کد مطلب: 26897
  تاریخ انتشار:  1402/09/27 - 10:46


موزه‌ آمریکایی مجسمه‌های غارت‌شده را پس می‌دهد

مسئولان موزه متروپولیتن نیویورک برخی از آثار غارت‌شده از جنوب شرق آسیا را پس می‌دهند.

مسئولان موزه متروپولیتن نیویورک برخی از آثار غارت‌شده از جنوب شرق آسیا را پس می‌دهند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، مسئولان موزه هنر متروپولیتن واقع در نیویورک اعلام کردند که ۱۴ مجسمه را به کامبوج و دو مجسمه دیگر را به تایلند بازمی‌گردانند. تاریخچه این مجسمه‌ها مرتبط با یک دلال آثار تاریخی است که در سال ۲۰۱۹ به قاچاق آثار تاریخی متهم شد.

به این ترتیب، طبق اعلام موزه متروپولیتن،‌ بازگرداندن این مجسمه‌ها به کشورهای مبدأ، این موزه را از آثار هنری مربوط به «داگلاس لچفورد»، فروشنده متهم به قاچاق آثار تاریخی غارت‌شده از جنوب شرقی آسیا، خالی می‌کند.

دفتر دادستانی ایالات متحده در ناحیه جنوبی نیویورک، «لچفورد» را به دلیل ارائه آثار باستانی غارت‌شده به حراجی‌ها، فروشندگان آثار هنری و موزه‌ها و جعل اسناد درباره محل به دست آوردن این هنر متهم کرد. بر اساس گزارش «نیویورک‌تایمز»، «لاتچفورد» در سال ۲۰۲۰ در خانه خود در بانکوک درگذشت.

«مکس هالین»، مدیر موزه متروپولیتن گفت: «متروپولیتن سال‌ها با کامبوج و دادستانی ایالات متحده برای پاسخ به سؤالاتی مربوط به این اشیاء همکاری کرده است و اطلاعات جدیدی که از این فرآیند به دست آمد، ثابت کرد که متروپولیتن باید این مجموعه مجسمه‌ها را بازگرداند.»

این اشیاء‌ که استرداد خواهند شد به فاصله بین قرن نهم تا چهاردهم میلادی مربوط هستند و نشانه‌هایی از فرهنگ بودایی و هندو را در آن‌ها می‌توان دید.

مکان‌های باستان‌شناسی مهم واقع در کامبوج که به دوران امپراتوری باستانی «خمر» تعلق دارند،‌ در طول ناآرامی‌های داخلی این کشور، که از اواسط دهه ۶۰ آغاز شد و تا اوایل دهه ۹۰ میلادی ادامه داشت، هدف غارتگران قرار گرفتند. دفتر دادستانی ایالات متحده در کیفرخواست خود گفته است که آثار تاریخی از طریق یک شبکه قاچاق سازمان‌یافته وارد بازار بین‌المللی شده‌اند.

در بیانیه موزه آمده است که این مجسمه‌ها به دنبال تعهد «متروپولیتن»‌ برای بررسی آثار موجود در مجموعه خود براساس شیوه‌های جمع‌آوری آن‌ها در گذشته، بازگردانده خواهند شد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار گردشگری و میراث