کد مطلب: 5208
  تاریخ انتشار:  1398/07/21 - 16:24


افزایش تراز آب دریاچه ارومیه

تراز آب دریاچه ارومیه به میزان ۷۵ سانتیمتر در مهرماه امسال نسبت به زمان مشابه در سال ۱۳۹۷ افزایش یافته است.
download دریاچه ارومیه

تراز آب دریاچه ارومیه به میزان ۷۵ سانتیمتر در مهرماه امسال نسبت به زمان مشابه در سال ۱۳۹۷ افزایش یافته است. بنابراین دریاچه دو میلیارد متر مکعب افزایش مقدار آب نسبت به سال گذشته داشته که خبری امید بخش است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از سازمان نقشه برداری کشور، بررسی تغییرات تراز دریاچه ارومیه از سوی مدیریت آبنگاری و امور جزر و مدی این سازمان حاکی از آن است که امسال نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد که بیشترین تراز این دریاچه نسبت به زمان مشابه در بهار سال گذشته حدود یک متر افزایش داشته است. نرخ کاهشی تراز این دریاچه از بهمن سال ۱۳۹۷ با توجه به افزایش حجم آب‌های ورودی روند صعودی به خود گرفته و این روند با توجه به بارش‌های مناسب در ماه‌های آتی تا بهار ۱۳۹۸ همچنان ادامه داشته است به طوری که در خرداد ماه ۱۳۹۸ بیشترین مقدار تراز  خود را در 10 سال گذشته تجربه کرده است.

اگرچه تراز این دریاچه در تابستان امسال و با کم شدن ورودی رودخانه‎ها و افزایش تبخیر، کاهش یافته است ولی تراز آن در مهرماه امسال در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته همچنان حدود ۷۵ سانتیمتر افزایش را نشان می‌دهد.

روند کاهشی تراز آب دریاچه ارومیه از سال ۱۳۷۶ آغاز شده و تا سال گذشته کم‌ و بیش ادامه داشته است به طوری که افزایش محسوسی در تراز این دریاچه تا امسال مشاهده نمی‎شود. تراز آب دریاچه ارومیه در سال ۱۳۷۶ بیشترین تراز خود را به میزان نزدیک به هفت متر بالاتر از تراز فعلی این دریاچه تجربه کرده و کمترین تراز مربوط به سال ۱۳۹۶ است که در این سال تراز دریاچه به یک متر پایین‌تر از تراز فعلی دریاچه کاهش یافت.

مدیریت آبنگاری و امور جزر و مدی سازمان نقشه‌برداری کشور اعلام کرد؛ بررسی روند تغییرات تراز این دریاچه نشان می‌دهد که تراز فعلی آب این دریاچه تقریبا مشابه تراز آن در سال ۱۳۸۹ است و در صورت ادامه بارش‎های مناسب، این دریاچه می‌تواند به سرعت ترازهای بالاتر را تجربه کند، با توجه به تراز فعلی آب دریاچه ارومیه و مقایسه آن با زمان مشابه در سال گذشته، می‎توان نتیجه‌گیری کرد که میزان آب موجود در این دریاچه نسبت به زمان مشابه در سال گذشته بیش از دو میلیارد متر مکعب افزایش یافته است.

این مطالعات توسط مدیریت آبنگاری و امور جزرومدی سازمان نقشه برداری کشور و با استفاده از داده‌های ماهواره آلتیمتری Jason۳ و تصاویر ماهواره Sentinel۲ انجام شده است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط دریایی