کد مطلب: 19682
  تاریخ انتشار:  1400/10/27 - 23:07


خودروی چینی را چرا اینقدر گران میفروشید؟

حتما شنیده اید اخیرا یک خودروساز داخلی( فروشنده خودروی چینی) ، یکی از محصولات خودروساز چینی چری را با نام‌ تیگو 8 پرو به بازار کشورمان عرضه کرده است که قیمتش بسیار باورنکردنی است.

حتما شنیده اید اخیرا یک خودروساز داخلی( فروشنده خودروی چینی) ، یکی از محصولات خودروساز چینی چری را با نام‌ تیگو 8 پرو به بازار کشورمان عرضه کرده است که قیمتش بسیار باورنکردنی است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)،
قیمت این خودرو در کشورمان ۱/۷۵۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان قیمت گذاری شده است و با این روند قرعه کشی و… احتمالا قیمت آن در بازار آزاد عدد بسیار بالاتری خواهد بود.

نکته بسیار مهم آن است که حتی با دلار آزاد (قیمت امروز ۲۷۴۸۰ تومان)، این‌خودرو در کشورهای دیگر با قیمتی بسیار پایین به مشتریان عرضه میشود.

قیمت فروش نقدی این خودرو به شهروندان در چین ۵۳۸ میلیون تومان، عربستان ۵۹۶ میلیون تومان، پاکستان ۸۵۵ میلیون تومان، فیلیپین ۶۶۷ میلیون تومان، روسیه ۷۹۶ میلیون تومان و هند ۸۰۲ میلیون تومان است.

این موضوع را هم در نظر بگیرید که خودروساز ایرانی، قطعات خودرو چینی را با دلار نیمایی وارد میکند نه دلار آزاد که معنایش آن خواهد بود که قیمت فروش این‌خودرو‌به شهروند ایرانی حدود ۲/۵-۲/۳ برابر قیمت واقعی آن است.

تا جایی که درک بنده اجازه میدهد هدف جلوگیری از واردات خودرو به کشور، ارتقای سطح کیفی خودروسازی داخلی بوده است اما روشن و شفاف میبینیم این اتفاق رخ نداده است و در تازه ترین دسته گل خودروسازان داخلی،  شاهد بودیم که کیسه هوای دهها خودرو در تصادف بهبهان باز نشد که عکس العمل رییس پلیس راهور ناجا را هم در پی داشت. حتی معاون رییس پلیس راهور کشور هم صراحتا گفتند اگر به ما بود بسیاری از این خودروها را شماره نمیکردیم!

انچه که بنده بعنوان‌یک‌شهروند عادی میتوانم‌ تحلیل کنم آن است که تداوم ممنوعیت واردات خودرو، بازار انحصاری و ضعف نظارت بر تولید و عرضه خودرو عملا و البته نمیدانم سهوا یا عمدا، فقط زمینه فروش این قبیل خودروهای چینی با قیمت‌های وحشتناک را فراهم نموده است و احتمالا فایده دیگری نداشته است.

جا دارد ریاست محترم جمهوری و سایر تصمیم گیرندگان کمی بیشتر تامل کنند و خیلی ساده اگر بگویم خواهش میکنم جان و مال شهروندان مملکت خودشان را فدای زر اندوزی عده ای قلیل نکنند. دود سیاه تداوم وضعیت فعلی بازار خودرو‌ فقط و فقط در چشمان شهروندان این مملکت می‌رود و بس!  مسئولین گرامی چشم‌هایتان را باز کنید لطفا!

وحید نوروزی، کارشناس محیط زیست

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار شبکه های اجتماعی