کد مطلب: 537
  تاریخ انتشار:  1392/07/05 - 04:10


وزیر نیرو: اقدامات دولت قبلی نارسا بوده است/ انتقال آب آخرین راه است

دنبال مجرم دریاچه ارومیه نیستیم

در خصوص وضعیت فعلی دریاچه ارومیه هم دولت مقصر است و هم کشاورزان و مردم منطقه.
download حمید چیت‌چیان

وزیر نیرو اعتراف کرد: در دولت گذشته در خصوص دریاچه ارومیه اقدامات نارسا انجام شد و اعتبارات ناکافی تخصیص یافت که حاصل آن وضعیت کنونی دریاچه ارومیه و بدتر شدن سال به سال شرایط است.
به گزارش خبرنگار سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، حمید چیت‌چیان روز پنجشنبه در همایش هم اندیشی در خصوص راهکارهای اجرایی نجات دریاچه ارومیه در تالار علامه امینی دانشگاه تهران افزود: دولت جدید در اولین جلسه نگرانی خود را درباره دریاچه ارومیه مطرح کرد و بر این اساس کارگروهی تشکیل شد تا در مدت کوتاهی کارهای گذشته را بررسی کند و راهکارهای جدید ارائه دهد.
وی با بیان اینکه کارگروه نجات دریاچه ارومیه تشکیل شده و کارگروه تخصصی آن نیز شکل گرفته است، گفت: برای تعیین راهکارهای جدید و کارآمد از تمام کارشناسان داخل و خارج کشور خواسته‌ایم تا پیشنهادات خود را بیان کنند و امروز همایش نجات دریاچه ارومیه برای ارائه راهکارهای جدید برگزار شده است.
وزیر نیرو در واکنش به انتقاد برخی حضار درباره ناکارآمد بودن راهکارهای دولت برای نجات دریاچه ارومیه، اظهار کرد: تجمع امروز برای هم‌اندیشی با کارشناسان، اساتید و افراد دست اندرکار است و نمی‌خواهیم صرفا به بیان داده‌ها اکتفا کنیم.
چیت‌چیان تاکید کرد: اطلاعات باید بیان شوند تا از آن‌ها راهکار اجرایی استنتاج شود؛ این جلسه صرفا یک سمینار علمی نیست بلکه می‌خواهیم از کارهای علمی استنتاج کنیم که چه باید کرد.
وی ادامه داد: بنا نیست که در این جلسه کسی را متهم کنیم چراکه این کار حاصلی ندارد. اگر در نشست کسی انگشت اتهام به دست سازمان یا فردی را بگیرد تقاضا دارم که مدیر یا سازمان از دفاع از عملکرد بپرهیزد چون ما جمع نشدیم مجرم شناسایی کنیم بلکه می‌خواهیم راهکار ارائه شود.
وزیر نیرو با تشبیه دریاچه ارومیه به فردی که تصادف کرده است، گفت: دریاچه ارومیه مانند فردی است که در حال اهتزاز است، درست نیست در این شرایط به دنبال مقصر خواندن سازنده‌ ماشین، وزارت راه یا راننده باشیم.
چیت‌چیان با تقاضا از اساتید و کارشناسان نسبت به پرهیز از بحث‌های احساساتی اظهار کرد: عملکردها می‌تواند نقد شود اما متهم و محاکمه کردن سازمان، مدیر یا فردی نتیجه‌ای برای نجات دریاچه ارومیه نخواهد داشت.
وی با اشاره به این‌که شرایط منطقه ارومیه به خاطر عملکرد همه ماست، گفت: همه ما از جمله وزارت نیرو، سازمان حفاظت محیط زیست، مدیران محلی و مردم باید در رفتارمان تجدیدنظر کنیم و ببینیم که عملکرد ما چگونه بوده که نتیجه چنین شده است.
وزیر نیرو با تاکید دوباره نسبت به این که آسیب‌های دریاچه ارومیه نتیجه عملکرد همه ماست، افزود: تصور این که دولت روشی دارد تا با اعمال آن یکباره دریاچه ارومیه نجات پیدا کند تصور درستی نیست؛ نسبت به دریاچه ارومیه کشاورزان و ساکنان منطقه حتی در فاصله 100 تا 200 کیلومتری مسئولند و رفتار آن‌ها بر شرایط دریاچه تاثیرگذار است.
چیت‌چیان در پایان تاکید کرد: نجات دریاچه ارومیه وظیفه ملی است.

برگزاری همایش بین‌المللی نجات دریاچه ارومیه در برلین

انتقال آب آخرین راه است

حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو همچنین در حاشیه این همایش با اعلام خبر برگزاری کنفرانس دریاچه ارومیه در برلین در یک ماه آینده گفت: کارشناسان ایرانی، آمریکایی و اروپایی در این همایش حضور دارند.
وی گفت: حتما باید از تجربیات بین‌المللی استفاده کنیم؛ حادثه‌ای که در دریاچه ارومیه اتفاق افتاده چیزی نیست که بارها تجربه شده باشد و فقط نمونه‌ی آن در دریاچه آرال و دریاچه‌ای در آمریکا اتفاق افتاده است. بنابراین باید از تجربیات بین‌المللی استفاده کنیم.
وی با اعلام خبر بهره‌بردن از یک مشاور خارجی برای احیای دریاچه ارومیه گفت: برای احیای دریاچه نمی‌توان زمان مشخص کرد؛ در سال 74 میزان آب دریاچه ارومیه به قدری زیاد بود که ایجاد نگرانی کرد و وزارت نیرو را مجبور کردند دایپ‌هایی را در اطراف دریاچه برای نفوذ نکردن آب به تاسیسات نصب کنند، از سال 74 تا 92 حدود 18 سال گذشته و روز‌به‌روز آب کاهش پیدا کرده است بنابراین احیای دریاچه کار یکی - دو سال نیست.
وی تصریح کرد: وضعیت دریاچه اقتضاء می‌کند که صبور باشیم منتهی با عزم جدی تمام اقدامات لازم انجام شود.
وزیر نیرو با ابراز امیدواری نسبت به این‌که با اجرایی طرح‌هایی از جمله انتقال آب از جنوب دریاچه اورمیه و تخصیص اعتبارات لازم در طی سه سال آینده به نتیجه برسیم و حجم قابل توجهی از آب وارد دریاچه شود؛ این کار کاملا امکان‌پذیر است.
چیت‌چیان گفت وزارت جهاد کشاورزان به همراه کشاورزان منطقه می‌توانند با اقدام به تغییر الگوی کشت و آبیاری حداقل یک میلیارد مترمکعب از محل صرفه‌جویی آب استحصال کند و آب وارد دریاچه شود.
وی با اشاره به این‌که صرفه‌جویی در مصرف آب در پی تغییر الگوی کشت و آبیاری می‌تواند به‌طور جدی در احیای دریاچه ارومیه تاثیر‌گذار باشد البته اگر منابع لازم تخصیص پیدا نکند و مردم و دستگاه‌ها نیز کوتاهی کنند زمان نجات دریاچه طولانی‌تر می‌شود.
وزیر نیرو تاکید کرد که با توجه به حاد بودن شرایط ارومیه هم مردم هم دولت باید اقدامات لازم را به صورت جدی انجام دهند.
چیت‌چیان با اشاره به این که با برگزاری همایش نجات دریاچه ارومیه آخرین حلقه از اقداماتی که کارگروه انجام می‌داد کامل شد، گفت: تا امروز کارگروه با جلسات متعددی که انجام داده و با بررسی میدانی توانسته عملکرد گذشته دستگاه‌ها و 24 طرح قبلی را ارزیابی کند و نتایج را براساس اولویت‌ تعریف کند؛ با جمع‌بندی نتایج بحث‌های همایش، کارگروه آماده می‌شود که کار خود را جمع‌بندی کند.
وزیر نیرو در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت نیرو با وزارت جهاد کشاورزی به خاطر نوع عملکرد برخورد می‌کند، گفت: اعتقاد برخورد نداریم. دستگاه‌ها همه باید همکاری داشته باشند و ما نیازمند همکاری همه از جمله مردم هستیم چرا که همکاری هم‌افزایی ایجاد خواهد کرد و در پی آن نتایج کار وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی را تقویت می‌کند. نتایج وزارت جهاد کشاورزی نتایج کار محیط زیست و در نهایت اقدام مردم را قوت می‌بخشد؛ از سوی دیگر کارهای مردم به ویژه کشاورزان، مجموعه کار دستگاه‌ها را تقویت می‌کند بنابراین از هم‌افزایی به نتیجه و نجات دریاچه اورمیه می‌رسیم.
وی در مورد طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه گفت: انتقال آب از یک حوزه به حوزه دیگر یکی از خطیر‌ترین کارهایی است که می‌توان به آن دست زد. این کار مانند پیوند‌ دادن عضوی از بدن یک نفر به عضو دیگر است.
چیت‌چیان با تاکید بر این‌که انتقال آب آخرین اقدامی است که باید انجام شود، اظهار کرد: این کار آثار زیست‌محیطی نامطلوبی دارد بنابراین باید طرح را بررسی کرد و پس از اطمینان از نبود نتایج نامطلوب جدی در مورد آن تصمیم‌گیری شود.
وی در مورد اعتبارات مورد نیاز و تامین آن نیز گفت: ما ناچاریم اعتبارات لازم برای احیای دریاچه ارومیه را از طریق منابع داخلی یا خارجی تامین کنیم.
وزیر نیرو در پایان صحبت‌های خود در مورد ادامه بخشی‌نگری دستگاه‌ها گفت: بخشی‌نگری باعث شدت پیدا کردن وضعیت وخیم دریاچه ارومیه شده است.
چیت‌چیان با تاکید بر پایان بخشی‌نگری دستگاه‌ها گفت: پیگیری مستمر بالاترین مقام اجرایی کشور (رییس جمهوری) از وزراء و دستگاه‌ها تایید و توقف بخشی‌نگری است.
انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط طبیعی