کد مطلب: 338
  تاریخ انتشار:  1392/04/04 - 18:49


مسئولان به جای خرید زمین مردم می‌خواهند باغ گیاه شناسی نوشهر را نابود کنند + صوت

خیابان عنصری در شرق باغ گیاه شناسی بهترین مسیر جایگزین

استانداری مازندارن بودجه احداث مسیر و تملک معارضان ملکی را گرفته اما میخواهند با عبور مسیر از باغ گیاه شناسی در صرف بودجه اختصاص یافته به این پروژه صرفه جویی کنند .
download باغ گیاه‌شناسی نوشهر پیش از تخریب

رئیس باغ های گیاه شناسی کشور گفت : مسئولان به جای خرید زمین مردم میخواهند کمربندی نوشهر ار باغ گیاه شناسی عبور دهند .

عیسی مومن در گفت و گو با سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) با بیان اینکه اصرار و پافشاری استانداری مازندران و فرمانداری نوشهر بر عبور کمربندی از باغ گیاه شناسی جای تعجب دارد گفت : دوستان بودجه های کلان و میلیلاردی از دولت گرفته اند اما میخواهند به جای تملک اراضی مردم صرف کاهش هزینه های خود کمربندی نوشهر را از باغ گیاه شناسی عبور دهند .

وی افزود : باغ های گیاه شناسی که مجموعه ایی غنی از درختچه ، بوته ، گیاهان علفی با قدمت های مختلف است با هدف آموزش نیروهای انسانی از مقطع دبستان تا دکتری ، تحقیقات روی گونه های گیاهی پراکنده در نقاط مختلف دنیا ، حفظ ذخایر ژنتیکی گیاهی هر کشور راه اندازی شده اند .
وی تصریح کرد : باغ های گیاه شناسی از این منظر حایز اهمیت هستند که محلی است برای جمع آوری گونه های نادر و در حال انقراض در طبیعت هر کشور و در عین حال محلی برای حفظ دخایر ژنتیکی گیاهی کشور و جهان می باشند .
وی گفت : با توجه به اینکه گونه های گیاهی مختلفی در سرتا سر دنیا پراکنده است و محققان دسترسی و امکان بررسی گونه ها را در تمام دنیا ندارند، با جمع آوری گونه های مختلف در باغ های گیاه شناسی دسترسی و تحقیق روی گونه ها برای محققان امکان پذیر شده است .
به گفته وی در باغ های گیاه شناسی علاوه بر جمع آوری گونه های گیاهی نحوه چیدمان گونه های گیاهی نیز حایز اهمیت است چرا که با نوع چیدن گونه ها در کنار سایر عناصر طبیعی از جمله آب و سنگ مناظری مشابه طبیعت و رویشگاه اصلی گونه های گیاهی را میتوان خلق کرد .
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه محیط زیست به دلایل آلودگی های آب ، خاک و هوا و حتی توسعه نا متعادل در معرض تخریب و گونه های گیاهی در معرض خطر انقراض قرار گرفته اند، نقش باغ های گیاه شناسی پررنگ تر شده و می توانند حافظ گونه های گیاهی در کشورهای مختلف باشند .
به گفته مومن اکنون در تمام دنیا اهمیت زیادی برای باغ های گیاه شناسی قائل شده اند به طوریکه در تمام کشورها یک باغ گیاه شناسی وجود داشته چرا که باغ های گیاه شناسی اعتبار علمی یک کشور را به اثبات میرساند .
رئیس باغ های گیاه شناسی کشور تصریح کرد : باغ گیاه شناسی ملی ایران به عنوان مادر اصلی باغ ها در سال 1348 کار خود را آغاز کرد ، این در حالیست که در سال 1370 موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور با برنامه ریزی ، 7 باغ اقماری را به این مجموعه اضافه کرده است یکی از این مکان ها شمال کشور بود .
به گفته وی باغ گیاه شناسی نوشهر با 60 سال سابقه قدمتی بیشتر از باغ ملی گیاه شناسی دارد که به عنوان باغ اکولوژیکی نوشهر بنیان گذاری شد که با توجه به اهمیت و ارزش این باغ به عنوان یکی از مجوعه های اقماری به باغ ملی گیاه شناسی پیوست .
وی با تاکید بر روند رو به رشد تخریب جنگل های شمال گفت : ضرورت وجود چند باغ گیاه شناسی در شمال کشور احساس میشود اما متاسفانه شاهدیم دوستان در استانداری و فرمانداری مازندران این ضرورت را نادیده گرفته و صرف یک عملیات عمرانی و داشتن یک راه فاجعه تخریب باغ گیاه شناسی را رقم میزنند .
مومن گفت : با توجه به ظرفیت عبوری تعریف شده در این مسیر و عبور حداقل 300 تا 500 کامیون و بارهای سنگین قظعا باغ گیاه شناسی نابود خواهد شد .
وی تصریح کرد: پافشاری بر احداث این راه از سوی دوستان جای سوال دارد چرا که این راه میتواند از 100 مسیر دیگر بی انکه نابودی باغ گیاه شناسی را در پی داشت باشد به بندر منتهی شود.
وی با بیان اینکه این عملیات عمرانی است و باید از هر نقطه ایی که امکان کمترین تخریب محیط زیست وجود دارد انجام شود گفت : بندر نوشهر و استانداری میلیاردها تومان برای احداث این مسیر از دولت بودجه گرفته اند تا با تملک اراضی و معارضان ملکی مسیر را احداث کنند اما گویا دوستان قصد ندارند هزینه ها راصرف معارضان ملکی کنند ، لذ ا تصمیم دارند با تخریب یک مکان دولتی در صرف هزینه و بودجه دولتیشان صرفه جویی کنند .

انتهای پیام

برای شنیدن صحبت‌های دکتر عیسی مومن، مسوول باغ‌های گیاه‌شناسی کشور بالا کلیک کنید ( )

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط طبیعی