و همگانی،‌ اجرای بند الف ماده 189 قانون برنامه پنجم توسعه تقویت اجرای طرح محیط یار و اجرای برنامه‌های جامع زیست‌محیطی و نیز تقویت آموزش‌های اختصاصی برای اصحاب رسانه از دیگر برنامه‌های این معاونت خواهد بود.
مظاهری در ادامه به آموزش ضمن خدمت محیط بانان اشاره کرد و افزود: معاونت آموزش و پژوهش سازمان در این قسمت برای سایر معاونت‌ها بازویی مهم به شمار می‌آید و در این راستا آموزش محیط بانان امری بسیار مهم است.
وی ادامه داد: آموزش‌های عمومی و تخصصی کارکنان و مدیران،‌ اجرای بخشنامه و گواهینامه نوع دوم برای ارتقای تحصیلی کارکنان، تلاش برای افزایش تعداد تشکل‌ها و نیز حمایت از شورای راهبردی تشکل‌های مردم‌نهاد از دیگر برنامه‌های مهم معاونت آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست است.
وی علاوه بر این در مورد ایجاد نظام جامع آماری در حوزه زیست‌محیطی بیان کرد: ایجاد نظام جامع آمار و اطلاع‌رسانی زیست‌محیطی در سطح ملی بر اساس بند ب ماده 189 قانون برنامه پنجم توسعه از جمله مسائلی است که مدنظر سازمان قرار دارد.
مظاهری همچنین از راه‌اندازی تلفن گویا، سیستم ویدئو کنفرانس و نیز استفاده از فناوری‌های مدرن در نظام هوشمند محیط زیست خبر داد و گفت: موضوع فناوری امکانات از دیگر مسائلی است که مدنظر سازمان قرار دارد.
معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست در مورد بحث آمایش سرزمین و افزایش توان اکولوژیک نیز گفت: راه‌اندازی سامانه اطلاع مکانی GIS و جدی گرفتن توان اکولوژیک تحت نظر سازمان از دیگر راهبردهای سازمان حفاظت محیط زیست است. علاوه بر این قصد داریم ساماندهی مطالعات و پژوهش‌های سازمان را با تشکیل شورای آموزش و پژوهش به نقطه مطلوبی برسانیم.
وی افزود: اجرایی کردن طرح‌های کلان زیست‌محیطی با همکاری وزارت علوم و استقرار سیستم مدیریت دانش در سازمان حفاظت محیط زیست و نیز تهیه بانک اطلاعات جامع از کلیه فعالیت‌های پژوهشی مرتبط با محیط زیست در دانشگاه‌های کشور بویژه در زمینه پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکترا از دیگر راهبردها و برنامه‌های این معاونت خواهد بود.
مظاهری با اشاره به موضوع توسعه پایدار خاطرنشان کرد: تدوین نقشه راه عملیاتی با تاکید بر ایجاد شبکه کشوری و تدوین مدل ملی شاخص‌های پایداری بر اساس ماده 185 قانون برنامه پنجم توسعه در زمینه توسعه پایدار مورد توجه سازمان قرار دارد.
وی در پایان به توسعه بخش اقتصاد محیط زیست اشاره کرد و گفت: زیست‌بوم‌ها بر اساس ماده 192 قانون برنامه پنجم توسعه مدنظر قرار دارند و باید طراحی نظام مالیاتی در بخش اقتصاد زیست‌محیطی در دستورکار سازمان قرار گیرد.
انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

نظرات (1)
 This makes evyitehrng so completely painless.
شناسه: 971
Heartbreak
19 آبان 1392 ساعت 09:33
0
0
ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط انسانی