کد مطلب: 1567
  تاریخ انتشار:  1393/11/03 - 16:18


مدیر دفتر سواحل و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست:

10 درصد منابع سازمان محیط زیست باید صرف توسعه اکوتوریسم شود

بر اساس طرح‌های تفصیلی، مناطق سازمان حفاظت محیط زیست باید به میزان 10 درصد از منابع خود را به گردشگری و توسعه اکوتوریسم اختصاص دهند.

مدیر دفتر سواحل و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر اساس طرح‌های تفصیلی، مناطق سازمان باید به میزان 10 درصد از منابع خود را به گردشگری و توسعه اکوتوریسم اختصاص دهند.


به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)،فریبرز جمال‌زاد فلاح با اشاره به جاذبه‌های طبیعی زیبا و منحصر به فرد سواحل شمال و جنوب کشور افزود: در این مناطق پتانسیل بسیاری برای رونق اکوتوریسم در هر دو ساحل و به ویژه سواحل جنوبی وجود دارد.

وی " صخره‌های مرجانی، جنگل‌های حرا، مناطق بین جزر و مدی، سواحل صخره‌ای و سواحل شنی" را که بسیاری از آنها بکر هستند از جمله این ظریتهای برشمرد و گفت: ولی متاسفانه بدلیل نبود مدیریت صحیح، اکوتوریسم در مناطق دریایی و ساحلی چه در سواحل شمالی و چه در سواحل جنوبی به وارد آوردن آسیب جدی به این مناطق منجر شده است.

مدیر دفتر سواحل و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به مسئله ورود فاضلاب و شیرابه ناشی از زباله‌ها به دریا در شمال کشور اشاره کرد و گفت: در جنوب کشور نیز در جزیره کیش آسیب بسیاری به صخره‌های مرجانی که مورد بازدید گردشگران قرار می‌گیرد وارد شده است.

جمال‌زاد فلاح در همین ارتباط با تاکید بر لزوم ایجاد امکانات مناسب و پیش‌بینی تمهیدات لازم گفت: در این صورت با ایجاد قطب گردشگری در دریا و مناطق حساس ساحلی علاوه بر حفظ محیط زیست از دست‌اندازی به این مناطق توسط صنایع نفت و گاز و دیگر صنایع آلاینده جلوگیری می‌شود.

وی در ادامه "صرفه اقتصادی" را یکی از توجیهات ایجاد مناطق صنعتی در سواحل دانست و گفت: با از بین رفتن محیط زیست در این مناطق علاوه بر از بین بردن زیستگاههای حساس و ضروری برای تولید مثل موجودات دریایی یکی از جاذبه‌های گردشگری نیز نابود می‌شود.

مدیر دفتر سواحل و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست همچنین گفت: بر اساس طرحهای تفصیلی مناطق سازمان باید به میزان 10 درصد از منابع را به گردشگری و توسعه اکوتوریسم اختصاص دهند ولی نکته مهم وجود بررسی‌های لازم و معرفی منطقه مخصوص گردشگری است.
منبع:  ایسنا
به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار گردشگری و میراث