کد مطلب: 5235
  تاریخ انتشار:  1398/07/24 - 15:46


ارایه خدمات ویژه نصف جهان به گردشگران چینی‌

سالانه 120 میلیون گردشگر چینی به اقصی دنیا سفر می‌کنند که سهم ایران از این تعداد هزار و 700 نفر است.
download میدان نقش جهان

سالانه 120 میلیون گردشگر چینی به اقصی دنیا سفر می‌کنند که سهم ایران از این تعداد هزار و 700 نفر است که به گفته مسوولان امر ، استان اصفهان در آستانه سال جدید چینی آماده ارایه خدمات با تخفیف ویژه از گردشگران چینی است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)،
به اعتقاد کارشناسان با لغو روادید برای گردشگران چینی آمار ورود این گردشگران به اصفهان در سال‌جاری نسبت به سال گذشته افزایش می‌یابد که این اقدام دولت، تاثیر بسزایی در جذب گردشگران و افزایش سهم ایران از بازار گردشگری این کشور خواهد داشت.    

اتخاذ این راهبرد با در پیش بودن تعطیلات سال نو چینی می‌تواند بسیاری از گردشگران چینی را بسوی دیار نصف جهان بکشاند و در همین راستا مسوولان امر این استان یادآور شدند این اصفهان آماده پذیرائی با خدمات ویژه از گردشگران به ویژه چینی هاهست.

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد که اواخر اسفند سال گذشته به منظور شرکت در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و چین به پکن سفر کرده بود در گفت و گو با ایرنا تصریح کرد:  چین سالانه ۱۰۰ میلیون گردشگر دارد که اگر فقط 2 درصد آن به ایران سفر کنند می توانند در تحقق فعالیت های اقتصادی و اجتماعی ایران نقش موثری داشته باشند.

 بنا به اظهارات علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، این وزارتخانه جذب ۲ میلیون از ۱۲۰ میلیون گردشگر چینی در سال را هدفگذاری و به این نکته تاکید کرد که سهم ایران از این گردشگران باید از یک هزار و ۷۰۰ نفر به ۲ میلیون نفر افزایش یابد.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفته است در سال ۹۸ برنامه‌های دقیقی برای افزایش گردشگران چینی طراحی‌ شده‌است.

 بسیاری از چینی‌ها در تعطیلات سال نو چینی(در بهمن) برای تفریح و گردشگری بار سفر خارجی می‌بندند و جذب این گردشگران می‌تواند صنعت گردشگری کشورمان در نیمه دوم سال که کم رونق است، توسعه می‌دهد.

سال نو چینی در ماه بهمن ( ۲۱ ژانویه تا ۱۸ فوریه) آغاز می‌شود و بسیاری از مردم بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیونی این کشور خود را برای سفر تفریحی و گردشگری در تعطیلات سال نو در خارج از کشور آماده می‌کنند.

اداره مبادلات ارزی چین روز دوشنبه هفته جاری با ارائه گزارشی از تعداد سفر چینی‌ها به خارج از کشور در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی اعلام کرد که گردشگران این کشور در نیمه اول امسال (میلادی) برای سفرهای خارجی ۱۲۸ میلیارد دلار هزینه کرده‌اند و این کشور در بین کشورهای جهان در رتبه دوم و آمریکا با ۲۴ درصد و اروپا با ۱۳ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

نکته قابل تامل در این گزارش، سفر گردشگران چینی به کشورهای حوزه راه ابریشم است که طی نیمه نخست امسال ( میلادی )  ۱۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار در این کشورها خرج کرده‌اند.

 به گفته بسیاری از کارشناسان، سفر گردشگران چینی در زمستان همزمان با تعطیلات سال نو چینی شدت می گیرد و برنامه ریزی برای جذب آنها بسیار حائز اهمیت است.  

ارائه تسهیلات و خدمات ارزان قیمت بویژه در زمینه حمل و نقل هوایی و امکانات رفاهی مناسب در طول سفر و معرفی جاذبه‌های گردشگری از مهمترین عوامل ایجاد انگیزه در بین گردشگران چینی است. 

به رغم اینکه گفته می‌شود سالانه ۱۲۰ میلیون گردشگر چینی به کشورهای مختلف جهان سفر می‌کنند اما به گفته وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سهم ایران از این رقم بسیار ناچیز و حدود یک هزار و ۵۰۰ تا یک هزار و ۷۰۰ نفر است.

برای تسهیل ورود گردشگران چینی به کشور و زمینه جذب بیشتر آنها، وزارت میراث فرهنگی از سال ۹۵ در پی لغو روادید چینی‌ها بود که این خواسته در جلسه ۲ تیر ۱۳۹۸ هیات دولت برآورده شد و هیات دولت به پیشنهاد مشترک وزارت امور خارجه و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و به استناد تبصره (۴۳) قانون بودجه اصلاحی سال ۱۳۴۳ کل کشور با برقراری مقررات لغو روادید برای ورود اتباع کشور چین به جمهوری اسلامی ایران موافقت کرد و بر این اساس وزارت امور خارجه مجاز شد نسبت به برقراری مقررات لغو روادید برای ورود اتباع کشور چین به جمهوری اسلامی ایران اقدام کند.

پیش از این گردشگران چینی با ویزای فرودگاهی وارد ایران می‌شدند اما اکنون این ویزا با هدف افزایش ورود گردشگران خارجی به کشور از بین رفته و در این راستا گام مهمی از سوی دولت تدبیر و امید برای صنعت گردشگری کشور برداشته شده‌است.

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد که اواخر اسفند سال گذشته به منظور شرکت در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و چین به پکن سفر کرده بود در گفت و گو با ایرنا تصریح کرد:  چین سالانه ۱۰۰ میلیون گردشگر دارد که اگر فقط 2 درصد آن به ایران سفر کنند می‌توانند در تحقق فعالیت های اقتصادی و اجتماعی ایران نقش موثری داشته باشند.

 بر اساس اظهارات علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، این وزارتخانه جذب ۲ میلیون از ۱۲۰ میلیون گردشگر چینی در سال را هدفگذاری کرده است. او به این نکته تاکید کرد که سهم ایران از این گردشگران باید از یک هزار و ۷۰۰ نفر به ۲ میلیون نفر افزایش یابد.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفته است در سال ۹۸ برنامه‌های دقیقی برای افزایش گردشگران چینی طراحی‌ شده‌است.

سال نو چینی( در بهمن ) نزدیک است و بسیاری از چینی‌ها در این ایام برای تفریح و گردشگری بار سفر به کشورهای مورد علاقه خود را می بندند. از سوی دیگر با توجه به اینکه آمار گردشگران داخلی و خارجی در فصل سرد سال در کشورمان با کاهش مواجه می‌شود جذب گردشگران چینی می‌تواند جای خالی دیگر گردشگران را در صنعت گردشگری کشور پر کند.  

چین افزون بر یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت دارد و سالانه حدود ۱۵۰ میلیون گردشگر چینی از کشورهای مختلف جهان دیدن می‌کنند که بر اساس اعلام اداره مبادلات ارزی چین در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی ۵۴ درصد کل سفرهای خارجی را گردشگران چینی انجام داده‌اند و حائز اهمیت اینکه گردشگران چینی طی نیمه نخست امسال ( میلادی ) با سفر به کشورهای جاده ابریشم ۱۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار در این کشورها خرج کرده‌اند. 

بخش اصلی جاده ابریشم، ایران است بنابر این کشورمان با فرهنگ غنی و تاریخی خود و برخوردار از جاذبه‌های متعدد طبیعی می‌تواند گردشگران زیادی را از پشت دیوار چین بسوی مرزهایی خود بکشاند اما در این راستا به برنامه ریزی، ارائه تسهیلات ارزان تر حمل و نقل، برقراری پروازهای مستقیم به شهرهای چین و انجام تبلیغات گسترده در شرق آسیا و معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشورمان به این ملت‌ها دارد.  

بر اساس آمارهای موجود، ایران دهمین کشور برتر دنیا از نظر بهره‌مندی از آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی است که در این بین استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی ( یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نام های میدان امام (نقش جهان)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده) همواره کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار دارد. 

آمار متقنی از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در خصوص سفر گردشگران چینی به این استان ارائه نشده اما فریدون اله یاری مدیرکل این نهاد معتقد است پس از لغو روادید، آمار گردشگران چینی که امسال به این خطه سفر کرده‌اند نسبت به مدت سال گذشته افزایش یافته و رتبه گردشگران چینی در بین گردشگران خارجی که اصفهان را گزینه سفر خود انتخاب کردند ارتقا یافته است.

وی اظهارداشت: هدفگذاری برای جذب گردشگران چینی توسط استان اصفهان از چند سال قبل آغاز شد و این استان از ۲ سال گذشته برای جذب گردشگران اروپایی و چینی از سوی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مأموریت ویژه ای یافته است.

اله یاری با بیان اینکه با لغو روادید برای گردشگران چینی انتظار می‌رود آمار ورود این گردشگران به اصفهان طی سال‌ جاری نسبت به سال گذشته افزایش یابد اظهار داشت: این اقدام دولت، تاثیر بسزایی در جذب گردشگران چینی و افزایش سهم ایران از بازار گردشگری این کشور دارد.    

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان با اشاره به اینکه رتبه چینی‌ها در بین گردشگران خارجی که به این استان تاریخی سفر کرده‌اند جا به جا شده است در عین حال تصریح کرد: البته این تغییر ممکن است شگفت آور نباشد اما نشان می‌دهد که اصفهان برای جذب گردشگران چینی در مسیر درستی در حال حرکت است.

در پیش بودن تعطیلات سال نو چینی می‌تواند بسیاری از گردشگران چینی را بسوی اصفهان بکشاند. اله یاری در این باره اظهار داشت:  آماده پذیرائی از گردشگران چینی همزمان با فرارسیدن سال جدید چینی(در زمستان) همراه با ارائه خدمات ویژه و ارائه تخفیف به آنها هستیم.

وی اضافه کرد: تبلیغات خود را افزایش داده‌ایم و در تبلیغاتی که پیش از این به هفت زبان انگلیسی، عربی، ایتالیایی، فرانسوی، آلمانی، اسپانیایی و روسی عرضه می شد زبان چینی را نیز افزوده‌ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان ادامه داد: حوزه دیپلماسی شهری با شهرهای چین از جمله شیان ( از خواهر خوانده‌های اصفهان ) فعال تر شده و شهرداری اصفهان در این زمینه فعالیت‌های موثری را انجام داده است که بدون شک بر جذب گردشگران چینی تاثیرگذار است.

اله یاری با بیان اینکه آژانس‌های گردشگری اصفهان حضور خود در چین را افزایش داده‌اند و امسال در نمایشگاه گردشگری گوانگجو حضوری فعال داشتند، گفت: ما هسته ویژه‌ای را برای جذب گردشگران چینی شکل داده و سازماندهی کردیم تا بتوانیم سهم اصفهان  از بازار گردشگری چین را افزایش دهیم.

وی بیان کرد: متولیان تاسیسات گردشگری و مراکز اقامتی استان اصفهان را تشویق کرده ایم که امکانات مورد نیاز برای پذیرایی از گردشگران چینی را افزایش دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان اضافه کرد : در این زمینه تعدادی از آشپزهای برخی هتل‌های این شهر با گذراندن دوره آشپزی در چین، نحوه پخت غذاهای مورد علاقه چینیها را فراگرفتند و به تازگی غذاهای چینی به فهرست غذای برخی از رستوران هتل‌های شهر اصفهان افزوده شده است.

گردشگری به عنوان بزرگ ترین صنعت درآمدزا در جهان، از سوی کارشناسان صنعت پاک نام گرفته است، مقوله ای که هر چه بیشتر می گذرد ابعاد و فرصت های تازه تری در آن رخ می نماید که ارتباط مستقیمی با رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار دارد.
گردشگری، امروزه بیش از هر صنعت دیگری در دنیا مورد تاکید دولتهاست و بنا به آمار سازمان جهانی گردشگری، بودجه ای که مردم دنیا برای مسافرت و تفریح اختصاص داده اند سه برابر بودجه ای است که دولتها صرف امور دفاعی و امنیتی می کنند، این رقم 11 درصد درآمد ناخالص (GDP) کل جهان است.
براساس آمارهای موجود، ایران دهمین کشور برتر دنیا از نظر بهره مندی از آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی است اما، نقشه راه اصولی متناسب با این ظرفیت ها در توسعه بسترهای گردشگری، اشتغالزایی و تولید ثروت وجود ندارد.
با آنکه دولت ها در ایران، همواره به نقش و اثربخشی این صنعت در اقتصاد کشور اذعان داشته اند اما، برغم تلاش ها هنوز توسعه گردشگری و رشد ارزش افزوده این بخش با نقشه راه هدفمند و تعاریف جامع به بار ننشسته است.
بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد در سال 2015، ایران به لحاظ جایگاه قدرت رقابت در جذب گردشگر در بین 141 کشور رتبه 97 را دارد و بعد از سالها هنوز این رتبه، چندان تغییری نکرده است.
به باور بسیاری از صاحب نظران با اینکه صنعت گردشگری یکی از پول ساز ترین صنایع در کشورهای دیگر به شمار می رود اما، ایران همچنان چشم به اقتصاد نفتی دوخته است تا بتوان رونقی را رقم زند از این رو کارشناسان پرداختن عملی به مولفه های اقتصاد مقاومتی در باروری ارزش های گردشگری را راه حل این مساله عنوان کرده‌اند.
بیش از 10 درصد تولید ناخالص داخلی دنیا از محل درآمدهای صنعت گردشگری تامین می شود که سهم ایران از این گردش مالی بزرگ ناچیز است.
بر اساس گزارش جدیدی که «سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه» منتشر کرده است، 4.2 درصد تولید ناخالص داخلی، 6.9 درصد فرصت های شغلی و 21.7 درصد از صادرات خدمات در کشورهای عضو این سازمان وابسته به گردشگری است.
تاثیر گردشگری در اقتصاد ایران 2.5 تا 7.5 درصد اعلام می شود اما هنوز هم میزان تاثیر این بخش در اقتصاد ملی ایران مشخص نشده است.
اگر می خواهیم سهم گردشگری در اقتصاد ایران بیشتر شود باید به تکمیل زیرساخت های مورد نیاز گردشگری در ایران توجه شود و سرمایه گذاری ها در این بخش توسط بخش خصوصی افزایش یابد.

این استان با بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی که یک هزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نام‌های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده است، از کانون‌های اصلی توجه گردشگران داخلی و خارجی به شمار می‌رود.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار گردشگری و میراث