کد مطلب: 418
  تاریخ انتشار:  1392/05/15 - 10:49


نوروزی : آلودگی نوری شب های پایتخت را بیمار کرده است

نداشتن یک استاندارد برای آلودگی نوری و نور پردازی های غلط و غیر استاندارد شب های تهران را بیمار کرده است .

آلودگی هوا ، آلودگی صوت ، آب و خاک ، از جمله آلودگی هایست که سالیان سال است کارشناسان نسب به روند رو به افزایش آن هشدار دادند ، اما در دوسال اخیر کارشناسان به نورپردازی های غلط در کلانشهرها هشدار دادند و میگویند آلودگی نوری پایتخت در وضعیت قرمز قرار دارد .
مشاور معاون شهردار تهران معتقد است آلودگی نوری پایتخت شب های تهران را بیمار کرده است و طبیعت اسمانش از بین رفته است .
وحید نوروزی در گفت و گو با سایت خبری محیط زیست ایران IENA  گفت : به مدد افزایش آلودگی هوا در کلانشهرها اسمان ابی تهران خاکستری رنگ شده و در شب ها ستارگانش در پشت دود ومه دیده نمی شود حال انکه آلودگی نور و افزایش نورپردازی های غلط در شهر نیز آسمان بیمار تهران را بیمار تر کرده است .
به گفته وی در گذشته تهران با زیبایی ها و چنارهایش نامدار بود و آسمانش زبانزد شهرنشینان بود حال انکه اکنون تهران با آلودگی هایش از جمله آلودگی هوا وصوت و در نهایت آلودگی نوری و آسمان خاکستری رنگش مشهور گشته است .
مشاور معاون شهردار تهران با بیان اینکه شهرهای بزرگی مانند تهران مدت‌ها است به دلیل استفاده غلط از نورهای مصنوعی، از مرز هشدار آلودگی‌های نوری گذشته‌اند و در وضعیت قرمز به سر می‌برند گفت : اصناف بیشترین آلودگی نوری را تولید می‌کنند و مناطق تجاری نیز آلوده ترین نقاط از لحاظ آلودگی نوری در کلانشهر تهران هستند چرا که در کشور ما دانش نور پردازی وجود ندارد و هر یک از اصناف بصورت نادرست از نور استفاده میکنند. آلودگی نوری روشن شدن بیش از حد یک محیط بر اثر نورهای مصنوعی است که به تمام اکوسیستم آسیب میرساند.
نوروزی با بیان اینکه هر کجا از نور به روش غلط و غیر استاندارد برای روشن سازی محیط استفاده شود، آلودگی نوری تولید شده است گفت : امروزه توجه به طراحی نور در کنار مهندسی نور از اهمیت زیادی برخوردار شده و رفته رفته لزوم توجه به این مقوله در زندگی شهری، درکنار بقیه المانهای معماری، ضروری و با اهمیت جلوه میکند .
به گفته وی در مجموع عوارض آلودگی نوری به 5 گروه ، اثرات مخرب آلودگی نوری بر انسان ،  اثرات مخرب آلودگی نوری برحیوانات ، اثرات مخرب آلودگی نوری بر گیاهان،  از دست رفتن طبیعت آسمان شب و اتلاف انرژی تقسیم می شود .
نوروزی با بیان اینکه آسیب های چشمی ، بروز استرس ، تضعیف قدرت فکر،  خیرگی از جمله عوارض کوتاه مدت آلودگی نوری بر انسان است گفت : - تضعیف دستگاه ایمنی بدن ، فزایش ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطانهای پوست ،کاهش آستانه تحمل،  بر هم خوردن ساعت درونی بدن(ساعت بیولوژیک) و بروز افسردگی از دیگر عوارض بلند مدت الودگی نوری است .
به گفته نوروزی آلودگی نوری موجب افزایش بیماریهای قلبی، افسردگی و انواع سرطان ها در افراد می شود که این اثرات نیز در اکثر کشورها به اثبات رسیده است.
این کارشناس ارشد محیط زیست معتقد است آلودگی نوری در پایتخت و حتی بسیاری از کلانشهرها کمتر از آلودگی صوتی و آلودگی هوا نیست ، فقط بصورت جدی به ان نگاه نمی شود و نداشتن یک استاندارد برای آلودگی نوری یکی از مهمترین چالش ها در این بحث است .
نوروزی تصریح کرد : امروزه در شهرهای بزرگ به خصوص شهر تهران شاهدیم نورپردازی ها در کوچه و خیابان از هیچ استانداردی برخوردار نیست و هر صنفی از کسبه تا رستوران و مراکز تفریحی و فروشگاهی برای جلب نظر مشتری به طرز غیر استانداردی از نور های متعدد استفاده شده است .
وی تاکید کرد : نورپردازی های غیر استاندارد  در شهرها موجب اختلالات روحی و روانی ،افسردگی و اسیب های چشمی میشود ، بی انکه کسی متوجه باشد بر سلامت تاثیر میگذارد .
مشاور معاون شهردار تهران ادامه داد : هر ساله در مورد آلودگی هوا و آلودگی صوتی در کلانشهرها هشدار داده ایم ، گرچه هشدارها تنها در حد هشدار باقی ماندند و هیچ اقدامی برای کاهش این دو آلودگی مهم در سطح کلانشهرها صورت نگرفته است ، حال اینبار هم نسبت به وضعیت نامناسب آلودگی نوری در کلانشهرها به خصوص شهر تهران هشدار می دهیم گرچه مسولان اینبار هم این موضوع را طنز تلقی می کنند و به راحتی از کنارش خواهند گذشت .

نوروزی با اشاره به اینکه هم اکنون هیچ قانونی برای آلودگی نوری در کلانشهر ها به خصوص شهر تهران وجود ندارد تصریح کرد: با توجه به وضعیت نامناسب آلودگی نوری در کلانشهرها و اثرات مخرب این آلودگی بر سلامت شهروندان ، باید قانونی با موضوع آلودگی نوری در مجلس شورای اسلامی تصویب شود که بطور مشخص به موضوع کاهش آلودگی نوری و خیرگی در سطوح شهری و ملی بپردازد .
وی تاکید کرد : باید استانداردهای آلودگی نوری تعریف و تدوین شود و بر اساس آن نورپردازی های شهری انجام شود .

 

انتهای پیام

 

 

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط زیست شهری