کد مطلب: 927
  تاریخ انتشار:  1392/09/18 - 09:35


دست نگه دارید...شلیک نکنید... فصل عاشقی است

از نیروی انتظامی و دستگاه قضا تقاضا داریم با توجه به اهمیت موضوع این اداره کل را همراهی و یاری رسانند.
download شکار

دست نگه دارید...شلیک نکنید... «آنها در فصل عاشقی از شدّت عشق ما را نمی‎بینند»
به گزارش سایت خبری محیطزیست ایران (IENA)، به نقل از ایسنا، داستان مجنون و عشق پرشور او را حتماً شنیده‌اید. می‎گویند روزی عابدی در حال راز و نیاز با خدای خود بر روی سجاده‌اش نشسته بود. مجنون که از عشق لیلی سر به بیابان نهاده و به غیر از لیلی هیچ چیزی را نمی‌دید از روی سجاده عابد عبور می‎کند و مورد سرزنش عابد قرار می‎گیرد. عابد می‎گوید: مگر نمی‎بینی با خدا راز و نیاز می‎کنم چرا پا بر روی سجاده من گذاشتی. در این حین پیر پارسایی که در کناری نشسته و ناظر بر ماجرا بود عابد را از این گفته نهی کرده و می‎گوید: «تو ادعا داری با خدای خود در حال راز و نیازی ولی مجنون را دیدی اما مجنون از شدّت عشق لیلی تو و سجاده‎ات را ندید»
فصل جفت‎یابی (مستی«کلّ»ها ) و یا به زبان لری (وَردا) شروع شده و کََل‌ها از شدت عشق بوده که ما را نمی‎بینند. عشق و غریزه‎ای که برای حفظ نسل ضروری و بلکه حیاتی است.
آنها خود را در معرض خطر قرار داده و برای پیدا کردن جفت به هر سویی می‎روند. در روشنی روز از شکاف صخره‎ها و پناهگاه‎ها (کَلما) بیرون می‎آیند و برای تداوم نسل خود به دنبال بزها به هر دره‎ای سر می‎کشند.
بدون اینکه به وجود انسان کمترین توجهی داشته باشند و درست در این موقع است که بیشتر از تمامی فصول و روزهای دیگر سال آسیب‎پذیر می‎شوند.
آنها برای حفظ نسل خود در تلاشند و در این راه به مسلخ عشق می‎روند ولی متأسفانه ما با فرصت‎طلبی و شلیک ناجوانمردانه تفنگ، فضای کوهستان را آلوده و نسل آنها رادر معرض خطر قرار می‎دهیم. باید قدری اندیشید و به این عشق احترام گذاشت.
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان در این باره گفت: این حیوانات نادر در مناطق حفاظت‎شده سفیدکوه، اشترانکوه و پناهگاه حیات وحش ازنا زندگی می‎کنند.
وی با اشاره به آغاز فصل جفت‎گیری این گونه‎های نادر جانوری در استان اظهار کرد: تمامی امکانات و نیروهای مورد نیاز در این باره بسیج شده و گشت‎های شبانه‎روزی و 24 ساعته را و مراقبت‎های کامل را انجام می‎دهند.
بازگیر تصریح کرد: شبکه‎ای از همیاران طبیعت و نیروهای مردمی نیز در این‎باره تشکیل و راه‎اندازی شده است.
این مقام مسئول ادامه داد: به علاقه‎مندان طبیعت توصیه می‎کنم با ما همکاری و همراهی داشته باشند تا نسل این گونه‎های با ارزش از بین نرود و محافظت شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با تاکید بر اینکه این گونه‎ها باید فرصت تجدید نسل داشته باشند، اظهار کرد: از نیروی انتظامی و دستگاه قضا تقاضا داریم با توجه به اهمیت موضوع این اداره کل را همراهی و یاری رسانند.
بازگیر گفت: با توجه به وجود و ضرورت حفظ این گونه‎ها در صورت مشاهده هرگونه تخلف توسط افراد سودجو و شکارچیان فرصت‎طلب با آنها برخورد شدید قانونی صورت خواهد گرفت.
«اگر آزاده هستیم وجوانمرد بیاییم اصول مردانگی را فراموش نکنیم و آنها را در اوج عاشقی به خاک و خون نکشیم.»
انتهای پیام

برچسب ها: 
به اشتراک بگذارید:

نظرات (1)
 سلام خدمت شما
نمیدونم این نظر مرا میتوانید به خانم ابتکار برسونین یا نه ....
خانم ابتکار 8سال پیش که شما بودین همه چیز خوب بود ولی الان همه چیز بد شده ترو خدا وضع رو درست کنین محیط بانان شما با این حقوقی که میگیرن مجبورن به رشوه پناه ببرن و به این صورت تمام گونه ها منقرض خواهد شد ...
من از یک روستا این نظر و دادم شما و وجدانتان
خانم ابتکار پدرم کسی بود که 8سال پیش 3بار از شما به عنوان مامور نمونه معرفی شد اما حالا چی شده یک کارمند معمولی اداره ... کاری کنین....
والسلام
شناسه: 1001
فرزند یک محیط بان
21 آذر 1392 ساعت 11:55
0
6
ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار حیات وحش و آبزیان