کد مطلب: 634
  تاریخ انتشار:  1392/07/27 - 19:46


تعطیلی زنگ ورزش مدارس در شرایط اضطرار آلودگی هوا

ابتکار خبر داد: برخورد شدید با شکارچیان غیرمجاز/ اختصاص750میلیون تومان برای صندوق ملی محیط زیست

مشارکت‌های مردمی امری بسیار مهم است و شاید روزی این بخش را از حوزه معاونت خارج کنیم.
download معصومه ابتکار

رییس سازمان حفاظت محیط زیست از عزم جدی این سازمان در برخورد با شکارچیان غیرمجاز خبر داد و گفت: به شدت و با جدیت با شکارچیان متخلف برخورد می‌کنیم.
به گزارش خبرنگار سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، دکتر معصومه ابتکار، معاون رییس جمهوری در حاشیه مراسم معارفه معاون جدید آموزش و پژوهش و مدیر کل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به تیراندازی اخیر یکی از محیط بانان توسط شکارچیان غیرمجاز تصریح کرد: باید تلاشمان بر این باشد که تیراندازی اتفاق نیافتد و در این خصوص به صورت جدی پیگیر موضوع خواهیم بود و سازمان حفاظت از محیط زیست در برخورد با شکارچیان غیرمجاز به شدت و با جدیت عمل خواهد کرد.
وی با تاکید بر اینکه حیات وحش کشور یکی از سرمایه‌های ملی است که طی سالیان گذشته آسیب‌دیده است گفت: باید بتوانیم حیات وحش را با توجه به خشکسالی موجود در کشور بازسازی کنیم و به سطح متعادلی برسانیم تا گونه‌های ما در لیست قرمز قرار نگیرند.
ابتکار در خصوص تعطیلی زنگ ورزش مدارس با آلودگی هوا با بیان اینکه اگر شرایط هوا به حالت اضطراری برسد، زنگ ورزش مدارس تعطیل خواهد شد، گفت: قطعا راه‌حل این موضوع تعطیلی زنگ ورزش مدارس نیست بلکه باید در این خصوص راه‌حل‌های پیشگیرانه را مدنظر قرار داد.
وی با اشاره به اینکه قطعا بارندگی هوا می‌تواند به کاهش آلودگی کمک کند، اظهار کرد: بحث ریزگردها آسیب‌های جدی را به طبیعت وارد کرده است و اگر دستگاه‌های اندازه‌گیری در شهرهای بزرگ به شرایط اضطرار برسند و سازمان هواشناسی نیز این موضوع را اعلام کند موضوع تعطیلی زنگ ورزش مدارس مدنظر قرار خواهد گرفت.
ابتکار افزود: طرح جامع کاهش آلودگی هوا مدنظر سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد و برای قانونی شدن این طرح شرایطی را مدنظر قرار داده‌ایم و امیدواریم بتوانیم این طرح را به مجلس ببریم.
وی همچنین در مورد راه‌اندازی صندوق ملی محیط زیست گفت: برای اعتبار اولیه این صندوق 750 میلیون تومان بودجه در نظر گرفته شده است و هرچند که این مبلغ رقم ناچیزی است اما برای شروع کار مناسب است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در این مراسم با تاکید بر اینکه موضوع اقتصاد سبز امری بسیار مهم است گفت: در این سالها از ناحیه اقتصاد سبز فرصت‌های بسیاری را از دست داده‌ایم و از این پس باید به صورت جدی به این موضوع توجه کنیم.
وی همچنین از راه اندازی صندوق ملی محیط زیست خبر داد و اظهار کرد: این صندوق بزودی راه‌اندازی شده و کار خود را آغاز می‌کند.
ابتکار وضعیت زیستگاه‌های کشور را وضعیت مناسبی ندانست و تصریح کرد: طی سالیان اخیر واگذاری‌هایی در بحث زیستگاه‌ها انجام گرفته و در زمینه رسالت قانونی و حقوقی سازمان حفاظت محیط زیست از زیستگاه‌ها و مناطق چهارگانه اتفاقاتی رخ داده است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه 7 تا 11 درصد خاک کشورمان ذخیره‌گاه‌ ملی ژنتیک‌مان است، بیان کرد: نباید بگذاریم با ایجاد معادن، جاده‌کشی‌ها، واگذاری‌های معادن و تخریب‌های دوران ساخت جاده‌ها، خاک کشورمان دچار مشکل شوند.
وی افزود: ‌امیدواریم بتوانیم تنوع زیستی کشور را بر اساس قانون، مشارکت‌های مردمی و فعالیت پژوهشگران حفظ کنیم.
ابتکار علیرغم مهم دانستن معاونت آموزش و پرورش سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص عنوان کرد: در یک سال و نیمی که آقای یازرلو معاون سابق آموزش و پژوهش سازمان حفاظت از محیط زیست در حال انجام فعالیت بودند تحول مناسبی در حوزه آموزش و پژوهش سازمان انجام شد که به دلیل یک سری مسائل به سرانجام نرسید اما امیدواریم از زیرساخت‌های اولیه‌ای که تا حدی در این زمینه فراهم شده است استفاده کنیم.
ابتکار با بیان اینکه طرح‌های بزرگ پژوهشی برای سازمان داریم گفت: مهم این است که چقدر این طرح‌ها کاربردی بوده و حلال مسائل محیط زیست کشور هستند.
وی افزود: نیازمند تحقیقات کاربردی در حوزه محیط زیست هستیم چرا که تحقیقات علمی زیادی در کشور وجود دارد اما مساله مهم این است که این تحقیقات تا چه حدی کاربردی هستند و می‌توانند ما را به سمت اهدافمان هدایت کنند.
به گفته رییس سازمان حفاظت محیط زیست در بحث آموزش بویژه در کتابهای درسی اقدامات بسیار خوبی انجام شده اما باید در زمینه آموزش‌های همگانی نیز برنامه‌های مهمی در دستورکار سازمان قرار گیرد.
ابتکار با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست باید یک سازمان آموزش‌پذیر باشد گفت: علاوه بر آموزش پذیر بودن باید آموزش دهنده نیز باشیم چرا که این دو امر مکمل یکدیگرند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست در مورد مشارکت‌های مردمی برای این سازمان نیز خاطرنشان کرد: مشارکت‌های مردمی امری بسیار مهم است و شاید روزی این بخش را از حوزه معاونت خارج کنیم و زیر نظر حوزه ریاست سازمان درآوریم چرا که ظرفیت عظیمی در جامعه ما در این خصوص وجود دارد.
وی همچنین ارتباط با شوراها را موضوعی بسیار مهم دانست و افزود: شوراها یکی از ارکان قانون اساسی در کشور هستند که می‌توانند زمینه ساز توسعه پایدار روستایی و شهری باشند و این اتفاق سبب می‌شود کار سازمان بسیار راحت شود.
ابتکار همچنین از ارتقای حوزه IT در سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد و گفت:‌IT می‌تواند توامندی‌های علمی، سلامت اداری، تسهیل فرایندها و کاستن بوروکراسی را سبب شود و در این زمینه برنامه‌های مهمی در دستورکار سازمان قرار دارد.
انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط انسانی