کد مطلب: 536
  تاریخ انتشار:  1392/07/05 - 03:45


ابتکار: سیاستگذاران آخر خط به فکر راهکار برای محیط زیست می‌افتند!

اجداث جاده میانگذر ارومیه در سال 58 به دلایل فنی و نه زیست محیطی متوقف شد!
download معصومه ابتکار

رییس سازمان محیط زیست گفت: باید از همه ابزارهای بین‌المللی اعم از تجربه‌ها، منابع مالی و تسهیلات برای نجات دریاچه ارومیه استفاده شود.
به گزارش خبرنگار سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، دکتر معصومه ابتکار، معاون رییس جمهوری عصر پنجشنبه در همایش هم اندیشی در خصوص راهکارهای اجرایی نجات دریاچه ارومیه در تالار علامه امینی دانشگاه تهران گفت: سازمان محیط زیست می‌تواند ارتباطات خوب بین‌المللی برقرار کند چرا که باید علاوه بر ظرفیت‌های ملی از ظرفیت‌های بین‌المللی برای پروژه‌های زیست‌محیطی استفاده کرد.
وی با اشاره به احیای صندوق محیط زیست ایران افزود: کشور باید برای حفاظت از محیط زیست از تمام ظرفیت‌های بین‌المللی از جمله کنوانسیون تغییرات آب و هوایی بین‌المللی استفاده کند تا مسایل مختلف به ویژه تغییر الگوی کشاورزی ، مشکلات اجتماعی و مشاغل جدید در حوضه دریاچه ارومیه با اثربخشی بیشتر به سرانجام برسد.
ابتکار با اشاره به این که از موضوع دریاچه ارومیه به عنوان یک بحران و حتی فاجعه یاد شده است گفت: این مشکل گاه به سیاست، نوع تقسیم کار، وظایف دستگاه‌های دولتی و اولویت‌ها باز می‌گردد.
وی با بیان این که پارک ملی دریاچه ارومیه از نظر قانونی در اشراف سازمان محیط زیست قرار دارد گفت: این پارک در حیطه مدیریت و سیاست‌های سازمان محیط زیست کشور است، اما از آنجایی که نگاه به آن یک نگاه جامع اکوسیستمی نیست و مساله آب نیز در آن مطرح است ، یک ناهماهنگی به وجود آمده است.
رییس سازمان محیط زیست در ادامه به خاطره ای از مرحوم دکتر تقی ابتکار پرداخت و تصریح کرد: نظر رییس وقت سازمان محیط زیست در سال 58 برای انجام خاکریزی دریاچه ارومیه به دلایل فنی و نه به دلایل زیست محیطی متوقف شد و از آن جایی که در شرایط جنگی قرار داشتیم صحبت از این مساله دشوار بود چرا که دفاع از کشور در اولویت قرار داشت.


ابتکار گفت: معضل دریاچه ارومیه صرفنظر از تغییرات آب و هوایی و فراز و نشیب‌های کشور طی سال‌ها و ناکارآمدی ها با یک معضل که همیشه با آن روبرو هستیم روبرو بوده است. از سوی دیگر سیاستگذاران مساله محیط زیست را در لحظه تصمیم گیری نادیده گرفته و در انتهای خط راهکاری برای آن پیدا می‌کنند که اکنون ما در خصوص دریاچه ارومیه با انتهای خط مواجه هستیم که در این زمینه هزینه های بسیاری بر ما تحمیل شده است.
وی با بیان این که در سال 78 مطالعات مختلفی در 70 منطقه کشور از جمله دریاچه ارومیه انجام شد گفت: در سال 1380 پروفسوری به نام موزر به ایران آمد و پیش بینی کرد که دریاچه ارومیه با وضعیت کنونی اش تا 20 سال آینده دچار بحران می‌شود و وضعیت کنونی این دریاچه را پیش‌بینی کرده بود.
رییس سازمان محیط زیست ادامه داد: در همان سال‌ها کارگروهی به منظور حل این مشکل تشکیل و مقدماتی برای حل و فصل آن ارایه شد. بر این اساس مشکل دریاچه ارومیه مساله جدیدی نیست که در مورد آن مطالعه انجام نشده باشد و بتوانیم در فرصتی کوتاه برای آن راهکاری ارایه دهیم.
وی گفت: در این همایش باید دیدگاه‌ها تکمیل و برنامه‌های عملیاتی و اجرایی آماده شود تا با لحاظ کردن مطالعات و روش‌های کم هزینه در مدت زمان کوتاه مشکل دریاچه ارومیه برطرف شد.
ابتکار تصریح کرد: البته باید این برنامه عملیاتی به صورت مستمر ارزیابی و رصد شده تا پیشرفت کار و تغییرات اکوسیستمی آن مشاهده شود.
وی تاکید کرد لازم است به این منظور جلسات مستمر با حضور اساتید در حین برنامه عملیاتی دریاچه ارومیه برگزار شود و اساتید و دانشگاهیان علاقه‌مند مطالعات و پایان‌نامه‌های خود را در این زمینه ارایه دهند.
انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط طبیعی