کد مطلب: 26936
  تاریخ انتشار:  1402/10/05 - 14:04


قوانین عجیب برای سرکوب گردشگران!

در بسیاری از مقاصد سفر که با پدیده حضور بیش از حد گردشگران روبه‌رو هستند، قوانین و محدودیت‌های عجیب و غریبی برای مسافران خارجی اعمال می‌شود.

در بسیاری از مقاصد سفر که با پدیده حضور بیش از حد گردشگران روبه‌رو هستند، قوانین و محدودیت‌های عجیب و غریبی برای مسافران خارجی اعمال می‌شود.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، پس از همه‌گیری کرونا، که بیشترین تأثیر ممکن را بر صنعت سفر و گردشگری داشت و آمارهای سفر را به پایین‌ترین حد خود در مقیاس جهانی رساند، گردشگران پس از رهایی از این ویروس، به سوی مقاصد گردشگری محبوب سرازیر شدند، درحالی که پس از حدود دو سال کامل توقف و محدودیت سفرهای بین‌المللی، بار دیگر حضور بیش از حد گردشگران مزاحمت و آزارهایی را برای ساکنان این مناطق ایجاد کرده است.

از این رو برخی از مقاصد محبوب اقداماتی را برای سرکوب گردشگری بیش از حد یا انبوه در سال ۲۰۲۳ انجام داده‌اند. برخی از این  اقدامات واضح به نظر می‌رسید، مثلا محدود کردن کشتی‌های تفریحی، افزایش مالیات گردشگران و محدود کردن تعداد بازدیدکنندگان، اما برخی قوانین که از سوی مسئولان و بعضا ساکنان این مقاصد اعمال شد، عجیب و غریب به نظر می‌آید.

ممنوعیت استفاده از حوله در سواحل ساردینیا!

در تابستان امسال با توجه به هجوم گردشگران به سواحل مشهور ساردینیا در ایتالیا، مقامات محلی مجموعه‌ای از مقررات را وضع کردند. این موارد شامل محدود کردن تعداد بازدیدکنندگان و معرفی محدودیت‌های زمانی بود، اما ساحل پلوسا در ساحل غربی نیز استفاده از حوله برای نشستن در ساحل را ممنوع کرد و مسافران به جای آن باید از تشک‌هایی استفاده کنند که شن و ماسه کمتری به آنها می‌چسبد.

استفاده از سواحل صورتی معروف اسپیاجا در ساردینیا همچنان در سال ۲۰۲۳ ممنوع بود و  برای راه رفتن روی آن جریمه ۵۰۰ یورویی و برای هر کسی که در حال دزدی شن و ماسه دستگیر شود، نیز جریمه‌ای تا ۳۵۰۰ یورو نظر گرفته شده است.

جریمه ۳۶ هزار یورویی برای پخش موسیقی در سواحل پرتغال

اوایل سال جاری به مسافران ساحلی در پرتغال هشدار داده شد که به دلیل پخش موسیقی با صدای بلند تا ۳۶ هزار یورو جریمه خواهند شد.

بلندگوهای قابل حمل که آهنگ‌هایی را با صدای بلند پخش می‌کنند و مردم محلی و دیگر گردشگران را آزار می‌دهند، توسط سازمان ملی دریایی این کشور ممنوع اعلام شد.

همچنین انجام بازی با توپ در خارج از مناطق تعیین‌شده، کمپینگ در خارج از محدوده و درست کردن آتش نیز ممنوع است.

ممنوعیت استفاده از پوشش نامناسب در سویل

شهر سویل اسپانیا از سرکوب رفتار ضداجتماعی زنان و مردانی در سال جاری خبر داد، که از پوشش نامناسب در ملاء عام استفاده می‌کنند.

مقامات این مقصد گردشگری پوشیدن لباس زیر در ملاء عام و لباس‌های حاوی پیام‌های جنسی را ممنوع کرده‌اند.

مجازات پرسه‌زنی برای گرفتن سلفی

پورتوفینو، یک شهر ساحلی کوچک در ریویرای ایتالیا است، که به یک مرکز توریستی تبدیل شده و این امر ساکنان بومی آن را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده است. به‌ویژه آن‌که در تابستان، بازدیدکنندگان برای گرفتن عکس سلفی راه‌ها و جاده‌ها را مسدود می‌کنند.

برای مبارزه با این موضوع، شهردار پورتوفینو در ماه‌های تابستان امسال مناطق ممنوع برای توقف بی‌هدف را معرفی کرد و هر فردی که بین ساعت ۱۰:۳۰ صبح تا ۶ بعدازظهر به مدت طولانی در اسکله سرگردان باشد، ۲۷۰ یورو جریمه می‌شود.

ساخت حصار برای برای جلوگیری از سلفی گردشگران

گفته می‌شود چشم‌انداز خیره‌کننده شهر هالشتات در کوه‌های اتریش، الهام‌بخش انیمیشن «منجمد» دیزنی بوده است و به همین دلیل سالانه بیش از یک میلیون گردشگر به این مقصد کوچک سفر می‌کنند و بسیاری مایل به گرفتن سلفی با این چشم‌انداز معروف هستند.

امسال، ساکنان شهر آنقدر ناامید شدند که برای جلوگیری از عکس گرفتن بازدیدکنندگان، تجمع و ایجاد سروصدای زیاد آنها، حصاری کشیدند، اما بعدها به دلیل واکنش شدید در رسانه‌های اجتماعی آن را حذف کردند، هرچند امید آن را داشتند که اقدام آنها مانع از تجمع مردم در یک مکان سلفی محبوب و ایجاد سروصدای زیاد شود.

علائم هشداردهنده جعلی در سواحل اسپانیا

در نهایت، یکی از عجیب‌ترین سرکوب‌های گردشگری استفاده از علائم هشدار جعلی بود؛ فعالان و کنش‌گران محلی در سواحل سراسر مایورکا علائم هشداردهنده دروغین نصب کردند تا گردشگران انگلیسی‌زبان را دور نگه دارند.

برخی از این علائم درباره عروس‌های دریایی خطرناک، سقوط سنگ یا آلودگی آب دریا با فاضلاب، هشدار می‌دهند.

برخی دیگر می‌گفتند که ساحل با نماد «شنا ممنوع»  بسته شده است یا هشدار می‌دادند که با وجود فاصله کمتر از ۱۰۰ متری اقیانوس، ساعت‌ها طول می‌کشد تا به آنجا برسید.

با این حال، چند خط کوچک به زبان کاتالانی در زیر به مردم محلی نشان می‌داد که این هشدارها واقعی نیستند. آنها توضیح می‌دادند که مشکل ریزش سنگ نیست، بلکه گردشگری انبوه است، وگرنه ساحل باز است، به جز برای خارجی‌ها.

پدیده اُورتوریسم (حضور بیش از حد گردشگران) علاوه‌بر ایجاد شرایط نامناسب برای مردم محلی باعث آلودگی و آسیب به مقاصد و مکان‌های دیدنی شده و چندین کشور و شهر در حال اجرای تدابیری علیه این موضوع هستند.

شهر سن سباستین اسپانیا اخیرا اعلام کرده است قصد دارد ساخت هتل‌های جدید و اقامتگاهای مسافران را ممنوع کند. این مقررات برای ترویج استراتژی گردشگری پایدارتر از اوایل سال آینده اجرایی می‌شود.

در اوایل سال جاری، آمستردام نیز یک کمپین تبلیغاتی برای جلوگیری از حضور افراطی گردشگران و سروصدای آن‌ها راه‌اندازی کرد. در فرانسه نیز در مکان‌های محبوب همچون جاذبه‌های پارک ملی کَلونک محدودیتی برای تعداد گردشگران در نظر گرفته‌ شده است.

ونیز در ایتالیا نیز با پدیده حضور بیش از حد گردشگران روبه‌روست و شمار روافزون توریست‌ها موجب افزایش هزینه‌های زندگی برای بومیان و آسیب به بافت تاریخی این شهر شده است. پنج سال پیش، ونیز دارای ۶۷ هزار ساکن دائمی بود و اکنون از این تعداد تنها ۵۰ هزار نفر باقی مانده است. در حال حاضر، زندگی در ونیز تنها ۲۰ درصد ارزان‌تر از زندگی در نیویورک است.

شهرداری ونیز اعلام کرده سیستم جدیدی را برای گردشگری اعمال کرده است که شامل فرآیند رزرو و همچنین ایجاد درهای ورودی برای این شهر و دریافت ورودی از گردشگران می‌شود.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار گردشگری و میراث