کد مطلب:425
تاریخ انتشار:23 مرداد 1392 ساعت 00:12
چاپ چاپ

رهاسازی یک عقاب نادر در طبیعت

این پرنده از منزل فردی متخلف کشف و پس از معاینه و حلقه گذاری رهاسازی شد.

مدیرکل محیط زیست استان گیلان از بازگشت یک بهله عقاب پنجه کوتاه به آغوش طبیعت خبرداد.

مهندس امیر عبدوس در گفت و گو با خبرنگار سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، افزود: پرنده شناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان تاکنون فقط 3 بار موفق به مشاهده این پرنده زیبا در طبیعت این استان شده اند.
وی افزود: عقاب پنجه کوتاه به نام علمی Circaetus gallicus و نامهای انگلیسی Short-toed Snake-eagle و Short-toed Snake Eagle و Short-toed Eagle شناخته می شود.
وی تاکید کرد: این پرنده از منزل فردی متخلف که بر خلاف قوانین شکار و صید مبادرت به زنده گیری و نگهداری آن کرده بود کشف و پس از معاینه و حلقه گذاری، در آغوش طبیعت و در یکی از زیستگاههای مناسب این گونه در ارتفاعات سلانسر شهرستان رودبار رهاسازی شد.

مدیرکل محیط زیست استان گیلان خاطرنشان کرد: عقاب مارخور از پرندگان مهاجر تابستانه به خاورمیانه، ایران و استان گیلان است و هر ساله جمعیت اندکی از این گونه در ایران دیده می‌شود. در استان گیلان نیز به تعداد اندک در فصول بهار و تابستان به تعداد کمتر از انگشتان حتی یک دست از نزدیک سواحل تا ارتفاعات دیده می‌شود و احتمالا یک تا دو جفت در ارتفاعات استان گیلان به ویژه ارتفاعات شهرستان رودبار بر روی درخت یا در میان صخره‌ها آشیانه سازی و جوجه‌اوری می‌کنند.

وی تصریح کرد: تقریبا تمام جمعیت مهاجر جوجه‌اور این گونه به ایران و خاورمیانه پاییز و زمستان به افریقا می‌روند. بدین منظور جهت تعیین مسیر مهاجرت و شناسایی مکان‌های حساس زمستان‌گذرانی و غیره این گونه قبل از رهاسازی حلقه گذاری شد.
مدیرکل محیط زیست استان گیلان گفت: همه عقاب‌ها از جمله عقاب مارخور با توجه به قرارگیری در بالای زنجیره غذایی و نقش قابل ملاحظه آنها در کنترل و برقرای توازن بین جمعیت سایر مهره داران از اهمیت بالایی در حفظ و پایداری اکوسیستم‌ها و روابط اکولوژیکی بین زنجیره‌ها و شبکه های غذایی برخوردارند. بدین خاطر است که همه پرندگان شکاری جزء گونه‌های حمایت شده و حفاظت شده ایران هستند.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران ، عقاب مار خور با اندازه 64 تا 73 سانتیمتر در دو فرم تیره و روشن در ایران دیده می شود و با چشم های نارنجی زیبا و درشت، سری شبیه به جغد، پشت بده قهوه‌ای مایل به خاکستری، سینه و شکم سفید با لکه‌ها یا رگه‌های قهوه‌ای شکلاتی از سایر پرندگان شکاری قابل تشخیص می‌باشد.
انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/425