کد مطلب: 5696
  تاریخ انتشار:  1398/10/11 - 16:38


خطرات حریق‌های جنگلی برای زمین و بشر

آتش‌سوزی‌های طبیعی در سراسر جهان گونه‌های جانوری و گیاهی و مناظر و منابع طبیعی را در معرض خطر قرار می‌دهند.

آتش‌سوزی‌های طبیعی در سراسر جهان گونه‌های جانوری و گیاهی و مناظر و منابع طبیعی را در معرض خطر قرار می‌دهند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین منجر به خطرات و تغییرات زیادی برای زمین شده که از آن میان می‌توان به افزایش آتش‌سوزی‌های طبیعی اشاره کرد.

وقوع آتش‌سوزی‌های طبیعی نیز به نوبه خود خطرات بسیاری برای کره زمین، بشر، گونه‌های گیاهی و جانوری و محیط زیست دارد که در ادامه چند مورد از آن‌ها به نقل از روزنامه "گاردین" آورده شده است:

۱) در معرض خطر قرار گرفتن گونه‌ها

بنیاد کوالای استرالیا اعلام کرده در پی وقوع بیش از ۱۰۰ آتش‌سوزی‌ طبیعی در جنوب شرقی استرالیا ترس از تلف شدن ۲۰۰۰ کوالا وجود دارد که این امر "انقراض ساختاری" کوالاها را در پی خواهد داشت. هرچند این ادعا با توجه به این که هنوز حدود بین ۱۵ تا ۲۰ هزار کوالا در ایالت "نیو ساوث ولز" استرالیا وجود دارد، مورد انتقاد واقع شده است. با این وجود، اعتقاد بر این است که اگر زیستگاه خرس‌های کوالا به طور مداوم تخریب شود، تا سال ۲۰۵۰ میلادی این گونه جانوری منقرض می‌شود.

۲) تهدید آب شیرین

براساس بررسی سازمان زمین شناسی ایالات متحده آمریکا، مبدا ۸۰ درصد از آب شیرین این کشور زمین‌های جنگلی است. این بدان معناست که اثر آتش‌سوزی‌های طبیعی در این مناطق خاص می‌تواند نه تنها برای آب آشامیدنی بلکه برای زیستگاه‌های آبی نیز فاجعه‌بار باشد. پس از آتش‌سوزی کلرادو در ماه سپتامبر، ۸۰ درصد از جمعیت ماهی‌های رودخانه "انیماس" کاهش یافت.

۳) خطرات سلامتی

دود آتش‌سوزی خطر عمده‌ای برای سلامتی انسان‌ها بوجود می‌آورد، چرا که حاوی مقادیر زیادی PM۲.۵ ، ذرات ریز آلاینده است که می‌تواند راه خود را به درون ریه‌ها و جریان خون پیدا کند. دود ناشی از آتش‌سوزی سیدنی در اوایل این ماه منجر به اعلام وضعیت اضطراری بهداشت عمومی پس از افزایش سطح آلودگی هوا به ۱۱ برابر آستانه‌ای شد که بر اساس طبقه‌بندی‌های استاندارد "خطرناک" محسوب می‌شود.

۴) افزایش انتشار کربن‌ دی‌ اکسید

به گفته کارشناسان، آتش‌سوزی‌های طبیعی مسئول حداکثر ۲۰ درصد از تولید گازهای گلخانه‌ای در جهان است. یک گزارش تحقیقی حاکی از آن است که از ماه اوت، آتش‌سوزی‌ها در "نیو ساوث ولز" و "کوئینزلند" به طور مشترک مسئولیت حدود نیمی از انتشار گازهای گلخانه‌ای سالانه استرالیا را بر عهده داشته است.

۵) از دست دادن زمین‌ها

آتش‌سوزی‌ها می‌توانند با سرعت حداکثر ۲۲ کیلومتر در ساعت حرکت کنند، این بدان معناست که می‌توانند مناطق بزرگی از زمین را به سرعت از بین ببرند. ایالات متحده بزرگ‌ترین فصل آتش‌سوزی خود را در سال ۲۰۱۵ میلادی با ثبت رکوردی جدید تجربه کرد که طی آن بیش از چهار میلیون هکتار از زمین‌های این کشور در آتش سوخت.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان