کد مطلب:927
تاریخ انتشار:18 آذر 1392 ساعت 09:35
چاپ چاپ

دست نگه دارید...شلیک نکنید... فصل عاشقی است

از نیروی انتظامی و دستگاه قضا تقاضا داریم با توجه به اهمیت موضوع این اداره کل را همراهی و یاری رسانند.

دست نگه دارید...شلیک نکنید... «آنها در فصل عاشقی از شدّت عشق ما را نمی‎بینند»
به گزارش سایت خبری محیطزیست ایران (IENA)، به نقل از ایسنا، داستان مجنون و عشق پرشور او را حتماً شنیده‌اید. می‎گویند روزی عابدی در حال راز و نیاز با خدای خود بر روی سجاده‌اش نشسته بود. مجنون که از عشق لیلی سر به بیابان نهاده و به غیر از لیلی هیچ چیزی را نمی‌دید از روی سجاده عابد عبور می‎کند و مورد سرزنش عابد قرار می‎گیرد. عابد می‎گوید: مگر نمی‎بینی با خدا راز و نیاز می‎کنم چرا پا بر روی سجاده من گذاشتی. در این حین پیر پارسایی که در کناری نشسته و ناظر بر ماجرا بود عابد را از این گفته نهی کرده و می‎گوید: «تو ادعا داری با خدای خود در حال راز و نیازی ولی مجنون را دیدی اما مجنون از شدّت عشق لیلی تو و سجاده‎ات را ندید»
فصل جفت‎یابی (مستی«کلّ»ها ) و یا به زبان لری (وَردا) شروع شده و کََل‌ها از شدت عشق بوده که ما را نمی‎بینند. عشق و غریزه‎ای که برای حفظ نسل ضروری و بلکه حیاتی است.
آنها خود را در معرض خطر قرار داده و برای پیدا کردن جفت به هر سویی می‎روند. در روشنی روز از شکاف صخره‎ها و پناهگاه‎ها (کَلما) بیرون می‎آیند و برای تداوم نسل خود به دنبال بزها به هر دره‎ای سر می‎کشند.
بدون اینکه به وجود انسان کمترین توجهی داشته باشند و درست در این موقع است که بیشتر از تمامی فصول و روزهای دیگر سال آسیب‎پذیر می‎شوند.
آنها برای حفظ نسل خود در تلاشند و در این راه به مسلخ عشق می‎روند ولی متأسفانه ما با فرصت‎طلبی و شلیک ناجوانمردانه تفنگ، فضای کوهستان را آلوده و نسل آنها رادر معرض خطر قرار می‎دهیم. باید قدری اندیشید و به این عشق احترام گذاشت.
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان در این باره گفت: این حیوانات نادر در مناطق حفاظت‎شده سفیدکوه، اشترانکوه و پناهگاه حیات وحش ازنا زندگی می‎کنند.
وی با اشاره به آغاز فصل جفت‎گیری این گونه‎های نادر جانوری در استان اظهار کرد: تمامی امکانات و نیروهای مورد نیاز در این باره بسیج شده و گشت‎های شبانه‎روزی و 24 ساعته را و مراقبت‎های کامل را انجام می‎دهند.
بازگیر تصریح کرد: شبکه‎ای از همیاران طبیعت و نیروهای مردمی نیز در این‎باره تشکیل و راه‎اندازی شده است.
این مقام مسئول ادامه داد: به علاقه‎مندان طبیعت توصیه می‎کنم با ما همکاری و همراهی داشته باشند تا نسل این گونه‎های با ارزش از بین نرود و محافظت شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با تاکید بر اینکه این گونه‎ها باید فرصت تجدید نسل داشته باشند، اظهار کرد: از نیروی انتظامی و دستگاه قضا تقاضا داریم با توجه به اهمیت موضوع این اداره کل را همراهی و یاری رسانند.
بازگیر گفت: با توجه به وجود و ضرورت حفظ این گونه‎ها در صورت مشاهده هرگونه تخلف توسط افراد سودجو و شکارچیان فرصت‎طلب با آنها برخورد شدید قانونی صورت خواهد گرفت.
«اگر آزاده هستیم وجوانمرد بیاییم اصول مردانگی را فراموش نکنیم و آنها را در اوج عاشقی به خاک و خون نکشیم.»
انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/927