کد مطلب: 26691
  تاریخ انتشار:  1402/08/03 - 13:05


آشکار شدن سنگ‌نگاره‌های باستانی بر اثر خشکسالی

به دنبال وقوع خشکسالی در برزیل‌، سنگ‌نگاره‌های باستانی در سواحل «آمازون»‌ پدیدار شد.

به دنبال وقوع خشکسالی در برزیل‌، سنگ‌نگاره‌های باستانی در سواحل «آمازون»‌ پدیدار شد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، با وقوع خشکسالی تاریخی در برزیل و کاهش بی‌سابقه سطح آب، سنگ‌نگاره‌هایی که تصویرگر چهره انسان و اشکال مختلف با قدمت حدود ۲۰۰۰ سال است، روی سواحل  «آمازون»‌ آشکار شد.

این سنگ‌نگاره‌ها که حیوانات، انسان و سایر سوژه‌های طبیعت را به تصویر می‌کشند،‌ در سواحل رود «ریو نگرو» و در یک محوطه باستان‌شناسی سر از آب بیرون آورده‌اند.

محققان قدمت این سنگ‌نگاره‌ها را بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ سال برآورد کرده‌اند.

این نقش‌ها پیش‌تر در جریان یک خشکسالی شدید در سال ۲۰۱۰ و زمانی که سطح آب «ریو نگرو» به ۱۳.۶۳ متر کاهش پیدا کرده بود، مشاهده شده بودند.

این سنگ‌نگاره‌ها در ماه جاری درحالی بار دیگر مشاهده شدند که با توجه به کاهش بیشتر سطح آب تعداد بیشتری از سنگ‌نگاره‌ها در معرض دید قرار گرفتند. با توجه به خشکسالی غیرعادی که دانشمندان آن را به الگوی آب و هوایی «ال نینو» و مرتبط با تغییرات اقلیمی نسبت داده‌اند، سطح آب «ریو نگرو»‌ برای نخستین‌بار در طول تاریخ به کمتر از ۱۳ متر رسیده‌است، درحالی که عمق آب این رودخانه در روز دوشنبه ۱۲.۸۹ متر گزارش شد.

علاوه‌بر چهره انسان و تصاویری از آب، روی این صخره‌ها شیارهایی وجود دارد که نشان می‌دهد این مکان برای تولید ابزارهای سنگی هم مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

در این محوطه همچنین تکه‌هایی از سرامیک‌هایی که گمان می‌رود قدمت آن‌ها به هزاران سال برسد، کشف شده است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار گردشگری و میراث