کد مطلب: 5875
  تاریخ انتشار:  1398/11/21 - 13:51


جدیدترین تصاویر ماهواره ای از دریاچه ارومیه نشان داد:

افزایش ۶۰ سانتیمتری تراز آبی دریاچه ارومیه

بررسی ها نشان می‌دهد که تراز این دریاچه در دی‌ماه سال ۱۳۹۸ نسبت به زمان مشابه در سال گذشته، به میزان ۶۰ سانتیمتر افزایش یافته است.

بررسی تغییرات تراز آب دریاچه ارومیه با استفاده از داده‌های ماهواره‌های ارتفاع سنجی نشان می‌دهد که تراز این دریاچه در دی‌ماه سال ۱۳۹۸ نسبت به زمان مشابه در سال گذشته، به میزان ۶۰ سانتیمتر افزایش یافته است.

علی سلطانپور مدیر آبنگاری و امور جزرومدی سازمان نقشه برداری کشور در گفت و گو با خبرنگار سایت خبری محیط زییست ایران (IENA)، افزود: نگاهی به تغییرات تراز دریاچه ارومیه در بازه سی ساله گذشته حاکی از افزایش قابل ملاحظه تراز این دریاچه در سال ۱۳۷۴، است. پس از آن تراز این دریاچه به واسطه کاهش بارش و آب‌های ورودی به این دریاچه به آرامی رو به کاهش گذاشته؛ طوری‌که تا سال ۱۳۹۷ تراز این دریاچه به میزان ۸ متر کاهش یافت.

وی گفت: طی زمستان ۱۳۹۷ و بهار ۱۳۹۸ بواسطه افزایش بارندگی و آب ورودی به دریاچه، تراز دریاچه با سرعت زیادی افزایش یافت؛ به‌طوری‌که طی چند ماه تراز دریاچه بیش از یک متر افزایش یافته و امید زیادی را در راستای احیای این دریاچه ایجاد نمود. اگرچه در ماه‌های بعدی و بواسطه کاهش آب‌های ورودی و تبخیر آب، تراز دریاچه روند کاهشی داشته است ولی اطلاعات بدست آمده از داده‌های ماهواره‌های ارتفاع‌سنجی نشان می‌دهد که تراز دریاچه ارومیه در ابتدای دی‌ماه سال ۱۳۹۸ نسبت به سال گذشته ۶۰ سانتیمتر افزایش داشته است. این افزایش تراز با داده‌های ارائه شده توسط ستاد احیای دریاچه ارومیه مطابقت داشته و در نتیجه معادل دو میلیارد مترمکعب افزایش آب برآورد می‌شود.

مدیر آبنگاری و امور جزرومدی سازمان نقشه‌برداری کشور، ادامه داد: علی‌رغم این افزایش نسبی، نمودار تغییرات سی ساله دریاچه ارومیه بر پایه داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که این دریاچه هنوز با روزهای خوب خود فاصله زیادی دارد. افزایش بارش‌ها و استفاده بهینه از منابع آبی بر اساس سیاست‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌تواند ضمن ادامه روند افزایش تراز آب این دریاچه، به احیای کامل آن بیانجامد.

انتهای پیام

گفت و گو: علیرضا غمخوار


به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط دریایی