کد مطلب: 28003
  تاریخ انتشار:  1402/10/27 - 13:09


اجرای بیش از ۲۰ برنامه عملیاتی در دولت سیزدهم برای اجرای قانون هوای پاک

امسال بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات از منابع صندوق ملی محیط زیست برای تعویض تاکسی های فرسوده پرداخت شده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست از اجرای بیش از ۲۰ برنامه عملیاتی و بین دستگاهی از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون برای اجرایی کردن قانون هوای پاک خبر داد و گفت: امسال بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات از منابع صندوق ملی محیط زیست برای تعویض تاکسی های فرسوده پرداخت شده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، علی سلاجقه با تشریح اقدامات انجام یافته در خصوص قانون هوای پاک در دولت سیزدهم اظهارکرد: علیرغم وجود مشکلات و موانع، دولت مردمی برای کاهش آلودگی هوا به‌ویژه اجرای قانون هوای پاک توانسته است با هماهنگی دستگاه‌های مختلف اقدامات قابل توجهی را انجام دهد.

وی افزود: در خصوص قانون هوای پاک برای اولین بار در کشور در دولت سیزدهم اعتبارات ماده ۳۳  قانون هوای پاک به صندوق ملی محیط زیست واریز شد و صندوق امسال نزدیک به ۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات از این محل برای تعویض تاکسی‌های فرسوده و توسعه نیروگاه های انرژی تجدیدپذیر پرداخت کرده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: در این خصوص پرداخت تسهیلات به حدود ۶۵۰ تاکسی در سال گذشته تصویب شد که در فاز اول آن برای ۴۹ تاکسی با همکاری شهرداری تبریز تسهیلات پرداخت شد و در نظر داریم که تسهیلات مورد نیاز ۱۰۰۰ دستگاه تاکسی در شهر اصفهان نیز در فاز بعدی تامین شود.

وی با تاکید بر اینکه شهرهای قم و اراک در نوبت بعدی پرداخت تسهیلات تاکسی‌های فرسوده قرار دارند، ادامه داد: تسهیلات مورد نیاز برای راه اندازی ۱۷ نیروگاه تجدیدپذیر در اصفهان نیز مصوب شده است و شهرهای شیراز و تهران نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

سلاجقه با بیان اینکه منابعی نزدیک به ۱۶۰۰ میلیارد ریال از محل این قانون باید به صندوق واریز می‌شد، اظهار کرد: متاسفانه این رقم به وزارت کشور پرداخت شده است و امیدواریم در سال آینده با وجود افزایش بودجه صندوق، این رقم نیز به صندوق برگردد تا بتوانیم اقدامات موثرتری برای هوای پاک انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه سامانه نظارت بر اجرای قانون هوای پاک و ارزیابی عملکرد قانون هوای پاک از این پس از طریق سامانه نظارتی در سطح ملی و استانی انجام خواهد یافت، افزود: اصلاح ساختار اسقاط وسایل نقلیه فرسوده با احیای سن فرسودگی، تدوین آیین‌نامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک با هدف تسریع در طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده بدون وابستگی به منابع دولت و تصویب حدود مجاز تراز صدای وسایل نقلیه در مراکز معاینه فنی از جمله اقداماتی است که درجهت اجرایی شدن برنامه های قانون هوای پاک انجام گرفته است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: ردیف درآمدی و بودجه‌ای قانون هوای پاک در قانون بودجه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ ایجاد شده و در این خصوص جلسات هماهنگی با سازمان بازرسی کل کشور و جلسات تخصصی با دستگاه‌های اجرایی جهت رفع موانع موجود نیز برگزار شده است.

وی افزود: تصویب و ابلاغ حدود مجاز بو، به‌روزرسانی استانداردهای ملی تولید نفت‌گاز، تجهیزات کنترل آلودگی خودرو و طرح کهاب همچنین تدوین و تصویب استانداردهای ملی نفت کوره از جمله دیگر اقداماتی است که برای اجرای قانون هوای پاک در دولت سیزدهم انجام شده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، سلاجقه برنامه‌ریزی وزارت نیرو برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر تا ۱۰ هزار مگاوات را از جمله فعالیت‌های موثر در این حوزه خواند و گفت: این هدفگذاری برای سال ۱۴۰۴ انجام یافته است که در این راستا وزارت کشور نیز برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کرده است که امیدواریم بعد از اختصاص بودجه عملیاتی شود.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط زیست شهری