کد مطلب: 425
  تاریخ انتشار:  1392/05/23 - 00:12


رهاسازی یک عقاب نادر در طبیعت

این پرنده از منزل فردی متخلف کشف و پس از معاینه و حلقه گذاری رهاسازی شد.
download عقاب پنجه کوتاه Circaetus gallicus

مدیرکل محیط زیست استان گیلان از بازگشت یک بهله عقاب پنجه کوتاه به آغوش طبیعت خبرداد.

مهندس امیر عبدوس در گفت و گو با خبرنگار سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، افزود: پرنده شناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان تاکنون فقط 3 بار موفق به مشاهده این پرنده زیبا در طبیعت این استان شده اند.
وی افزود: عقاب پنجه کوتاه به نام علمی Circaetus gallicus و نامهای انگلیسی Short-toed Snake-eagle و Short-toed Snake Eagle و Short-toed Eagle شناخته می شود.
وی تاکید کرد: این پرنده از منزل فردی متخلف که بر خلاف قوانین شکار و صید مبادرت به زنده گیری و نگهداری آن کرده بود کشف و پس از معاینه و حلقه گذاری، در آغوش طبیعت و در یکی از زیستگاههای مناسب این گونه در ارتفاعات سلانسر شهرستان رودبار رهاسازی شد.

مدیرکل محیط زیست استان گیلان خاطرنشان کرد: عقاب مارخور از پرندگان مهاجر تابستانه به خاورمیانه، ایران و استان گیلان است و هر ساله جمعیت اندکی از این گونه در ایران دیده می‌شود. در استان گیلان نیز به تعداد اندک در فصول بهار و تابستان به تعداد کمتر از انگشتان حتی یک دست از نزدیک سواحل تا ارتفاعات دیده می‌شود و احتمالا یک تا دو جفت در ارتفاعات استان گیلان به ویژه ارتفاعات شهرستان رودبار بر روی درخت یا در میان صخره‌ها آشیانه سازی و جوجه‌اوری می‌کنند.

وی تصریح کرد: تقریبا تمام جمعیت مهاجر جوجه‌اور این گونه به ایران و خاورمیانه پاییز و زمستان به افریقا می‌روند. بدین منظور جهت تعیین مسیر مهاجرت و شناسایی مکان‌های حساس زمستان‌گذرانی و غیره این گونه قبل از رهاسازی حلقه گذاری شد.
مدیرکل محیط زیست استان گیلان گفت: همه عقاب‌ها از جمله عقاب مارخور با توجه به قرارگیری در بالای زنجیره غذایی و نقش قابل ملاحظه آنها در کنترل و برقرای توازن بین جمعیت سایر مهره داران از اهمیت بالایی در حفظ و پایداری اکوسیستم‌ها و روابط اکولوژیکی بین زنجیره‌ها و شبکه های غذایی برخوردارند. بدین خاطر است که همه پرندگان شکاری جزء گونه‌های حمایت شده و حفاظت شده ایران هستند.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران ، عقاب مار خور با اندازه 64 تا 73 سانتیمتر در دو فرم تیره و روشن در ایران دیده می شود و با چشم های نارنجی زیبا و درشت، سری شبیه به جغد، پشت بده قهوه‌ای مایل به خاکستری، سینه و شکم سفید با لکه‌ها یا رگه‌های قهوه‌ای شکلاتی از سایر پرندگان شکاری قابل تشخیص می‌باشد.
انتهای پیام

برچسب ها: 
به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار حیات وحش و آبزیان