کد مطلب: 26944
  تاریخ انتشار:  1402/10/06 - 14:04


گردشگری ۹.۵ تریلیون دلاری شد

شورای جهانی سفر و گردشگری با تحقیقِ تأثیر اقتصادی ۲۰۲۳ بر گردشگری اعلام کرد که این بخش به اوج خود در سال ۲۰۱۹ نزدیک می‌شود و بیش از ۹۵ درصد بهبود می‌یابد.

شورای جهانی سفر و گردشگری با تحقیقِ تأثیر اقتصادی ۲۰۲۳ بر گردشگری اعلام کرد که این بخش به اوج خود در سال ۲۰۱۹ نزدیک می‌شود و بیش از ۹۵ درصد بهبود می‌یابد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، شورای جهانی سفر و گردشگری در جدیدترین گزارش خود پیش‌بینی کرد در سال ۲۰۲۳ ارزش این بخش به ۹.۵ تریلیون دلار می‌رسد، که فقط ۵ درصد کمتر از سطح قبل از همه‌گیری سال ۲۰۱۹ است؛ زمانی که سفر در بالاترین حد خود بود.

همچنین طبق تحقیقات انجام‌شده توسط شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) با همکاری دانشگاه اقتصاد آکسفورد، این بخش به ۹۵ درصد از سطح شغلی سال ۲۰۱۹ نیز دست یافته است.

سال گذشته (۲۰۲۲)، با وجود مشکلات اقتصادی و ژئوپلیتیکی، بهبود بخش سفر و گردشگری با سرعت ۲۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل آن ادامه یافت و به ۷.۷ تریلیون دلار رسید. این بهبود ۷.۶ درصد از اقتصاد جهانی را در سال ۲۰۲۲ نشان داد که بالاترین سهم بخش سفر و گردشگری از سال ۲۰۱۹ است، اگرچه تولید ناخالص داخلی جهانی آن هنوز ۲۲.۹ درصد کمتر از اوج خود در سال ۲۰۱۹ است.

در سال ۲۰۲۱، بخش جهانی ۲۴.۷ درصد نسبت به سال قبل خود رشد کرد و سال گذشته با رشد ۲۲ درصدی به سهم تولید ناخالص داخلی ۷.۷ تریلیون دلاری رسید.

این تحقیق نشان می‌دهد که درگیری‌های جاری در اوکراین و محدودیت‌های طولانی‌مدت اعمال‌شده سفر توسط تعدادی از کشورها از جمله چین، تأثیر قابل‌توجهی بر روند بهبود جهانی داشته است، هرچند تصمیم دولت چین برای بازگشایی مرزهای خود از ژانویه، این بخش را به حرکت درآورده و شاهد بهبود آن به میزان قبل از همه‌گیری در سال آینده خواهد بود.

بالاترین سطح اشتغال در بخش گردشگری تا پیش از همه‌گیری، بیش از ۳۳۴ میلیون نفر بود، ‌ که با شیوع کووید-۱۹ اشتغال در این بخش ویران شد و صنعت گردشگری شاهد زیان بیش از ۷۰ میلیون نفر بود و تعداد کل شاغلان در سال ۲۰۲۰ به تنها ۲۶۴ میلیون نفر رسید.

پس از احیای ۱۱ میلیون شغل در سال ۲۰۲۱، این بخش ۲۱.۶ میلیون شغل جدید در سال ۲۰۲۲ ایجاد کرد و عدد بیش از ۲۹۵ میلیون شغل در سراسر جهان محقق شد.  

هزینه‌های بازدیدکنندگان خارج از کشور با رشد بی‌سابقۀ ۸۲ درصدی به ۱.۱ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۲ رسید که نشان می‌دهد سفرهای بین‌المللی کاملاً به مسیر خود بازگشته است.

«جولیا سیمپسون» ـ رئیس و مدیر عامل شورای جهانی سفر و گردشگری ـ گفت: بخش سفر و گردشگری با سرعت به بهبودی ادامه می‌دهد، که انعطاف‌پذیری این بخش و تمایل پایدار به سفر را نشان می‌دهد. تا پایان سال ۲۰۲۳، سهم این بخش در فاصله نزدیکی از اوج سال ۲۰۱۹ خواهد بود. ما انتظار داریم سال ۲۰۲۴ از ۲۰۱۹ فراتر رود. سفر و گردشگری در ۱۰ سال آینده همچنان به عنوان یک بخش به رشد خود ادامه می‌دهد.

سازمان جهانی گردشگری پیش‌بینی می‌کند این بخش تا سال ۲۰۳۳ سهم تولید ناخالص داخلی را به ۱۵.۵ تریلیون دلار افزایش دهد که ۱۱.۶ درصد از اقتصاد جهانی را نشان می‌دهد و ۴۳۰ میلیون نفر در سراسر جهان را استخدام خواهد کرد و تقریباً ۱۲ درصد از جمعیت شاغل جهان، در این بخش مشغول به کار خواهند بود.

تاکنون ۳۴ کشور از ۱۸۵ کشور مورد تجزیه و تحلیل، از نظر سهم تولید ناخالص داخلی به سطوح قبل از همه‌گیری بهبود یافته‌اند و شورای جهانی سفر و گردشگری پیش‌بینی می‌کند تا پایان سال ۲۰۲۳، تقریباً نیمی از ۱۸۵ کشور به طور کامل به سطح قبل از همه‌گیری بهبود یابند یا در ۹۵ درصد بهبودی کامل ایجاد شود.

همچنین بر اساس آخرین داده‌های سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، تخمین زده می‌شود ۹۷۵ میلیون گردشگر بین ماه‌های ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳ به خارج از کشورهایشان سفر کرده‌اند که نسبت به ماه‌های مشابه سال گذشته ۳۸ درصد افزایش داشته است.

ورود گردشگران بین‌المللی نیز به ۹۱ درصد از سطوح قبل از همه‌گیری در سه‌ ماه سوم سال ۲۰۲۳ رسید و در جولای به ۹۲ درصد رسید که بهترین ماه از زمان شروع همه‌گیری تاکنون بوده است. به طور کلی، گردشگری ۸۷ درصد از سطوح قبل از همه‌گیری را در ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳ بهبود بخشید. این امر باعث می‌شود این بخش تا پایان سال تقریباً تا ۹۰ درصد بهبود یابد.

گزارش سازمان جهانی گردشگری همچنین حاکی از آن است که خاورمیانه همچنان با ورود ۲۰ درصد بالاتر از سطح قبل از همه‌گیری در ۹ ماه منتهی به سپتامبر ۲۰۲۳ پیشتاز بهبود بر اساس مناطق به صورت نسبی است. خاورمیانه تنها منطقه جهانی است که در این دوره، از سطوح سال ۲۰۱۹ پیشی گرفته است. اقدامات تسهیل روادید، توسعه مقاصد جدید، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید مرتبط با گردشگری و میزبانی رویدادهای بزرگ به این عملکرد قابل توجه کمک می‌کند.


انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار گردشگری و میراث