کد مطلب: 26643
  تاریخ انتشار:  1402/07/19 - 16:52


فرار از گردشگران!

ازدحام بازدیدکنندگان از یک شهر گاهی تاحدی مشکل‌آفرین می‌شود که مقام‌های شهر برای کاهش تعداد بازدیدکنندگان برنامه‌هایی را طراحی می‌کنند.

هجوم گردشگران همیشه به نفع یک مقصد یا جاذبه گردشگری نیست. ازدحام بازدیدکنندگان از یک شهر گاهی تاحدی مشکل‌آفرین می‌شود که مقام‌های شهر برای کاهش تعداد بازدیدکنندگان برنامه‌هایی را طراحی می‌کنند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، بسیاری از شهرها این روزها بیشتر از اینکه نگران کمبود گردشگر باشند، از عواقب ناشی از ازدحام گردشگران رنج می‌برند.

به گفته «لیونل سول»، ‌ محقق و مدرس مهمان دانشگاه «EHL»، ظهور شرکت‌های هواپیمایی اقتصادی، خانه‌های اجاره‌ای کوتاه‌مدت و کشتی‌های تفریحی بخشی از این مشکل به شمار می‌روند.

اما «تایانا توکانوا»، ‌دیگر مدرس این دانشگاه معتقد است که فضای مجازی، اینفلوئنسرها، فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزونی نیز در شکل‌گیری ازدیاد گردشگران بی‌تأثیر نیستند، چراکه بسیاری از مردم را به یک مقصد سوق می‌دهند.

این کارشناس می‌گوید: این مسافران می‌آیند، یک سلفی قشنگ می‌گیرند، آن را در فضای مجازی منتشر می‌کنند، محبوبیت آن مکان را افزایش می‌دهند و سپس می‌روند.

تعداد مسافران جهان رو به افزایش است. سازمان ملل تخمین می‌زند جمعیت جهان در سال ۲۰۳۰ به ۸.۵ میلیارد نفر خواهد رسید. همچنین بر اساس برآوردهای سازمان جهانی گردشگری، ‌ انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۳، ‌ سالانه ۵۰ میلیون نفر به تعداد گردشگران بین‌المللی به‌ویژه از آسیا اضافه شود.

به گفته «توکانوا»، ‌ ساکنان «هال‌اشتات»، شهر کوچکی در اتریش که به گفته برخی الهام‌بخش ساخت انیمیشن موفق «یخ‌زده» ‌ نیز بوده است، ‌ برای مقابله با ازدحام گردشگران، دیواری را در مقابل منظره محبوب شهر ساخته‌اند. در این شهر که جمعیت ساکنان آن ۸۰۰ نفر است، جمعیت گردشگران سالانه به حدود یک میلیون نفر می‌رسید. با این حال دیواری که ساکنان شهر ساختند، تاثیرگذار نبود و پس از اعتراضات در فضای مجازی، ‌ مقام‌های شهر دیوار را برداشتند.

سایر شهرها همچون «ماچوپیچو» در «پرو»، «آکروپولیس» در «آتن» و سواحل «ساردینیا» ‌ برای تعداد بازدیدکنندگان ورودی محدودیت تعیین کرده‌اند و شهری همچون «ونیز» ورود کشتی‌های تفریحی را محدود کرده است.

اما به گفته «سول»، محقق و مدرس دانشگاه، برخی از شهرها همچون «آمستردام» اقدامات بیشتری انجام داده‌اند. «سول» معتقد است «آمستردام» ‌ یک شهر پیش‌رو در زمینه مقابله با ازدحام گردشگران است که اتوبوس‌های تورهای گردشگری، ‌ فروشگاه‌های سوغاتی، ‌ افتتاح هتل‌های جدید و اجاره خانه‌ها به روش «ایر بی‌ان‌بی» را کنترل کرده است.

برخی از شهرها، اما به سراغ جیب گردشگران رفته‌اند و برای گردشگران خاطی جریمه تعیین کرده‌اند. مقام‌های ونیز گردشگران را برای آشامیدن و غذا خوردن روی زمین، شنا کردن در کانال‌ها و قدم زدن با لباس شنا جریمه می‌کنند.

همچنین از سال آینده طرح جدید ونیز، یعنی دریافت ورودی ۵ دلاری برای مسافران یک‌روزه آغاز می‌شود.

به گفته «ایوان ساپروو»، بنیانگذار یک شرکت مسافرتی مستقر در ایالات متحده آمریکا، ‌ مالیات‌های گردشگری جدید قرار است در «والنسیا» ‌ واقع در اسپانیا، «منچستر» واقع در انگلستان، تایلند و ایسلند به اجرا گذاشته شوند. «بالی» نیز از فوریه ۲۰۲۴ از مسافران ۱۵۰ هزار روپیه مالیات دریافت خواهد کرد.

برخی از مسافران حامی هزینه‌ روزانه‌ ۲۰۰ دلاری بودند که مقام‌های «بوتان» ‌ در سال ۲۰۲۲ تعیین کرده‌اند، اما این هزینه با مخالفت‌هایی مواجه شد تا اینکه مقام‌های «بوتان» ‌ برای جذب بازدیدکننده تاکنون دو بار این رقم را کاهش داده‌اند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار گردشگری و میراث